arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

حمایت 29دانشمندآمریکایی از توافق ایران

29 دانشمند برجسته آمریکایی که در میان آنها چندین برنده جایزه نوبل، سازندگان سابق بمب‌های هسته‌ای و مشاوران کاخ سفید دیده می‌شود، نامه‌ای به اوباما نوشته‌اند و توافق هسته‌ای با ایران را راه‌حلی ابتکاری و محکم خوانده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از آنکه صداهای موافق و اکثراً مخالف در میان قانون‌گذاران کنگره آمریکا، به اعلام موضع در برابر توافق ایران و 1+5، حالا 29 نفر از دانشمندان آمریکایی هم وارد گود شده‌اند.

براساس گزارش روزنامه نیویرک تایمز 29 دانشمند برجسته آمریکایی که در میان آنها چندین برنده جایزه نوبل، سازندگان سابق بمب‌های هسته‌ای و مشاوران کاخ سفید دیده می‌شود، نامه‌ای به اوباما نوشته‌اند و توافق هسته‌ای با ایران را راه‌حلی ابتکاری و محکم خوانده‌اند.

این نامه توسط دانشمندانی نوشته شده که برخی از آنها جزء خبره ترین کارشناسان در حوزه تسلیحات هسته ای هستند و از توافق آمریکا با ایران در میان افکار عمومی و در برابر فشارهای کنگره حمایت کردند.

این نامه در شرایطی صادر شده که پس از اعلام حمایت سناتور دموکرات «چاک شامر» از مخالفان توافق و پیوستن به اردوگاه مخالفان اوباما در کنگره، شرایط برای دولت آمریکا دشوارتر شده است.

اولین امضای این نامه متعلق است به ریچارد گراوین که اولین طراح بمب‌های هیدورژنی بوده است و سال‌ها به دولت واشنگتن در زمینه کنترل تسلیحات مشاوره داده است و وی یکی از معدود بازماندگان فیزیکدان طراح اولین بمب اتم است.

همچنین زیگفراید هاکر یکی دیگر از امضا کننده‌گان نامه در حمایت از اوباما است که طی سال‌های 1986 تا 1997 رئیس انبار تسلیحاتی آمریکا در لوس آلاموس نیومکزیکو بوده است.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه برخی دیگر از اسامی که نامشان در نامه به رئیس جمهور در حمایت از توافق آمده جز کسانی هستند که اطلاعات طبقه بندی شده مهمی درباره سلاح‌های اتمی در اختیار دارند و به خوبی این نوع از تسلیحات را می‌ناسند، می‌نویسد: امضا کنندگان این نامه‌ها سال‌ها به عنوان مشاور به دولت و کنگره در زمینه تسلیحاتی مشورت می‌داده‌اند و در نامه خود برجام را نوآورانه و دقیق توصیف کرده‌اند.

این نامه با اشاره به اینکه محدودیت های اعمال شده بر ایران براساس برجام در زمینه تسلیحاتی از چارچوب‌های پیشین منع تسلیحات دقیق‌تر است.

براساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این نامه گامی رو به جلو در زمینه ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه است که می‌تواند راهنمایی برای توافقات در زمینه منع تسلیحات در آینده باشد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان