arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۳ تير ۱۳۹۴

بي بي سي: توافق هسته اي ايران معامله بزرگ ايران و غرب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ی بی سی توافق هسته ای ایران را معامله بزرگ ایران و غرب توصیف کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، جیمز رابینز خبرنگار شبکه در گزارشی از وین گفت:« پس از ماهها و سالها مذاکرات شکنجه وار، به نظر می رسد در نهایت توافق هسته ای ایران حاصل شده است. قرار است تا ساعتی دیگر در شهر وین پایتخت اتریش نشستی خبری در این خصوص برگزار شد.

در این نشست خبری، جزییات بسیار بسیار مهم درباره این معامله بزرگ بین ایران و شش قدرت جهانی ارائه خواهد شد. این کشورها شبانه روز با هم در حال مذاکره بوده اند تا اختلافها را کاهش بدهند و به مصالحه ای دست پیدا کنند که باید آن را در واشنگتن، لندن، مسکو، پاریس، پکن و همچنین تهران بقبولانند و به گونه ای نشان بدهند که پیروزی قلمداد شود. هنوز این جزییات منتشر نشده است.

اما گفته می شود این جزییات سبب می شود محدودیتهای مشخصی درباره برنامه هسته ای ایران اعمال شود و اجازه بازرسی های فراگیر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را در ایران می دهد که دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد به شمار می رود. براساس این توافق، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می توانند به ایران بروند تا اطمینان حاصل کنند که ایران به محدودیتهای مطرح درباره برنامه هسته ای اش پایبند است. درمقابل این کار، در چند ماه آینده، برخی از تحریمهای بین المللی اعمال شده علیه ایران که به صورت مشخص درباره برنامه هسته ای این کشور است، به صورت مرحله ای برداشته می شود. البته این کار، مشروط به آن است که ایران به تعهداتش پایبند باشد.

درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران نیز باید گفت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر نخواهند بود از هرجا در ایران و هر زمانی دیدن کنند. بااین اوصاف، دیپلماتهای غربی پذیرفته اند رژیم بازرسی ها نباید هیچگونه پوششی برای جاسوسی نظامی کشورهای دیگر علیه ایران باشد و باید بازرسی ها توجیه داشته باشد.

هرگاه هم که مناقشه و اختلافی وجود داشته باشد، کمیته داوری در این خصوص نظر خواهد داد. اما در هرحال، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دسترسی کلی بویژه برای مراکز هسته ای شناخته شده را خواهند داشت که ایران درآنجا به غنی سازی اورانیوم و فراوری پلوتونیوم مبادرت می کرده است تا اطمینان حاصل کنند فراوری پلوتونیوم در این مراکز متوقف شده است و غنی سازی اورانیوم نیز درقالب محدودیتهایی است که در توافق هسته ای درباره آن توافق شده است.

هدف از این کار، جلوگیری از فرار هسته ای ایران است و اینکه ایران بتواند از اورانیوم غنی شده برای ساخت تسلیحات هسته ای استفاده کند. البته ایران همواره این سخن را رد کرده و گفته است که برنامه هسته ای اش صرفا برای مقاصد صلح آمیز است. درباره تحریمهای ایران نیز باید توجه داشت که تحریمهای مختلفی علیه این کشور اعمال شده است.

چندین لایه تحریم علیه ایران اعمال شده است که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و برخی تحریمهای دوجانبه ازجانب آمریکا علیه ایران اعمال شده است. فلج کننده ترین تحریمها، از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شده اند. کشورهای دیگر نیز خودشان تحریمهایی علیه ایران اعمال کرده اند. مشخص نیست که رفع این تحریمها به چه صورت است و برداشته شدن تحریمها تا کجا پیش خواهد رفت. ایران تاکید داشته است که همه تحریمها برداشته شود. برنامه زمانی رفع تحریمها نیز که به صورت مرحله ای است، بسیار حائز اهمیت است. موضوع مطرح در این میان، اعتماد است و اینکه آیا دو طرف به هم اعتماد دارند. دو طرف به هم اعتماد ندارند که به متن توافق هسته ای پایبند باشند. سالها بی اعتمادی بین دو طرف وجود داشته است. بنابراین، بسیار حائز اهمیت است که اعتمادسازی شود و درعین حال، امکان راستی آزمایی توافق هسته ای انجام شود.»
نظرات بینندگان