arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

مردان ترکيه بايد گواهينامه صلاحيت ازدواج بگيرند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 به دنبال افزايش خشونت عليه زنان و همسرکشي در ترکيه، يکي از کميسيون‌هاي پارلمان اين کشور پيشنهاد کرد براي مردان "گواهينامه صلاحيت ازدواج" صادر شود.

کابينه ترکيه پيش نويس قانون پيشنهادي از سوي اين کميسيون پارلمان را آغاز کرده است و انتظار مي رود پس از تصويب نهايي آن، مردان ترکيه اي مجبور به شرکت در آزمون هايي براي اثبات داشتن صلاحيت ازدواج و تعامل با زنان شوند و در صورت بدرفتاري آنها با همسرانشان، اين گواهي نامه از آنها پس گرفته مي شود.

اين پيشنهاد پس از آن مطرح شد که هزاران زن ترکيه اي شامگاه شنبه طي تظاهراتي، خشونت عليه زنان را محکوم کردند. کشته شدن يک دانشجوي دختر توسط راننده يک ميني بوس پس از ناکامي در تجاوز به وي و سوزانده شدن جسد زن مذکور توسط راننده، باعث واکنش هاي فراواني در ترکيه شده است. همچنين گزارش ها حاکي از افزايش قتل وحشيانه زنان توسط همسران يا نزديکانشان در ماههاي اخير است.

در همين حال روزنامه هاي مذهبي ترکيه زنان اين کشور را متهم کرده اند که با پوشش نامناسب خود، مردان را به تجاوز به خودشان تحريک مي کنند. از سوي ديگر روزنامه هاي ليبرال اين کشور، افزايش جرايم قتل عليه زنان را اولين نشانه کاهش "گرايش هاي اروپايي ترکيه" در سايه حکومت حزب عدالت و توسعه و "عقبگرد" در راستاي تبديل شدن دوباره به يک کشور خاورميانه اي نقض کننده حقوق زنان مي دانند.

کمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوري خواه مخالف دولت نيز در پيامي در صفحه شخصي اش در پايگاه اجتماعي تويتر نوشت: "تفکر تجاوز و خشونت عليه زنان را محکوم مي کنيم".

منبع : العالم
نظرات بینندگان