arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴

ورود سفارتخانه‎ها به فاز اقتصادی / دیدگاه سفرای خارجی به ایران

در ادامه این نشست، سفرای کشورهای منتخب اروپایی به بیان دیدگاه‎های خود پرداختند. تمامی سفرای خارجی از علاقه‎مندی کشورهای خود برای حضور در ایران به دلیل ظرفیت‎های فراوان این کشور در حوزه‎های مختلف خبر دادند و با اشاره به چالش‎های سرمایه‎گذاری در ایران تأکید کردند، ایران باید در مسیری حرکت کند که ریسک را در اقتصادش کاهش دهد و شرکت‌های ایرانی باید طبق قواعد رقابت در بازارهای بین‌المللی ظاهر شوند. آنها همچنین تأکید کردند کمپانی‌های اروپایی علاقه دارند در فضای ساده و آسان کار کنند، بنابراین تسهیل فضای کسب‌وکار نیز باید از طرف ایران انجام بگیرد تا ترس از فضای سنگین و پر از مقررات از ذهن فعالان اقتصادی اروپایی زدوده شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از حضور وزیر امور خارجه در روز ملی صادرات، حالا نوبت به رایزنی سفرای کشورها با اتاق بازرگانی تهران رسیده است. گو اینکه تصمیم جدی برای خروج سفارتخانه‎ها از ماهیت سیاسی خود و حرکت به‌سوی عملکرد اقتصادی آغاز شده است. چنان‌که در روز ملی صادرات نیز اعلام شد وزارت امور خارجه پیگیر پیوستن ایران به WTO شده است، حالا هم بخش خصوصی رایزنی‎های خود را با سفرای کشورهای غربی آغاز کرده است. دوشنبه‌شب اعضای هیأت نمایندگان بخش خصوصی میزبان ٢٦نفر از مقامات ارشد سفارتخانه‌های خارجی بودند. در این میان سفرا، کاردار و رایزن‌هایی از کشورهای آلمان، اسپانیا، بلژیک، اتریش، سوئیس، هلند، مجارستان و فرانسه حضور داشتند.  نمایندگان بخش خصوصی کشور در حالی میزبان سفرا، رایزن‌های بازرگانی و کاردارهای سفارتخانه‌های ٩ کشور اروپایی بودند که روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به مرحله نهایی و البته مهم‌ترین مرحله خود رسیده است.
برجام حاصل خردجمعی ایران و غرب است
به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، در ابتدای این نشست، رئیس اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد که این نشست دوستانه برای بررسی اجمالی زمینه‌های همکاری مشترک و آگاهی بیشتر از سیاست‌ها و دیدگاه‌های طرفین تشکیل شده است. رئیس اتاق تهران با بیان اینکه دیوار بزرگ بی‌اعتمادی میان غرب و ایران فروریخته است، گفت: «پس از نزدیک به ١٢ سال تحمل تحریم‌های سخت و طاقت‌فرسا برای هر دو طرف، امکانی ایجاد شده است تا در فضایی به‌دور از التهاب و خصومت به گفت‌وگو برای توسعه روابط اقتصادی بپردازیم». مسعود خوانساری تأکید کرد که دیگر نمی‌توان با سایه شوم جنگ و پیش از آن با رفتار خصمانه تحریم‌ها به کسب‌و‌کاری شرافتمندانه و صلح‌طلبانه در جهان پرداخت. او گفت: «برجام یا همان توافق هسته‌ای، حاصل خرد جمعی دولتمردان، نخبگان و مردم ایران و کشورهای غربی بوده است». خوانساری اعلام کرد که قدم اول از سوی سیاست‌مداران برداشته شده و گام‌های بعدی به طور حتم از طرف فعالان اقتصادی برداشته می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی تهران همکاری‌های سودمند با دنیای توسعه‌یافته را از الزامات امروز اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد که اقتصادهای اروپایی نیز به ایران به‎عنوان یک قطب باثبات و رو به توسعه در منطقه خاورمیانه نیاز دارند. او افزود: «آنچه امروز در مورد توسعه روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای اروپایی گفته می‌شود، بر اصل منفعت دوطرفه بنیان گذاشته شده ‌است». رئیس اتاق تهران گفت: «کمپانی‌های اروپایی می‌توانند در قالب همکاری‌های مشترک، نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران برای تولید و صادرات کالا به تمامی کشورهای منطقه اقدام کنند. اقتصاد اروپا باید بداند که ایران تنها بازاری ٨٠‌میلیون‌نفری نیست و امکان دسترسی به بازارهای منطقه‌ای از طریق مزیت‌های ایران به‌سادگی ممکن است».
آغاز اجرای تعهدات ایران و جامعه بین‌الملل
محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، با اشاره به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و به‌دنبال آن اعلام ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی درباره آغاز اجرای تعهدات مبتنی‌بر توافقات ژنو، گفت: «درحال‌حاضر ایران و جامعه بین‌الملل به تمام تعهدات خود در زمینه اجرای مفاد توافق‌نامه هسته‌ای اصرار دارند و به‌طورقطع این روند ادامه خواهد داشت». وی افزود: «از منظر بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، ازاین‌پس هیچ مانعی برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپایی وجود ندارد».
آمادگی ایران برای توسعه گردشگری
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه پارلمان اتاق تهران به‌دنبال آن است که از شرایط پیش‌آمده برای کشور در دوره پساتحریم، حداکثر استفاده و بهره را برای اقتصاد ایران ببرد، گفت: «در اتاق تهران برنامه‌ریزی‌ها برای استخراج اطلاعات کامل و جامع از بنگاه‌های ایرانی و نیز بنگاه‌های خارجی آغاز شده است تا از این طریق دو طرف بتوانند سرمایه‌گذاران آماده همکاری و شرکای خود را پیدا کنند». مهدی جهانگیری با اشاره به اینکه صنعت گردشگری ایران در دوره پساتوافق مورد توجه جدی در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است، افزود: «رشد گردشگری و ورود گردشگران خارجی به ایران پس از توافق هسته‌ای، نشان از ظرفیت بالای این صنعت در کشور دارد که برای آن باید برنامه‌ریزی داشت».
فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌و‌نقل
سیده‌فاطمه مقیمی، عضو هیأت‌رئیسه اتاق تهران، در جمع سفرای اروپایی به موقعیت سوق‌الجیشی ایران اشاره کرد که ١٥ کشور را در همسایگی خود دارد. مقیمی سپس برخی فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری ایران با سرمایه‌گذاران خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: «موقعیت جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که فرصت مبادلات تجاری از طریق ایران و به‌صورت ترانزیت را دوچندان می‌کند. حمل‌ونقل مرکب و ایجاد فرودگاه‌های بین‌المللی و همچنین لیزینگ بیش از ٢٠٠ هواپیما فرصت ترانزیت به ایران و از طریق ایران را فراهم می‌کند». این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، در ادامه گفت: «بنادر شمال و جنوب ایران و به‌ویژه ترمینال شماره ٢ بندر شهید رجایی امکان ایجاد پورت اپراتوری را در جنوب ایران فراهم می‌کند. این فرصت‌ها در حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای ایران نیز فراهم است».
سهم صددرصدی سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها در بخش معدن
محمدرضا بهرامن، دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، نیز در این گردهمایی گفت: «ایران به لحاظ ذخایر معدنی و تنوع آن و با شناسایی ٦٠‌میلیارد تن تاکنون به استثنای نفت و گاز با توجه به ساختار زمین‌شناسی آن جزء کشورهای معدن‌خیز و رتبه پانزدهم جهان را در این خصوص به خود اختصاص داده است». عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، سپس با اشاره به اینکه امروز نیاز به سرمایه‌گذاری نسبتا سنگین در تکمیل اکتشافات موجود است، افزود: «دولت دراین‌خصوص ٣٦٠هزار کیلومترمربع از مساحت کشور را در ١٠٠ پهنه برای انجام عملیات اکتشافی تعریف کرده که تاکنون ٥٨ پهنه آن با مساحت ٢٩٠‌هزار مترمربع به بخش خصوصی و دولتی واگذار شده است». به گفته این فعال اقتصادی، سرمایه‌گذاری در اکتشاف معادن مس، فسفات، نیکل، بوکسیت، مولیبدن، سنگ آهن و سنگ‌های قیمتی در اولویت بوده و در بخش استخراج نیز بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ، شورابه‌ها برای استحصال پتاسیم و منیزیم، بوکسیت برای تولید آلومینیوم و سنگ آهن برای تولید فولاد و سرب و روی نیز در اولویت قرار دارد. او افزود: «قانون معادن ایران به تمام سرمایه‌گذاران خارجی این اجازه را می‌دهد تا سهم سرمایه خود را در این صنعت از اکتشاف، استخراج و فرآوری، تا صددرصد داشته باشند».
ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت
در ادامه این نشست، علیرضا درویش، عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، با اشاره به اینکه درحال‌حاضر نزدیک به ٦٠٠ شرکت و تشکل در حوزه ساخت تجهیزات نفت و گاز، عضو این انجمن هستند، گفت: «برخی از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در وندور لیست (فهرست سازندگان) شرکت‌های بزرگ نفتی جهان، ازجمله «شل» قرار دارند». وی در ادامه با تأکید بر اینکه بسترها در ایران برای ایجاد کنسرسیوم‌های صنعت نفت و گاز و انرژی وجود دارد، گفت: «به دنبال توافق هسته‌ای و حالا، تصویب برجام، قراردادهای نفتی میان ایران و کشورهای جهان منعقد خواهد شد و این فرصت مناسبی را پیش‌روی سرمایه‌گذاران داخل و خارجی قرار خواهد داد».
آمادگی بازار مالی ایران برای همکاری با خارجی‎ها
علی سنگینیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه، نیز گفت: اعزام هیأت‌های تجاری به ایران نشان داده که گروه‌های تولیدی و صنعتی از کشورهای مختلف برای مذاکره و سرمایه‌گذاری احتمالی به ایران آمده‌اند و دراین‌میان، جای فعالان بازار سرمایه و بازار مالی و پولی خارجی کاملا خالی است. سنگینیان با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران علاوه بر مواد اولیه کارخانه‌ها و صنایع، ظرفیت‌های مناسبی نیز برای استفاده از سرمایه‌های مالی خارجی دارد، گفت: «بورس تهران ازجمله بخش‌هایی است که امکان ورود سرمایه‌گذاران خارجی به آن مناسب است». وی همچنین، مشارکت بانک‌های خارجی در بازار ایران را یکی دیگر از نقاط قوت بازار مالی ایران در دوره پساتحریم عنوان کرد و افزود: «درحال‌حاضر بانک‌های خصوصی ایران علاقه‌مند به مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی هستند».
فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی
در ادامه این نشست، مهدی شریفی نیک‌نفس به‎عنوان یکی از فعالان صنعت پتروشیمی به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش اشاره کرد و گفت: «ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران، ٦٠‌میلیون تن و وزن محصولات قابل فروش ٣٦‌میلیون تن است». این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی، در سال ٢٠١٤ به ٣,١٠ ‌میلیارد دلار رسیده است، گفت: «در برنامه پنجم توسعه ٦٣ پروژه در این حوزه تعریف شده که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، پس از پایان برنامه ششم، به ١٢٠‌ میلیون تن خواهد رسید». این فعال صنعت پتروشیمی در ادامه، به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: «ما می‌توانیم، به صورت سرمایه‌گذاری مشترک، لایسنس، فاینانس و در بخش لجستیک با شرکت‌های اروپایی همکاری کنیم».
دیدگاه سفرای خارجی به ایران
در ادامه این نشست، سفرای کشورهای منتخب اروپایی به بیان دیدگاه‎های خود پرداختند. تمامی سفرای خارجی از علاقه‎مندی کشورهای خود برای حضور در ایران به دلیل ظرفیت‎های فراوان این کشور در حوزه‎های مختلف خبر دادند و با اشاره به چالش‎های سرمایه‎گذاری در ایران تأکید کردند، ایران باید در مسیری حرکت کند که ریسک را در اقتصادش کاهش دهد و شرکت‌های ایرانی باید طبق قواعد رقابت در بازارهای بین‌المللی ظاهر شوند. آنها همچنین تأکید کردند کمپانی‌های اروپایی علاقه دارند در فضای ساده و آسان کار کنند، بنابراین تسهیل فضای کسب‌وکار نیز باید از طرف ایران انجام بگیرد تا ترس از فضای سنگین و پر از مقررات از ذهن فعالان اقتصادی اروپایی زدوده شود.


منبع: شرق
برچسب ها: سفرا ، برجام ، هسته ای
نظرات بینندگان