arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

کشت خشخاش در ايران جدي است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 گرچه برخي گزارش ها حاکي از آن است که خشخاش در ايران در سطحي کشت مي شود که به صورت يک برند درآمده، ولي به زعم کارشناسان و بخشي از مسئولان مربوطه کشت خشاش در ايران وجود ندارد و يا به صورت بسيار بسيار محدود انجام مي‌شود.

چندي پيش در يکي از رسانه‌هاي ايران گزارشي منتشر شد مبني بر اينکه در برخي استان‌هاي کشور مانند استان‌هاي فارس، کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان، يزد يا کرمان، در ارتفاعات و در لابه‌لاي مزارع گندم، «خشخاش» کشت و برداشت مي‌شود.

در اين گزارش مطرح شده ترياکي که از خشخاش‌هاي ايراني عمل مي‌آيد، يک برند معروف است و به آن ترياک «خاني» مي‌گويند که ظاهرا طرفداران بسياري هم دارد.

همچنين در اين گزارش، از زبان برخي از کشاورزان ايراني، علت کشت خشخاش، به صرفه نبودن کشت برخي محصولات کشاورزي با توجه به برخي سيا‌ستگذاري‌هاي نادرست عنوان شده است. بخشي از کشاورزان گفته‌اند که خشخاش به‌دليل ويژگي‌هاي بيولوژيکي‌اش نياز چنداني به مراقبت ندارد و در عين حال سود دهي بالايي هم دارد و سود ناشي از اين کشت غيرقانوني که معمولا در حجم کوچکي انجام مي‌شود، گاهي به اندازه چند هکتار کاشت قانوني است.

همه تکذيب مي‌کنند
با اين همه به نظر مي‌رسد که چه در ميان مسئولان و چه در ميان کارشناسان، اغلب علاقه‌مندند که موضوع کشت خشخاش در ايران را از اساس تکذيب کنند.

چنانچه در روزهاي گذشته سردار اسکندر مومني، جانشين فرمانده ناجا، در نخستين حضورش به عنوان جانشين فرمانده نيروي انتظامي در جمع خبرنگاران، در واکنش به کشت خشخاش در داخل کشور گفت: در اين مورد اگر خبري به ما برسد بلافاصله مقابله خواهد شد اما اينکه به طور رسمي گزارشي پيرامون کشت موادمخدر در کشور داشته باشيم مورد تاييد نيست و به چنين کاري اجازه نيز داده نمي‌شود، البته مردم ما نيز چنين کاري را انجام نخواهند داد چراکه از موادمخدر آسيب فراواني ديده‌اند.

همچنين مجتبي شادلو، رئيس هيئت مديره اتحاديه باغداران، در اين زمينه به اقتصاد نيوز اظهار کرد: گرچه خشخاش در نظام گذشته جزو محصولات استراتژيک ايران بوده است ولي بعد از انقلاب کشت آن متوقف شد و اکنون نيز کشت خشاش درايران غير قانوني است و ما هيچ اطلاعي از اينکه اين محصول در کجا و به چه صورت کشت مي‌شود نداريم.

او بيان کرد: ما تا کنون به موردي که در باغ يا مزرعه‌اي به جاي محصولات کشاورزي خشخاش کشت شود، بر نخورده ‌ايم و اگر با اين موضوع روبه‌رو شويم قطعا اقدامات لازم انجام خواهد شد.

رئيس هيئت مديره اتحاديه باغداران، بيان کرد: ممکن است در منطقه‌اي به صورت محافظت شده کشت خشخاش براي مصارف دارويي انجام بگيرد که البته ما از چنين موردي هم مطلع نيستيم ولي اينکه کشاورزان ما چنين کاري بکنند، صحت ندارد اگر باشد هم به صورت بسيار محدود انجام مي‌شود.

سيدرضا نوراني، رئيس اتحاديه ملي محصولات کشاورزي ايران نيز در گفت‌وگو با اقتصاد نيوز، در اين زمينه، اظهار کرد: ما کشت خشخاش در کشور را قبول نداريم و نمي‌توانيم بپذيريم که در بخش‌هايي از کشور خشخاش کشت مي‌شود. از سوي ديگر ما به‌قدري در بخش‌هاي مختلف توليد محصولات استراتژيک کشور مشکل داريم که درباره بحث خشخاش که تا امروز نشنيده‌ايم، ورود نمي‌کنيم.

از سوي ديگر عنايت‌الله بياباني، قائم‌مقام خانه کشاورز نيز در گفت‌و گو با اقتصاد نيوز درباره کشت خشاش به بهانه کم سود بودن کشت ساير محصولات کشاورزي، اظهار کرد: من اعتقاد دارم که بر مملکت ما قوانيني حاکم است که کسي حق عدول از آن‌ها را ندارد. دزدي و مافيا بازي هم درآمد بالايي دارد ولي آيا عده‌اي براي کسب درآمد بايد به سمت چنين کارهايي بروند؟

او افزود: من معتقدم دادن چنين عناويني به جامعه کشاورزي که حاکمان بر زمين هستند و براي تامين غذا مخلوق خدا در زمين کار مي‌کنند، اصلا مناسب نيست و من فکر نمي‌کنم که هيچ کشاورزي به چنين کاري تن دهد.

قائم مقام خانه کشاورز در بخشي از سخنانش اظهار کرد: چنين اتفاقي ممکن است در افغانستان که حاکميت قدرتمند ندارد، رخ دهد ولي در ايران قوانين و ضوابطي براي کشت و زرع وجود دارد و همچنين حمايت‌هاي لازم از کشاورزان صورت مي‌گيرد و سياست‌هاي نظارتي کافي هم انجام مي‌شود. به همين خاطر چنين اتفاقاتي رخ نمي‌دهد.

او تاکيد کرد: به هيچ عنوان چنين عناويني مناسب کشاورزان نست و من چنين خبرهايي را تکذيب مي‌کنم. ممکن است تعداد بسيار معدودي از کشارزان دست به چنين اعمالي بزنند و لي هرگز اين مسئله عموميت ندارد و نبايد آن را به کل جامعه کشاورزان نسبت داد.

بياباني بيان کرد: ما نيز تاکنون از اين استان‌هايي که نامشان مطرح شده ، گزارشي نداشتيم مبني بر اينکه کشت خشخاش در اين مناطق انجام يا برندسازي شود. ضمن اينکه مقامات و سياست‌هاي نظارتي هم تا جاي ممکن با چنين مواردي مبارزه مي‌کنند. به نظر من اگر شبکه‌اي کشف شده است که اقدام به کشت خشخاش مي‌کرده است بهتر است که معرفي شود تا از اعتبار جامعه کشاورزي که افرادي با شرفي هستند صيانت شود.

منبع : اقتصاد نيوز
نظرات بینندگان