arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۷۹۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

نشنال اينترست: ايران و قابليت هايي که عربستان بايد از آنها بترسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ديپلماسي ايراني: خاورميانه در حال تجربه تحولات بي سابقه اي است و تمام نشانه ها در منطقه حاکي از اين است که اين آشفتگي ها براي آينده قابل پيش بيني اي باقي خواهند ماند. از يمن تا بحرين تا سوريه و لبنان، درگيري هاي فرقه اي و مانورهاي ژئوپوليتيک دو بازيگر منطقه اي بزرگ – ايران و عربستان سعودي- ادامه دارد و آنها احتمالاً به عنوان بازيگر اصلي منطقه باقي خواهند ماند.

با وجود تعهد مقامات ايراني به اصل وحدت اسلامي، افق روابط با عربستان سعودي، رقيب سني اصلي ايران، همواره وابسته سوء ظن مذهبي و رقابت هاي منطقه اي بوده است. مشکلات ايرن و عربستان سعودي سال هاست که ادامه دارد. ايران و عربستان زمان طولاني اي است که رقباي ژئوپوليتيک يکديگر در خليج فارس هستند. از جمله در زمان سلطنت محمدرضا پهلوي (1941 تا 1979) با استقرار جمهوري اسلامي در سال 1979 اين تنش ها تشديد شد.

وقتي ايالات متحده باعث سقوط صدام حسين شد، راه براي به قدرت رسيدن شيعيان هموار شد و سعودي هاي خشمگين، متعهد به متوقف کردن ايران و متحدين شيعه اش شدند. جديدترين تحول در زمينه روابط ايران و عربستان مربوط به حياط خلوت عربستان يعني يمن مي شود که جنبش شيعي و ضد سعودي الحوثي پايتخت را تصرف کرده است. اگر عربستان سعودي بخواهد اقدامي عليه ايران انجام دهد بايد درباره چهار قابليت ايران تامل کند.

قدرت موشکي
در ماه دسامبر وزير دفاع ايران اعلام کرد که ايران پس از ايالات متحده، روسيه و چين، بزرگترين قدرت موشکي جهان است. احتمالاً در اين رابطه مبالغه شده، اما شکي نيست که قابليت موشکي تهاجمي ايران بالا است. از روزهاي جنگ با عراق (1980-1988) يعني زماني که ايران قادر نبود که به تسليحات آمريکايي دست پيدا کند، تصميم گيران در تهران متوجه شدند که بايد در زمينه تسليحات استراتژيک فعال شوند.
براي جبران اين کمبود ايران روي به کشورهايي همچون چين، کره شمالي، سوريه و ليبي آورد و به لطف مهندسي معکوس توانست خط توليد موشک خود را احداث کند. امروز تمام خاک عربستان در تيررس موشک هاي بالستيک ايران است. تهران روشن ساخته است اگر کشورهاي عرب خليج فارس به ايالات متحده يا اسرائيل براي حمله به ايران کمک کنند، باراني از موشک بر سرشان فرود خواهد آمد.

سايبر
عربستان سعودي اولين قرباني بزرگ حمله سايبري ايران بوده است. در آگوست 2012 شرکت سعودي آرامکو تحت حمله سايبري شديدي قرار گرفت و بسياري از کامپيوترهاي اين شرکت نابود شد. اين حمله اقدامي تلافي جويانه در پاسخ به حمله سايبري مشابه به صنعت نفت ايران توسط ايالت متحده و اسرائيل بوده است. ظاهراً عربستان تبديل به هدف اقدامات تلافي جويانه ايران شده است. در دهه گذشته قابليت تهاجمي ايران در زمينه سايبري رشد پرشتابي داشته و ارتش سايبري ايران تبديل به يک سلاح کليدي شده است.

گروه هاي نيابتي
اگر ايران يک متحد غيرقابل تعويض داشته باشد، آن جنبش شيعه حزب الله است. منفعت حزب الله موجب شده است تا ايران به مرزهاي لبنان برسد. علاوه بر اين هويت عربي حزب الله به ايران اين فرصت را داده تا در جهان عرب نفوذ داشته باشد. در سوي ديگر جنبش فلسطيني حماس ديگر گروه نيابتي ايران است. البته بر سر جنگ داخلي سوريه اختلافاتي ميان دو طرف به وجود آمده است.

جنگ دريايي
ايران سابقه اي طولاني در زمينه تهديد به بستن تنگه هرمز، مهمترين محل عبور محموله هاي نفتي جهان دارد. بدون شک تهران هم به اندازه ديگر کشورهاي خليج فارس به خاطر وابستگي به درآمدهاي نفتي از اين مسئله ضرر خواهد کرد. با اين حال در صورت بالا گرفتن تنش ها ايراني ها انگيزه و توانايي انجام چنين اقدامي را دارند، اگر نه به طور کامل اما ترافيک دريايي در اين مسير مختل خواهد شد.
ايران ترکيبي از موشک هاي ضد کشتي از قبيل خليج فارس، مين هاي دريايي، زيردريايي هاي کوچک و قايق هاي تندرو در اختيار دارد که مي تواند از طريق آنها حمل و نقل در تنگه هرمز را به مدت طولاني مختل کند. ايران نه تنها به دنبال تقويت کنترل خود بر تنگه هرمز است بلکه بيانيه هاي مقامات نيروي دريايي نشان مي دهد که تهران به دنبال افزايش حضور در باب المندب و کانال سوئز که هردو گذرگاه هايي حياتي براي عربستان هستند، است.
نظرات بینندگان