arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴

بحث در آمريکا درباره عذرخواهي از ايران بابت کودتاي 28 مرداد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد دولت آمريکا برنامه اي به منظور عذرخواهي رسمي از ايران بابت کودتاي 28 مرداد سال 1332 ندارد.

به گزارش عصر ايران "جاش ارنست" سخنگوي کاخ سفيد روز جمعه در نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار وب سايت "NEWSMAX" در اين باره گفت:" من از برنامه اي خاص براي عذرخواهي رسمي از ايران بابت اين مساله اطلاعي ندارم."

ارنست در پاسخ به سوال ديگر اين رسانه آمريکايي درباره اين که احتمال صدور يک بيانيه مشترک از سوي ايران و آمريکا و تاکيد بر وجود اشتباهاتي همچون کودتاي 28 مرداد از سوي آمريکا و حمله به سفارت آمريکا در تهران در آبان 1358 در تاريخ روابط دو جانبه ، تا چه ميزان است؟ گفت:" تصميم جديدي درباره صدور بيانيه اي درباره اين وقايع تاريخي گرفته نشده است."

ارنست در ادامه گفت سخنان رييس جمهور در دو مرتبه اي که به کودتاي 28 مرداد در ايران اشاره کرده است کاملا حساب شده انتخاب شده است.

باراک اوباما رييس جمهور آمريکا تا کنون دو مرتبه به طور صريح به نقش آمريکا در کودتاي 28 مرداد 1332 که منجر به سقوط دولت ملي دکتر مصدق و تحکيم پايه هاي قدرت شاه در 25 سال بعد از آن شد، اشاره کرده است. او يک بار در سال 2009 و در سخنراني خود در دانشگاه قاهره به اين موضوع اشاره کرده و بار ديگر در سخنراني خود در مجمع عمومي ملل متحد در سال 2013 و در نخستين سال حضور روحاني به عنوان رييس جمهور ايران در نشست سالانه مجمع عمومي به اين موضوع اشاره کرد.

او همچنين در کتاب خود به نام " جسارت اميد " که در سال 2006 و در دوره سناتوري خود نوشته است نيز به کودتاي 28 مرداد اشاره کرده و اين اقدام را به عنوان نشانه اي از مداخلات بيش از حد دولت آمريکا در امور داخلي ديگران و ايجاد اتحاد با کشورها به وسيله حمايت از يک دولتمرد مقتدر دانسته است.

با اين حال "استفن کينزر" استاد دانشگاه "براون " و خبرنگار سابق روزنامه نيويورک تايمز که به تازگي از سفر دو هفته اي به ايران به آمريکا بازگشته است، براي نخستين بار ايده صدور بيانيه مشترک بين دو طرف را براي احياي مجدد روابط ارايه کرده است.

او در اين زمينه به وب سايت "نيوزمکس" مي گويد اين ايده خوبي است که دو کشور با صدور يک بيانيه مشترک به اشتباهات متقابل در جريان کودتاي 28 مرداد و تسخير سفارت آمريکا در تهران اشاره کنند.

او مي افزايد: شايد هنوز زمان آن فرا نرسيده باشد. اما اگر توافق هسته اي به سرانجام برسد همه احتمالات در اين باره مي تواند مورد بررسي قرار گيرد. در اين راستا جان کري وزير امور خارجه مي تواند به تهران سفر کند و آن زمان است که صدور اين بيانيه مشترک مي تواند مورد بررسي قرار گيرد.

اوباما در دانشگاه قاهره در ژوئن سال 2009 نخستين باري بود که به عنوان يک رييس جمهور آمريکا در سخنراني رسمي خود به موضوع کودتاي 28 مرداد و نقش ايالات متحده در آن اشاره کرد.

در سخنراني اوباما در مجمع عمومي ملل متحد در سال 2013 نيز اوباما در اين باره گفت:" بي اعتمادي ميان ايران و آمريکا ريشه اي عميق دارد. ايرانيان مدت هاي مديدي است که از دخالت هاي آمريکا در امور داخلي شان و سرنگوني حکومتشان در دوران جنگ سرد به دست آمريکا گله و شکايت دارند... من بر اين باور نيستم که بتوان بر اين تاريخ بلند و ريشه دار بي اعتمادي يک شبه فائق شد. بي اعتمادي بين دو کشور ريشه هاي عميقي دارد."

پيشتر از اوباما مادلين آلبرايت وزير امور خارجه اسبق آمريکا در دولت بيل کلينتون نيز به مساله 28 مرداد و نقش آمريکا در اين ماجرا اشاره کرده و به طور تلويحي از ايران عذرخواهي کرده بود.
نظرات بینندگان