arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴

پساتحریم، فرصتی مناسب برای صادرات فناوری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به عقیده یک فعال عرصه فناوری با لغو تحریم‌ها قطعا، افق‌های بازی برای همکاری با شرکت‌های خارجی و صادرات محصولات ایرانی گشوده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پویا الیشایی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار خاطرنشان کرد: در شرایطی که دوران پساتحریم را پیش رو داریم و تغییراتی در شرایط به وجود آمده نیاز مبرم این است که دولت چتر حمایتی خود را بر روی صادرکنندگان بگشاید تا بتوانند قدرتمندانه در بازار کشورهای هدف صادراتی حضور یابند. البته بخش خصوصی واقعی همیشه یاد گرفته است که روی پای خود بایستد و تلاش کند که به حمایت‌های دولت متکی نباشد اما در شرایط کنونی به نظر می رسد که بهتر است برای توانمندسازی شرکت‌های تولیدکننده و صادرکنندگان صاحب نام، دولت گام‌های جدی بردارد.

مدیرعامل شماران سیستم از تقاضای شرکت‌های آمریکایی برای خرید نرم افزارهای ایرانی خبرداد و گفت: با سابقه 25 ساله در تولید انواع نرم افزارهای مدیریتی و بهای تمام شده برای سازمانها، کارخانه های تولیدی و شرکتهای بازرگانی و خدماتی با توسعه فعالیتهای خود و تاسیس مجموعه شماران تک سیستم در پی عرضه محصولات فناورانه محققان این شرکت به بازارهای بین المللی هستیم.

وی تصریح کرد: بزرگترین مانع پیش روی صادرکنندگان کشور از جمله صادرکنندگان نرم افزار، تحریم است و البته برداشته شدن تحریم‌ها تهدیدی هم برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی به شمار می آید.

به گفته الیشاهی، بسیاری از تولیدکنندگان صاحب نام دنیا، اگرچه تا پیش از این، کالاهای خود را به ایران می فروختند اما به طور قطع نمایندگی رسمی در ایران نداشتند ولی بعد از رفع تحریم‌ها، آنها نمایندگی‌های رسمی خود را در کشور باز خواهند کرد و بنابراین عرصه برای رقابت تنگ تر می شود.

وی با اشاره به موفقیت محققان این شرکت در تولید نرم افزارهای یکپارچه مدیریتی که با حضور در بازارهای منطقه به کشورهای اروپایی و آمریکا هم صادر خواهند شد اضافه کرد: ما از یک سو نرم افزاری را تولید کرده ایم که برخلاف نرم افزارهای موجود، به جای اینکه سازمان ناچار باشد خود را با آن تطبیق دهد، نرم افزار خود را با شرایط سازمان تطبیق می دهد و به همین منظور، سامانه تولید نرم افزارهای سفارش مشتری را نیز راه اندازی کرده ایم.

عضواتحادیه صادرکنندگان نرم افزار اظهار داشت: شرکت‌های قدر تولیدکننده، از سال‌ها پیش می دانستند که بالاخره روزی تحریم‌های ایران برداشته خواهد شد و بنابراین برای دوران پساتحریم آماده شده و برخی از آنها محصولات رقابتی تولید کرده‌اند و سرمایه گذاری زیادی برای توسعه زیرساخت‌های خود انجام داده اند.

الیشاهی گفت: حضور در بازارهای خارجی دو فاز دارد که به یک فاز منطقه ای و فاز دیگر کشورهای قدرتمند غربی تبدیل می شود، بنابراین باید در مرحله اول خود را برای ورود به کشورهای منطقه همچون آذربایجان، عراق، افغانستان، ارمنستان، ترکیه و تاجیکستان آماده کرده و در مرحله بعد خود را برای ورود به بازارهای غربی آماده کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون شش کشور منطقه برای خرید نرم افزار ایرانی شماران اعلام آمادگی کرده اند، گفت: طراحی و تولید محصولات به روز و کارآمد رمز موفقیت فناوران ایرانی است و باید به فناوری‌های روز دنیا برای پاسخگویی به نیاز واقعی متقاضیان مجهز شویم که نتیجه این پویایی رسیدن به جایگاهی دست نیافتنی در بازارهای داخلی هم هست.
نظرات بینندگان