arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۴۳۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۳

ست نخستين «فضاپيماي سرنشين‌دار» کشور اواخر سال ۹۴

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قدس: رييس پژوهشگاه هوا و فضاي ايران گفت: پيش‌بيني شده نخستين فضاپيماي سرنشين‌دار کشور البته در يک پرواز بدون سرنشين زيرمداري در اواخر سال ۹۴ مورد تست و ارزيابي قرار گيرد.

محمد ابراهيمي رييس پِژوهشگاه هوا فضاي ايران  با تشريح برنامه‌هاي اولويت‌دار اين پژوهشگاه در سال ۹۴ گفت: پژوهشگاه فضايي ايران براي سال ۹۴ برنامه‌هاي مدوني را حاضر کرده؛ البته اين برنامه‌ها با توجه به تغييرات ساختاري که صورت گرفته در حال بازنگري است؛ ولي به نظر مي‌رسد که با‌‌ همان اولويت‌هاي از قبل تدوين شده، دنبال شود.

تعريف ماهواره‌هاي جديد در دستور کار پژوهشگاه

وي با اشاره به اينکه در حوزه مخابراتي، ماهواره ناهيد در پژوهشکده سامانه‌هاي ماهواره در حال پيگيري است، اظهار داشت: تعريف ماهواره‌هاي جديد براي رسيدن به نقشه راه فناوري در حوزه مخابرات در دستور کار قرار دارد که الزامات و تعريف اين پروژه‌ها در سال ۹۴ صورت خواهد گرفت.
رييس پِژوهشگاه هوا فضاي ايران خاطرنشان کرد: در حوزه سنجشي هم در نقشه راه مربوطه، ماهواه‌هاي مشخصي داريم که اين برنامه از سال ۹۴ به صورت جدي در داخل پژوهشگاه دنبال مي‌شود.

ابراهيمي تصريح کرد: در حوزه فناوري مربوط به فضانوردي، پروژه کاوشگر مربوط به فضاپيماي سرنشين‌دار دنبال خواهد شد و البته ممکن است که پژوهشکده مرتبط با اين فناوري در غالب وزارت علوم اين پروژه را ادامه دهد، اما اين پروژه فعلا در غالب پژوهشگاه فضايي پيگيري مي‌شود و در سال آينده با چيدمان نهادي مرتبط، دنبال خواهد شد.

وي ادامه داد: پيش بيني شده اولين فضاپيماي سرنشين دار کشور البته در يک پرواز بدون سرنشين زيرمداري در اواخر سال ۹۴ مورد تست و ارزيابي قرار گيرد.

پروژه‌هاي پايش ابر و آتش سوزي استارت خورد

رييس پِژوهشگاه هوا فضاي ايران ادامه داد: در حوزه کاربردهاي فضايي چندين پروژه خوب تعريف شده از جمله؛ پروژه‌هايي مربوط به پايش ابر، پايش آتش‌سوزي و مسائل مربوط به منابع طبيعي پيش‌بيني شده و از اواخر امسال استارت خورده و در سال اينده دنبال مي‌شود.

پروژه راديو تلسکوب در دستور کار پژوهشگاه

ابراهيمي خاطرنشان کرد: در زمينه نجوم و کاربردهاي مربوط به توسعه علوم و اکتشافات فضايي پروژه‌هايي مانند راديو تلسکوب در سال آينده استارت خواهد خورد. پروژه‌هاي ديگري که در اين حوزه خواهيم داشت، بنا بر نياز و تعريف کارفرمايان قابل پيگيري است.

کار پژوهشگاه فضايي غير نظامي است

وي ادامه داد: سازمان فضايي از بخش‌هايي مانند دفاعي و صنعتي پروژه‌هايي را تحويل مي‌گيرد ولي در بخش نظامي چون کار ما معمولا غيرنظامي است پروژه‌اي تحويل گرفته نمي‌شود.

افتتاح فاز نخست آزمايشگاه در سال آينده

ابراهيمي از افتتاح فاز نخست آزمايشگاه پژوهشگاه سازمان فضايي خبر داد و گفت: در نيمه اول سال آينده فاز نخست اين آزمايشگاه راه‌اندازي مي‌شود که به صورت جدي مورد توجه و پشتيباني وزارت ارتباطات قرار گرفته و آن‌ها درخواست کرده‌اند، به هر ترتيبي که شده اين آزمايشگاه تکميل شود و حمايت لازم صورت خواهد گرفت.

رشد 20 درصدي بودجه پژوهشگاه

رييس پِژوهشگاه هوا فضاي ايران تصريح کرد: بودجه پژوهشگاه در سال آينده رشد ۲۰ درصدي دارد.
نظرات بینندگان