arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴

راهکار حل بحران فيلترينگ / با هيچ وزارتخانه‌اي مشکل نداريم به جز ارتباطات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دبير شوراي عالي فضاي مجازي تاکيد کرد: ما با وزارتخانه‌هاي مختلف کار مي‌کنيم و در اغلب موارد با هيچ يک از آنها مشکلي نداريم، اما يک استثنا وجود دارد و آن وزارت ارتباطات است.

محمدحسن انتظاري در جمع خبرنگاران به پاسخگويي به برخي سوالات آنها پرداخت و متذکر شد: در حال حاضر در شوراي عالي فضاي مجازي 28 طرح حالت فوري دارند که اگر زمان رسيدگي به آنها بگذرد اهميت خود را از دست خواهند داد.

وي همچنين از تشکيل کميسيون‌هاي تخصصي خبر داد و از آغاز به کار کارگروه ارزيابي محصولات امنيتي - سايبري به عنوان يکي از اين کميته‌ها ياد کرد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين سوال که آيا قرار است شوراي عالي فضاي مجازي به دنبال حذف کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات و الحاق آن به زيرمجموعه‌هاي خود باشد، اظهار کرد: ماموريت اصلي شوراي عالي فضاي مجازي براساس آنچه در حکم مقام معظم رهبري آمده آن است که نقطه متمرکز سياست‌گذاري، هماهنگي و تصميم‌گيري باشد.

به گفته او در اين نقطه متمرکز دستگاه‌هاي متعددي نيز هستند که بايد در اين راستا قرار بگيرند چرا که اکنون تمام اين دستگاه‌ها جهت‌هاي خاص خود را دارند و لازم است با يکديگر هم جهت شوند و به عنوان مثال نهادهايي مانند وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، بانک مرکزي و غيره همه با يکديگر در يک جهت قرار گيرند.

انتظاري ادامه داد: کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات که زيرمجموع وزارت ارتباطات قرار دارد در حالي فعاليت‌هاي خود را دنبال مي‌کند که ما نيز يک کميسيون عالي تنظيم مقررات در مرکز ملي فضاي مجازي داريم. اما از نظر قانوني مصوبات و تصميمات کميسيون عالي تنظيم مقررات بر مصوبات کميسيون تنظيم مقررات اولويت دارد.

وي افزود: اکنون لازم است ابتدا ارتباط ارگانيکي بين اين دو کميسيون وجود داشته باشد که اين ارتباط از طريق حضور رييس کميسيون تنظيم مقررات در جلسات کميسيون عالي تنظيم مقررات برقرار مي‌شود، اما لازم است سياست‌هاي حاکم در کميسيون عالي تنظيم مقررات در وزارت ارتباطات و کميسيون تنظيم مقررات نيز پياده شود.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي همچنين متذکر شد: به عبارت ديگر لازم است اين کميسيون پيش از آنکه پروانه‌اي صادر کند، اصول حاکم را از مرکز ملي فضاي مجازي دريافت کند اما اکنون اين ارتباطات خيلي دقيق نيست و به عنوان مثال در بحثي مانند پيوست فرهنگي آنها يک برگه سفيد را از اپراتورها به عنوان تعهد دريافت کرده‌اند که اين مساله به نوعي دورزدن کليات است.

وي ادامه داد: پيوست فرهنگي يکي از بخش‌هايي است که بايد رعايت شود به ويژه در حوزه پهن‌باند سياست‌هاي کلي آن به تصويب رسيده و وزارت ارتباطات نيز اعلام شده است برهمين اساس انتظار مي‌رود اين موارد در پروانه‌هايي که از سوي اين وزارتخانه صادر مي‌شود، اعمال شده و مورد توجه قرار گيرد.

اما انتظاري در بخشي از صحبت‌هاي خود نيز به ارائه توضيحاتي درباره شبکه‌هاي اجتماعي موبايل پرداخته و عنوان کرد: موضوع شبکه‌هاي اجتماعي بحث مهمي است که ترجيح مي‌دهيم اين بحث هرچه سريع‌تر در شوراي عالي فضاي مجازي مطرح شود. اکنون سياست‌هاي مربوط به اين مساله نيز آماده شده و حدود 1.5 سال است که ما آمادگي طرح اين موضوع در جلسات شورا را داريم.

وي درباره حکم اعضاي شورا و به پايان رسيدن مدت زمان عضويت برخي از اعضاء نيز اظهار کرد: تا زماني که حکم‌هاي جديد نيايند حکم‌هاي قبلي معتبر است و کار به شيوه‌ي قبل ادامه پيدا مي‌کند.

انتظاري در ارتباط با عدم تشکيل جلسات شوراي عالي فضاي مجازي و اظهارات قبلي وزير ارتباطات مبني بر اين‌که عدم تشکيل جلسات به تاييد‌ نشدن دستور جلسه از سوي رياست جمهوري باز مي‌گردد، توضيح داد: درباره‌ي اخبار شورا منبع اصلي ارائه اخبار و اطلاعات دبير شوراست و اظهار‌نظرهاي ساير اعضاء حالت شخصي دارد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به بحث صادرات نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: مدت‌هاست تاکيد داريم که بايد 10 درصد صادرات غيرنفتي به صادرات نرم‌افزار اختصاص پيدا کند، چرا که اين موضوع باعث ايجاد اشتغال شده و توانمندي‌هاي ما را بالا مي‌برد.

انتظاري در پاسخ به سوالاتي که درباره فيلترينگ مطرح شده بود نيز عنوان کرد: اين موضوع به چند دستگاه مربوط مي‌شود که در بين آنها وحدت نظر وجود ندارد. به عنوان مثال قوه قضاييه، وزارت ارتباطات و غيره اگر به نتيجه واحدي در اين زمينه برسند ديگر فيلترينگ به حالت بحران در نمي‌آيد.

وي درباره آخرين وضعيت مرکز ملي فضاي مجازي که اکنون ساختمان آن در دست وزارت ارتباطات است و براي آن عنوان قبلي يعني پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات اطلاق شده، اظهار کرد: ما مي‌خواهيم اين کار به شيوه مسالمت‌آميز و به دور از جنجال انجام شود اکنون نيز همين مسير را طي مي‌کنيم، مرکز تحقيقات مخابرات حتي زماني که مرکز ملي فضاي مجازي به طور کامل به آن ضميمه شود ما برند آن را حفظ کرده اما سعي مي کنيم کار تحقيقات آن را ارتقاء دهيم، يعني اين مرکز زماني به حوزه ديگري تعلق داشت اما حالا به حوزه اي با سطح فعاليت بالاتر الحاق مي شود اما اين موارد را با مراعات انجام مي‌دهيم تا ديگر بحث‌هاي دو طرفه نداشته باشيم.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در پايان در خصوص شوراي عالي فناوري اطلاعات و ارتباطات و ادغام آن با شوراي عالي فضاي مجازي توضيح داد: شوراي عالي فضاي مجازي نقطه متمرکز سياست‌گذاري است و بقيه شوراها لازم است خود را با اين شورا تطبيق داده و در صورتي که با آن همپوشاني کامل دارند حذف شوند.

به گفته او اکنون هم بررسي‌ها گوياي آن است که براساس ماده 4 قانون وزارت ارتباطات وظايف شوراي عالي فناوري اطلاعات شورايي است براي سياست گذاري و برنامه ريزي کلان و اين موضوع دقيقا هم‌راستا با شوراي عالي فضاي مجازي قرار مي‌گيرد و در واقع نيازي به حضور و فعاليت مجدد اين شورا وجود ندارد و اگر اين شورا همچنان فعاليت داشته باشد تصميمات متضاد گرفته خواهد شد.

وي متذکر شد:‌ اکنون کليات ادغام تصويب شده و قرار بر آن است اگر براي آن شورا کار اجرايي پيش‌بيني شده اين کارها انجام شود و درغير اين صورت اين شورا به شوراي عالي فضاي مجازي ملحق شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان