arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۴
لس آنجلس تايمز:

اقدامات آمريکا در خاورميانه، مذاکرات هسته اي را پيچيده مي‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 لس آنجلس تايمز نوشت حضور آمريکا در مناقشه هاي خاورميانه، ممکن است مذاکرات هسته اي با ايران را پيچيده کند.

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، روزنامه لس آنجلس تايمز در يکي از مقالات امروز خود در اينترنت به قلم پل ريشتر نوشت: حملات هوايي آمريکا در عراق و حمايت اين کشور از عمليات کشورهاي عرب در يمن، روابط مشکل دارِ واشنگتن با ايران را در اين لحظات دشوار، تهديد مي‌کند.

 اکنون که امکان دستيابي به توافق احتمالي براي محدود کردن برنامه هسته اي بحث انگيز ايران فراهم شده است، همکاري تهران براي تکميلِ توافقي که مي‌تواند يکي از دستاوردهاي اصلي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در عرصه سياست خارجي باشد، ضروري است. با وجود اين، خطر اساسي اين است که مداخله آمريکا در دو کشور خاورميانه، مخالفت تندروهاي ايران را با حضور آمريکا در منطقه و همچنين به طور خاص دستيابي به توافق هسته‌اي، افزايش خواهد داد.

آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم ايران کوشيده است مخالفت اين تندروها با توافق هسته‌اي را مهار کند، اما ملاهاي تندرو و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نقش آفريني آمريکا در منطقه را بزرگترين تهديد براي آرمان هاي ايران مي‌دانند و از آن بيم دارند که توافق هسته‌اي با گشودن درهاي ايران به روي جهان خارج، به تهديدي براي قدرت و منافع اقتصادي آنها در کشور تبديل شود.

اوباما هم اکنون نيز آشکارا اذعان کرده است که مقاومتِ محافظه کاران ايران را تهديدي اساسي براي توافق مي‌داند و از سوي ديگر اقدامات نظامي تازه (واشنگتن) نيز روابط ايران و آمريکا را پيچيده تر کرده است. در يمن، آمريکا از حملات هوايي عربستان و ديگر کشورها ضد شبه نظاميان حوثيِ برخوردار از حمايت ايران، پشتيباني مي‌کند. در عراق نيز آمريکا با حملات هوايي اين هفته خود در شهر تکريت کوشيده است، ميزان حمايت‌هاي نظامي ايران از دولت عراق در برابر ستيزه جويان داعش را به حداقل برساند.

تحرکات تازه آمريکا در يمن و عراق از فشارهاي فزاينده‌اي حکايت دارد که به رغم تلاش کاخ سفيد براي محدود کردن نقش خود در خاورميانه، پاي دولت اوباما را بيشتر به اين منطقه بي ثبات و خشن باز کرده است. مقامات آمريکا حس مي‌کنند براي حفظ نفوذشان بر دولت حيدر العبادي نخست وزير عراق، چاره اي ندارند جزء اينکه نقش نظامي پررنگ تري در عراق داشته باشند.

ايران و شبه نظاميان شيعه وابسته به اين کشور به شکل فزاينده اي در کانونِ اقدامات عليه ستيزه جويان دولت اسلامي قرار گرفته اند. آمريکا نيز بدون مبارزه جدي‌تر (عليه داعش) با خطر در حاشيه قرار گرفتن در عراق روبرو است؛ کشوري که هزاران سرباز آمريکايي در آنجا جان باختند.

دولت آمريکا کوشيده است نقش خود در يمن را محدود کند. مقامات آمريکا نيز سخت کوشيده اند براي جنگ داخلي اين کشور که گروه هاي بسياري را درگير کرده است، راهکار ديپلماتيک بيابند. آنها تا همين اواخر نيز حمايت هاي نظامي ايران از حوثي ها را کم اهميت جلوه داده اند اما عربستان و ديگر کشورهاي کوچک حوزه خليج فارس، شرکاي تاريخي آمريکا هستند. اين کشورها نيز تهديد شيعيان در شبه جزيره عرب را آن هم در زمانيکه به اعتقاد خودشان، نفوذ ايران در عراق، سوريه، لبنان و بحرين رو به افزايش است، تهديدي براي موجوديت خود مي‌دانند.

آمريکا از بسياري جهات کاملاً به عربستان اتکاء دارد، از جمله اينکه براي امکان پذير شدن نظام تحريم هايي که ايران را به پاي ميز مذاکره کشانده است، عربستان بايد به اندازه کافي نفت توليد کند. براي آمريکا همچنين ضروري است که از تبديل شدن يمن به کشوري بي قانون و محلي براي گسترش فعاليت‌هاي القاعده در شبه جزيره عرب که خطرناک ترين زيرمجموعه القاعده به شمار مي رود، جلوگيري کند.

حملات هوايي کشورهاي عرب در يمن، ممکن است براي دستيابي آنها به اهدافشان کافي نباشد. عربستان در گذشته مهم‌ترين منبع خارجي تأمين کننده پول براي يمن محسوب مي شد، اما مقامات سعودي نتوانسته اند روي روابط قديمي خود حساب باز کنند و از نفوذشان در يمن کاسته شده است. از سوي ديگر، حوثي ها نيز با علي عبدالله صالح رئيس جمهور سابق يمن متحد شده اند که با مقامات نظامي و قبايل مهم اين کشور ارتباط دارد.
نظرات بینندگان