arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۴

تلاش بارزاني براي جانشيني پسرش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در شرايطي که رقابت بر سر قدرت در کردستان عراق ابعاد گسترده تري مي گيرد و عراقي ها از آن به عنوان جنگ قدرت ياد مي کنند،يک سايت خبري عراق به نقل از يک گزارش بلندبالا از يک نشريه آمريکايي مدعي شد که 'مسعود بارزاني' رييس منطقه کردستان عراق براي خلافت فرزند ارشد خود 'مسرور' تلاش مي کند.

سايت خبري 'المسله' روز پنجشنبه به نقل از گزارش نشريه آمريکايي 'کامنتري ماگزين' آورده است که بارزاني مي کوشد تا فرزندش مسرور که اکنون رياست سازمان اطلاعات اقليم کردستان را برعهده دارد به عنوان جايگزين خود در رياست اقليم بگمارد.

تعدادي از احزاب کرد منطقه کردستان به تازگي در جريان راي گيري در پارلمان کردستان عراق به صراحت با تمديد مجدد پست رياست اين اقليم براي مسعود بارزاني براي سومين بار متوالي مخالفت کردند.
اين اقدام احزاب کرد که در راس آنها اتحاديه ميهني، تغيير و اتحاد اسلامي کردستان است با واکنش تند حزب دمکرات کردستان به رهبري مسعود بارزاني و شخص بارزاني مواجه شد و حتي بارزاني در بيانيه اي تهديد کرد که در اين خصوص شخصا وارد عمل مي شود.

گزارش هاي خبري حاکيست که بارزاني تمديد مجدد پست رياست را اين بار دور از دسترس مي بيند، بر همين اساس براي جانشينان احتمالي خود زمينه سازي مي کند.
در چنين شرايطي، نشريه آمريکايي کامنتري ماگزين، مي نويسد: مسعود بارزاني که اکنون به سن 70 سالگي نزديک مي شود، مانند ديگر امراء و شاهان عرب در منطقه، در اين سن و سال در انديشه تمديد پست رياست براي فرزندانش و زمينه سازي براي آن است.

نشريه مزبور از احتمال وقوع نزاع سياسي در منطقه کردستان خبر داده و نوشته است که قدرت سرآغازي بر بروز اختلافات بلندمدت خواهد شد، زيرا نيچروان بارزاني برادر زاده مسعود از ديدگاه غرب شايسته تر است، اما مسعود بارزاني با مطرح کردن مسرور در صحنه سياسي و واگذار کردن مسووليت هاي بيشتر به او در صدد دادن زمام قدرت به او است.

کامنتري ماگزين اختلاف سياسي آتي در منطقه کردستان عراق را بين شخص نيچروان و مسرور عنوان کرده و افزوده است که مسرور با انديشه هاي جديدي که از غرب برگفته است، در صحنه سياسي به تازگي ظاهر شده و شايد بيشتر مورد تاييد و حمايت آمريکا باشد.

سايت خبري المسله در پايان آورده است که نسل جديد فرزندان خانواده بارزاني همانند ديگر خانواده هاي ملوک و امراي عرب مانند صدام ، معمر قذاقي و حسني مبارک و آل سعود فقط سرگرم سير و سفر و تحصيلات در خارج و رفاه و ثروت فاحش هستند.

طي روزهاي گذشته در کنار اختلافات ميان احزاب رقيب بويژه اتحاديه ميهني و گوران (تغيير) و اتحاد اسلامي از يک سو و حزب دمکرات کردستان عراق از ديگر سو، در بغداد شنيده مي شود که اختلافات جديدي در درون خانواده بارزاني ها نيز شکل گرفته است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان