arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳

مصر: اردوغان حامی تروریسم است و هیچ بویی از دموکراسی نبرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزارت خارجه مصر با دیگر در بیانیه‌ای اظهارات اخیر رییس جمهور ترکیه را علیه انقلاب 30 ژوئن و دولت کنونی مصر محکوم کرد.

 به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه را در خصوص مصر طی سخنرانی‌اش در افتتاحیه همایش جهانی اقتصاد محکوم و اعلام کرد: ما بار دیگر ناخرسندی خود را از دروغ‌های رییس جمهور ترکیه ابراز می‌کنیم. اوضاع داخلی ترکیه طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد اردوغان که مدعی برقراری دموکراسی و مدافع انقلاب‌های بهار عربی است، اقداماتش کاملا دور از هرگونه دموکراسی واقعی است به همین دلیل اجازه ندارد درخصوص دموکراسی و احترام به حقوق بشر به دیگران درس بدهد.

در این بیانیه آمده است: حقیقت اوضاع ترکیه نشان می‌دهد به رغم ابقای اردوغان در قدرت طی سال‌های طولانی اما هیچ‌ گاه دست به تغییری در نظام سیاسی ترکیه تغییر قانون اساسی نزده و اقداماتی که در دولت وی اتخاذ می‌شود از جمله منع آزادی بیان و اعمال زور در برخورد با فعالان سیاسی و تظاهرکنندگان و حتی بستن شبکه توییتر و حکم‌های صادره علیه نویسندگان و روزنامه‌نگاران و تبعیض1 قائل شدن در حق کردها نشان می‌دهد که دولت وی هیچ بویی از دموکراسی نبرده است.

در این بیانیه تاکید شده است: هیچ تردیدی نیست که این نقض‌های مداوم و اقدامات نامناسب هیچ توجیهی برای رییس جمهور ترکیه نمی‌گذارد که دم از دموکراسی بزند و این اقدامات عقاید متعصبانه اردوغان و توهم وی برای بازگرداندن خلافت عثمانی را نشان می‌دهد. ما همچنین از انتقاد اردوغان از دولت امارات ناخرسندیم چراکه این انتقاد، انتقاد از سایر کشورهای عربی است. اردوغان همچنان به استبداد سیاسی خود ادامه داده و از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر دست برنمی‌دارد و به این مساله نیز راضی نشده و حتی از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی برای ایجاد فتنه و آشوب در منطقه دست به اقدام می‌زند و این مساله‌ای است که نباید در قبال آن سکوت کرد و اگر تمایل به تفاوت قائل شدن میان مواضع رهبران ترکیه داشته باشیم به اردوغان توصیه می‌کنیم که به امور داخلی خود برای اصلاح شخصیت فردی‌اش و بهبود کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر بپردازد.

در همین راستا کارشناسان اقتصادی مصر خواهان لغو توافقنامه‌های تجاری میان مصر و ترکیه شدند و تاکید کردند که واردات تولیدات ترکیه‌ای در صنایع داخلی تاثیر می‌گذارد و تحریم‌ کردن تنها راه‌حل برای توقف انتقادهای اردوغان از مصر و عرب‌هاست.

کارشناسان همچنین خواهان بستن بازارهای مصری در مقابل ترکیه و تحریم تولیدات ترکیه‌ای شدند.

همچنین اتحادیه بین‌المللی بازرگانان مصری در خارج اعلام کرد که کیفرخواست بین‌المللی را علیه اردوغان به خاطر اظهاراتش علیه مصر ارائه و درخواست 10 میلیارد دلار به عنوان غرامت از طریق دفتر وکالت بین‌المللی در لاهه خواهد کرد.

همچنین عصام الامیر، رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون مصر از شبکه‌های ماهواره‌ای مصری خواست تا برای تحریم سریال‌های ترکیه‌ای اقدام کنند.

اردوغان روز دوشنبه در سخنرانی خود در همایش جهانی اقتصاد در استانبول از سخنرانی عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت انتقاد کرد و گفت: آیا سازمان ملل مکان مناسبی است که کودتاچیان در آن به ایراد سخنان خود بپردازند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان