arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
مفسر ترک:

ايران و روسيه اردوغان را مهار کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک کارشناس امور راهبردي ترکيه معتقد است که مواضع ايران و روسيه در حمايت از دمشق، مانع ورود ارتش ترکيه به خاک سوريه و مهار اردوغان شد.

حسني محلي کارشناس امور راهبردي و مفسر سياسي روزنامه يورت ترکيه در پاسخ به سووالي در مورد ادعاهاي اخير برخي از سياستمداران اين کشور در مورد احتمال ورود ارتش ترکيه به خاک سوريه، افزود: چنين اقدامي جنون و ديوانگي خواهد بود و در اين صورت آنکارا در مجامع بين المللي به عنوان يک دولت اشغالگر شناخته مي شود.

حسني محلي در ادامه با اشاره به حمايتهاي لجستيکي و پشتيباني ترکيه از گروههاي معارض سوري، اضافه کرد: آنکارا در سه سال گذشته با حمايتهاي خود از گروههاي معارض و ارتش به اصطلاح آزاد سوريه و حتي کمکهاي تسليحاتي خود، تلاش کرده تا گروههاي معارض و تروريستها بتوانند دولت دمشق را سرنگون کنند، ولي موفق نشد چرا که مواضع ايران و روسيه بسيار قوي بود و مانع تحقق سياستهاي ترکيه شد.

اين کارشناس امور راهبردي در پاسخ به سووال ديگري در مورد هدف راهبردي ترکيه در مورد تحولات سوريه اضافه کرد: آنکارا از دو سال گذشته ضمن حمايت از معارضان و تروريستهاي مسلح در سوريه تلاش داشت که غرب و مجامع بين المللي را براي اعلام 'منطقه پرواز ممنوع' و 'منطقه امن' در خاک سوريه متقاعد کند و هدف اصلي از آن نيز تامين امنيت معارضان مسلح و جلوگيري از ورود نيروهاي دولتي سوريه به اين مناطق بود که اين طرح نيز با شکست مواجه شد.

وي تاکيد کرد که اگر مواضع ايران و روسيه در حمايت از سوريه با قاطعيت اعلام و اجرا نمي شد، اکنون اوضاع منطقه و سوريه بسيار متفاوت تر از آنچه که هست، مي شد و اگر ترکيه به هر دليل اقدام به تجاوز به خاک سوريه کند، دامنه خطرات و تهديدات عليه اين تحرک نامحدود خواهد بود.

منبع : تابناک
نظرات بینندگان