arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴

شکایت ایران علیه تهدید نظامی آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت:‌ در صورت پیمان‌شکنی آمریکا و تهدید نظامی آمریکا، طبق مقررات مشخص ایران می‌تواند شکایت کند.

به گزارش فارس، محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به دنبال تهدید نظامی آمریکا علیه ایران در روند توافق هسته‌ای، اظهار داشت: آمریکا در طول تاریخ ثابت کرده است که هیچ‌گاه پایبند به منطق نبوده است و منافع خود را بر تمام توافقات ارجح می‌دانست.

وی افزود: هر جایی احساس کنند که منفعت‌شان در خطر است، منافع خود را بر هر توافق‌نامه یا معاهده دیگری ارجح می‌دانند.

*دبه کردن سرشت دیرینه آمریکا است

سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شورای اسلامی تبیین کرد: طبیعی بود که آمریکایی‌های از سرشت دیرینه خود دست برندارند و هر جایی که لازم شد و به طینت بد خود بازگردند، لذا در بحث توافق‌نامه رفتاری که از آن‌ها توقع می‌رفت نشان دادند.

اسفنانی با بیان اینکه این ابتدای مسیر است و ما نمی‌دانیم که بعد از این چه اتفاقی می‌افتد،‌تاکید کرد: ما مطمئن نیستیم که اساسا توافق‌نامه به اجرا منتهی می‌شود یا خیر و اگر به اجرا رسید هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها پس اجرای توافق به تعهدات خود عمل کنند و بُعد منفی این مسئله ارجح‌تر است.

وی یکی از قوانین سازمان ملل متحد را منع و ممنوعیت حمله به کشورها عنوان کرد و ادامه داد: ما بارها شاهد نقض این قانون از سوی غربی‌ها به ویژه آمریکا که از اعضای این سازمان است بودیم که نه تنها مورد نکوهش قرار نگرفت بلکه حمایت شد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر،‌ چادگان و بوئین میاندشت در مجلس،‌حمله به هواپیمای مسافر بری،‌ ‌حمله به ناوگان سهند و سبلان، دخالت در جنگ عراق به‌صورت مستقیم همچنین در عملیات بازپس‌گیری منطقه فاو را از جمله جنایات آمریکا در ایران برشمرد.

*آمریکا دست پنهان جنایت‌ها

اسفنانی در دیگر مطلب تصریح کرد: همچنین در دیگر صحنه‌ها و جنگ‌ها یا مستقیما وارد کار شده است یا دست پنهان او را می‌بینیم.

وی همچنین به جنگ‌هایی مانند یمن اشاره کرد که عربستان به نیابت از آمریکا در حال جنگ است و گفت: همه این‌ها مواردی است که درمی‌یا‌‌بیم آمریکا به هیچ قانون و ضابطه ای پایبندی ندارد مگر اینکه منفعت خود را در آن بداند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: غربی‌ها و آمریکا از الفاظی مانند حقوق بشر و منفعت‌طلبی استفاده می‌کنند و آن را به نحوی معنا می‌کند که به نفع خود تمام شود و اگر در مسئله‌ای منفعتی نبیند آن‌را ضد حقوق بشر می‌داند لذا از آمریکا بیشتر از این توقع نمی‌رود.

اسفنانی با تذکر بر اینکه ایران باید هشیارانه عمل کند، خاطرنشان کرد:‌ ما هنوز توافق‌نامه را در مسیر قانونی خود قرار ندادیم‌ و بحث‌ها بر سر این است که در مجلس شورای اسلامی تصویب بشود یا خیر.

وی با بیان اینکه هنوز در اینکه همه بندهای برجام لازم‌الاجرا هست ابهام وجود دارد، متذکر شد: لذا ایران باید مانورهای لازم و تحقیق‌ها را انجام و دقت کافی را به خرج دهد و متن توافق را در قالب مقررات قانونی به اجرا در بیاورد.

این سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر لزوم وجود تضمین در انجام تعهدات دوطرف در توافق، بیان کرد: اگر ایران همه آن‌چه که در این مسیر از دست می‌دهد چیزی به‌دست نیاورد یک فاجعه‌ای است که تاریخ و آیندگان آن‌را نظارت خواهند کرد که در این گردنه‌ در حال عبور چه اتفاقی می‌افتد.

اسفنانی تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا را از منظر حقوقی مورد ارزیابی قرار داد و مطرح کرد: شاید نتوان صرف تهدید شکایت کرد ولی آمریکا در حال بهانه‌تراشی‌ است که پرونده ایران را در قالب شورای امنیت و سازمان ملل وجود دارد مطرح کند.

وی در خاتمه گفت: غربی‌ها به ویژه آمریکا هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند باید طبق مجوز سازمان ملل باشد و ایران باید در این زمینه دقت کافی را داشته باشد و اگر لازم بود طبق قانون از تهدیدآن‌ها شکایت‌ کند.
نظرات بینندگان