arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴

آنچه در جلسه هيات دولت امروز گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رييس جمهوري، توسعه اقتصاد خلاق را گامي بزرگ در راستاي اقتصاد مقاومتي دانست و بر لزوم تسهيل و حمايت از ورود گسترده بخش خصوصي به ويژه انجمن هاي تخصصي به اين مقوله و استفاده از تجربيات جهاني تأکيد کرد.

حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت گفت: اقتصاد خلاق با توجه به درون زا و برون گرا بودن و تأثيرات عمده اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و سازگاري با محيط زيست، ايجاد اشتغال و توسعه صادرات غيرنفتي مهم است و توسعه آن گامي بزرگ در راستاي اقتصاد مقاومتي است.

وي که پس از ارايه گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اعضاي هيات دولت درباره «اقتصاد خلاق» صحبت مي کرد، اتکاي اقتصاد خلاق بر خلاقيت هاي ذهني و فکري و برخورداري از آثار گسترده اجتماعي در فرهنگ سازي و توسعه اقتصادي را از جمله مزيت هاي آن برشمرد و تمامي دستگاه هاي اجرايي را به ايفاي نقش هاي خود در توسعه اقتصاد خلاق سفارش کرد.

در گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اقتصاد خلاق به عنوان عامل ايجاد کننده رشد اقتصادي و اجتماعي جوامع پيشرفته ياد شده که در آن، صنايع با برداشت کمتر از طبيعت و محيط زيست و آلودگي کمتري که براي محيط زيست ايجاد مي کنند، آسيب به مراتب کمتري را نسبت به اقتصاد کلاسيک در طبيعت بوجود مي آورند.

همچنين در اين گزارش با اشاره به قابليت و پتانسيل عرضه محصولات خلاق فرهنگي و هنري ايراني و اسلامي مانند فيلم، موسيقي، تابلوهاي هنري و کالاهاي فرهنگي در بازارهاي منطقه اي و جهاني، اقتصاد خلاق را نوعي اقتصاد مقاومتي برون گرا دانسته و به نقش صنايع خلاق در رونق توليد ملي و تحقق اقتصاد مقاومتي از طريق ثروت آفريني ملي و اشتغال زايي اشاره کرده است.

بررسي وضعيت اقتصاد خلاق در کشورهاي مختلف دنيا و آثار آن در رونق و رشد اقتصادي آنها از ديگر موارد مورد اشاره در اين گزارش است.

در جلسه امروز هيات وزيران همچنين استاندار چهارمحال و بختياري گزارشي درخصوص «وضعيت استان و آخرين اقدامات انجام شده در زمينه طرح هاي مصوب سفر رييس جمهور» ارايه داد.

اين گزارش به بررسي مهم ترين اقدامات و دستاوردهاي انجام شده در بخش هاي مختلف در استان از ابتداي دولت يازدهم تاکنون پرداخته است که از آن جمله در بخش کشاورزي مي توان به اقداماتي از قبيل افزايش سطح آبياري مدرن، افزايش سطح زير کشت زراعي و باغي و ميزان توليدات آنها و افزايش ميزان توليد گوشت قرمز و مرغ اشاره نمود.

بر اساس اين گزارش در بخش اقتصادي و اجتماعي اين استان با افزايش تعداد خانوارهاي تحت پوشش شبکه هاي گاز و افزايش تعداد روستاهاي داراي برق روبروست.

بهبود نسبت پزشک به ازاي جمعيت استان، افزايش تعداد روستاهاي داراي آب شرب سالم، رشد نرخ باسوادي در استان و افزايش سرانه فضاي ورزشي از ديگر اقداماتي است که در گزارش ياد شده به آنها اشاره شده است.

اين در حالي است که در بخش زيربنايي مي توان به تکميل زيرساخت هاي مسکن مهر از 65 درصد به 95 درصد، افتتاح بيش از چهار هزار واحد مسکن مهر در سال 93، فعال سازي پروژه راه ها و احداث 110 کيلومتر بزرگراه (60 کيلومتر آن انجام شده و 50 کيلومتر از آن با 70 درصد پيشرفت در حال اجراست) اشاره کرد.

رييس جمهوري ضمن تشکر از استاندار چهارمحال و بختياري و با ابراز خرسندي از اقدامات انجام شده، اين استان را از نظر زيبايي طبيعي از استان هاي ممتاز کشور دانست که منبع آب براي چند استان کشور است.

روحاني با اشاره به سفر استاني هيات دولت به استان چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: دولت مصمم است به وعده هاي خود در اين استان تا پايان سال عمل کند و ان شاءا... مردم شاهد شروع و بهره برداري از اقدامات انجام شده خواهند بود.

رييس جمهوري، سازمان مديريت و برنامه ريزي و معاونت امور اجرايي را موظف به پيگيري طرح هاي باقي مانده در استان نمود.

روحاني با بيان اينکه استان چهارمحال و بختياري با داشتن ظرفيت هاي بالا مي تواند به مرکز گردشگري تبديل شود، تصريح کرد:سرمايه گذاري در استان و استفاده از استعدادها و ظرفيت هاي موجود در آن موجب تحول فرهنگي و اقتصادي و ايجاد غرور ملي خواهد شد.

وي با تأکيد بر اين که مشکل آب در کشور يک مشکل فراگير و جدي است، صرفه جويي در مصرف آب را با بهره گيري از الگوهاي نوين آبياري و کشت و نوسازي کشاورزي بسيار ضروري دانست و اهتمام جدي در استان و ساير استان ها و بهره گيري از روش هاي نوين در مصرف آن را خواستار شد.

در ادامه، تعدادي از پيشنهادهاي دستگاه هاي اجرايي پس از بررسي، به تصويب هيات وزيران رسيد.

بر اين اساس وبا تصويب دولت، مبلغ 300 ميليارد ريال اعتبار براي تکميل طرح احداث باند دوم رودهن- فيروز کوه- قائم شهر اختصاص يافت.

همچنين دولت با برقراري امتياز فوق العاده سختي شرايط محيط کار متصديان پست هاي سازماني محيط بان در سازمان حفاظت محيط زيست در حوزه هاي عملياتي اين سازمان براساس عوامل و شاخص هاي مربوط به سختي شرايط محيط کار متصديان پست هاي سازماني مذکور، مشروط به تأمين بار مالي آن از منابع داخلي سازمان حفاظت محيط زيست تا سقف (3000) امتياز موافقت کرد.

موافقت نامه حفاظت و بهره برداري بهينه از منابع زنده آبي درياي خزر مشتمل بر يک مقدمه و 18 ماده نيز در جلسه امروز هيات وزيران تصويب شد.

دولت آيين نامه اجرايي يک ماده از قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور موضوع امکان حضور نمايندگان بخش کشاورزي در هيات نمايندگان استاني و ملي و نمايندگان دولت را به تصويب رساند.

به موجب آيين نامه مذکور، هيات نمايندگان اتاق تهران مشتمل بر 60 به مدت چهار سال از سوي هيات وزيران انتخاب مي گردند که بر اين اساس، 14 نفر به انتخاب و انتصاب وزير صنعت، معدن و تجارت به ترتيب شش نفر از بخش صنعت، پنج نفر از بخش بازرگاني و سه نفر از بخش معدن خواهند بود.

همچنين شش نفر از اعضاي هيات نمايندگان اتاق تهران از سوي وزير جهاد کشاورزي انتخاب مي-شوند و 40 نفر از اين اعضا شامل 16 نفر از بخش بازرگاني، 14 نفر از بخش صنعت، چهار نفر از بخش معدن و شش نفر از بخش کشاورزي هستند.

تعداد هيات نمايندگان اتاق در شهرستان ها نيز 15 نفر است که به ترتيب پنج نفر از بخش بازرگاني، پنج نفر از بخش صنعت، دو نفر از بخش معدن و سه نفر از بخش کشاورزي اتاق مربوطه براي مدت چهار سال انتخاب مي شوند.
نظرات بینندگان