arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۴

اردوغان با اعزام نيروي نظامي ترکيه به قطر موافقت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه روز جمعه موافقت نامه جنجالي ميان ترکيه و قطر را که به آنکارا اجازه مي دهد در قطر نيروي نظامي مستقر کند، تائيد کرد.

به گزارش پايگاه خبري وطن، دفتر رياست جمهوري ترکيه روز جمعه اعلام کرد، مصوبه کميسيون روابط خارجي مجلس ترکيه در باره موافقت نامه اي که به دولت ترکيه اجازه مي دهد در قطر نيروي نظامي مستقر کند به تصويب اردوغان رسيد.

بر اساس قانون اساسي ترکيه مصوبه ها پس از تائيد رئيس جمهوري با درج در روزنامه رسمي اجرايي مي شوند.

مصوبه ياد شده با آراي نمايندگان حزب حاکم عدالت و توسعه به تصويب رسيده بود و نمايندگان احزاب مخالف جمهوري خواه خلق و حرکت ملي ترکيه که در کميسيون ياد شده حضور داشتند اين مصوبه را مغاير با قراردادهاي بين المللي و قانون اساسي ترکيه ارزيابي کرده بودند.

برخي از رسانه هاي مخالف دولت نيز با اشاره به اينکه اين مصوبه بايد در نشست عمومي مجلس ترکيه مورد بررسي قرار مي گرفت،در اعتراض به اين امر نوشتند: موضوع استقرار نيروهاي نظامي ترکيه در ديگر کشورها، موضوع عادي نيست چرا که بر اساس قانون اساسي ترکيه اعزام نيروي نظامي به خارج و پذيرش نيروي بيگانه در خاک ترکيه مشروط به تصويب مجلس است.

علي حيدر اونر نماينده حزب مخالف جمهوري خواه خلق و عضو کميسيون ياد شده گفته بود: اين دامي است که عليه ترکيه پهن شده است.

تونجاي توسکاي نماينده حزب مخالف حرکت ملي ترکيه نيز با اعلام مخالفت حزب متبوعش با اعزام نيرو به قطر بدون مصوبه مجلس گفت: براي اعزام کشتي نظامي به عدن موافقت مجلس ترکيه کسب شد حال چه شده است که بدون مصوبه مجلس دولت قصد دارد به قطر نيرو بفرستد؟ اين اقدام مغاير با منافع ملي ترکيه است.

برخي از رسانه هاي ترکيه هدف از اعزام نيرو به قطر را در ارتباط با توافق نامه همکاري ترکيه و آمريکا براي مسلح و تجهيز کردن تروريست هاي در حال جنگ در سوريه که از آنان به عنوان مخالفان ميانه رو ياد شده است، ارزيابي کرده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان