arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴

رويترز: شرکاي جهاني آمريکا با اجبار و تهديد، ايران را تحريم کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 خبرگزاري رويترز در گزارشي نوشت سياست‌هاي تحريمي آمريکا عليه ايران تاثير خود را از دست داده اند.

خبرگزاري رويترز در تحليلي به قلم ريچارد نفيو نوشت:سياست‌گذاران آمريکايي عادت کرده‌اند دسترسي شرکت‌ها به اقتصاد آمريکا را به عنوان مزيتي تصور کنند که هر شرکت خارجي به دنبال آن است.اين ذهنيت آمريکا را قادر ساخته است از اقتصاد خود سلاحي بسازد که تازه‌ترين مورد آن در مقابله با ايران و روسيه ظهور کرد.

تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه ايران در سال‌هاي 2012 و 2013 احتمالا بزرگ‌ترين عامل ايجاد اهرم فشار براي وادار ساختن ايران به کنترل برنامه هسته‌اي خود بود.

تحريم‌ها عليه روسيه نيز موجب کاهش سرعت نفوذ مخفيانه روسيه در اوکراين شد.شرکاي جهاني آمريکا عنصري مهم در اين دو مورد بودند اما مشارکت آنها تا حدودي به زور و اجبار صورت گرفته است.شرکت‌ها و دولتهاي خارجي تا حدود زيادي به خاطر تهديد آمريکا به کاهش دسترسي آنها به بازار آمريکا با اين تحريم‌ها همراهي کردند.

اما درسي که سامانه تحريم‌ها به ما مي‌دهد اين است که ممکن است اين تحريم‌ها به شرکت‌ها و بانک‌هاي دولتهاي دوست و متحد ما فشار وارد کند.پرسش اين است که اين سياست تا چه زماني مي‌تواند استمرار بيابد و موثر باشد و تبعات منفي براي خود آمريکا ايجاد نکند.استفاده بيش از حد از تحريم‌ها ممکن است موجب تبعاتي براي خود آمريکا شود.

مرکز سياست‌گذاري انرژي جهاني در دانشگاه کلمبيا در گزارشي گفت مجموعه‌اي از عوامل نظير روند اقتصاد جهاني، سرخوردگي از توسعه نفوذ آمريکا بر دولتها و بازارهاي خارجي و خشم از اعمال فشار آمريکا در مجامع بين‌الملل موجب تضعيف توان آمريکا در اعمال فشار اقتصادي خواهد شد.

همچنين ممکن است کشورهاي ديگر هم تشويق شوند اقدامات مشابهي را عليه بانک‌ها و شرکت‌هاي آمريکايي اعمال کنند و تاثير منفي خود را بر اقتصاد آمريکا بگذارد.البته اين به آن معنا نيست که بايد از تحريم‌ها دست کشيد بلکه بايد فکر کرد آيا تحريم بهترين راه در هر وضعيتي هست يا خير.بايد به دنبال راه‌هايي باشيم تا اعمال تحريم براي شرکاي خارجي شفاف‌تر و عاقلانه‌تر جلوه کند.به اين ترتيب تاثير تحريم‌ها نيز افزايش خواهد يافت.

براي اصلاح سياست‌گذاري تحريم‌ها بايد در وهله اول دانست توان اقتصادي ما محدود است و اقدامات ما به مرور زمان موجب تضعيف موضع ما مي‌شود.همچنين بايد تبعات کوتاه‌مدت و بلندمدت تحريم‌ها بررسي شود.همچنين بايد با تطابق اقدامات بين‌المللي با تلاش‌هاي آمريکا ذهنيت وجود تباني در اعمال تحريم‌ها از بين برود.

همچنين بايد شرکت‌هاي آمريکايي به بررسي نقاط آسيب‌پذيري خود براي مقابله با خطرات تحريم در آينده بپردازند.
نظرات بینندگان