arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

اميرعبداللهيان: دو پيشنهاد ظريف به معاون "بان کي مون"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزير خارجه ايران از ۲ پيشنهاد ظريف به معاون دبيرکل سازمان ملل در خصوص يمن خبر داد و گفت: اولين هواپيماي حامل کمک‌هاي ايران فردا (پنجشنبه) در جيبوتي به زمين خواهد نشست.

حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه پس از ديدار والري آموس نماينده دبيرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌هاي اضطراري در جمع خبرنگاران در خصوص رايزني‌هاي ظريف و آموس گفت: در جريان گفت‌وگوهاي خانم آموس معاون دبيرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌هاي اضطراري اين سازمان درباره آخرين وضعيت يمن گفت‌وگو شد و راه‌هاي مختلف ارسال هر چه سريع‌تر کمک‌ها به داخل يمن مورد بررسي قرار گرفت.

وي با اشاره به پيشنهادات متنوعي که طرف ايراني براي ارسال کمک‌ به داخل يمن به خانم آموس ارائه داد، اظهار داشت: متاسفانه طرف سعودي نسبت به برقراري آتش بس پايبند نبوده و به دليل نقض مکرر آتش بس، ارسال کمک‌هاي سازمان ملل از جمله ايران فراهم نشد.

معاون وزير خارجه با اشاره به ارسال ۳ فروند کمک‌هاي غذايي از طريق جيبوتي و ۲ فروند کمک‌هاي دارويي از طريق عمان به يمن که اجازه ارسال آنها داده نشد، گفت: تلاش مي‌کنيم تا راهکارهاي مشترکي را براي ارسال کمک‌ها پيدا کنيم.

اميرعبداللهيان به موقعيت جغرافيايي ايران و همچنين توجه مردم کشورمان به کمک به مردم يمن اشاره کرد و گفت: در اين راستا آمادگي ارسال هر کمکي را داريم و حتي پيشنهاد داديم که جزيره کيش به عنوان دپوي کمک‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

معاون وزير خارجه به پيشنهاد ديگر ايران مبني بر ايجاد مناطق سبز براي کمک رساني به مردم يمن اشاره کرد و افزود: در اين راستا پيشنهاد شد که چندين بندر و فرودگاه که عمليات و تجاوز نظامي به آنها صورت نگيرد، براي اين کار در نظر گرفته شود.

وي بررسي آخرين تحولات عراق و سوريه را نيز از موضوعات مورد گفت‌وگوي ظريف و آموس خواند و خاطرنشان کرد: وضعيت سياسي و نحوه تقويت عمليات امدادرساني به مناطق تحت کنترل گروه‌هاي تروريستي و اينکه سازمان ملل چگونه مي‌تواند نقش خود را در اين خصوص ايفا کند، از ديگر محورهاي گفت‌‌وگوها بود.

اميرعبداللهيان با بيان اينکه کمک‌هايي که کشتي نجات منتقل مي‌کند با هماهنگي کامل سازمان ملل بوده است، اظهار داشت: براساس ترتيبات اتخاذ شده اين کشتي در بندر جيبوتي پهلو گرفته و مورد تفتيش قرار مي‌گيرد و اميدواريم با آتش بس پايدار و يا اجرايي شدن پيشنهادات آقاي ظريف، امکان اينکه اين کمک‌ها به بندري در يمن منتقل شود، فراهم گردد.

معاون ظريف با اشاره به موضع ايران در قبال تحولات يمن عنوان کرد: از ابتداي تحولات، جمهوري اسلامي در کمک به مردم يمن در توقف تجاوزات عربستان و تقويت روند سياسي نقش مهمي را ايفا کرده که تا زماني که در چارچوب طرح جمهوري اسلامي شاهد برقراري صلح و ثبات در يمن باشيم، ادامه خواهد يافت.

وي ادامه داد: با تلاش‌هاي انجام شده از سوي دبيرکل سازمان ملل قرار شد گفت‌وگوهاي يمني - يمني در کشوري بي طرف که احتمالا در شهر ژنو سوئيس خواهد بود، برگزار شود.

اميرعبداللهيان با اشاره به سفر نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل امور سوريه گفت: ايشان امشب وارد تهران مي‌شود و قرار است فردا گفت‌وگوهاي جدي را با آقاي ظريف و برخي مسئولان داشته باشد.

وي در خصوص پيشنهاد انصارالله براي حضور ايران در مذاکراتي که قرار است در ژنو برگزار شود نيز عنوان کرد: تأکيد ما بر حضور همه طرف‌هاي يمني و سازمان ملل است و اينکه کشورها صرفا نقش تسهيل کننده داشته باشند.

معاون وزير خارجه در پايان يادآور شد: اولين هواپيماي حامل کمک هاي غذايي ايران فردا در جيبوتي به زمين خواهد نشست.
منبع: فارس
نظرات بینندگان