arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

بازگشت فسیل‌های مراغه از آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از 38 سال فسیل‌های 9 میلیون ساله مراغه از آمریکا به ایران بازگردانده شدند.

غلامرضا زراع در مراغه گفت: این فسیل‌ها در مدت سه سال و بین سال‌های 53 تا 56 توسط فسیل شناسان دانشگاه هاروارد در مراغه کشف و به آمریکا منتقل شده بودند.

مسئول مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی ایران افزود: در این حفاری‌ها که در 35 نقطه مراغه صورت گرفته بود حدود سه هزار قطعه فسیل استخراج شد که از این تعداد یک هزار و 500 قطعه به آمریکا انتقال و مابقی در موزه تاریخ طبیعی ایران نگهداری می‌شود.

وی افزود: این فسیل‌ها به منظور انجام مطالعات دیرینه‌شناسی سال 56 به امریکا انتقال و از آن زمان در این کشور بود که با پیگیرهای 12 ساله جمهوری اسلامی ایران حالا به کشور برگردانده شده‌اند.

زارع گفت: بیشتر این فسیل‌ها مربوط به خانواده فیل‌سانان، گاوسانان، زرافه، گوشت خواران، اسب‌ها و کرگدن‌ها هستند.

وی قدمت این فسیل‌ها را 7 تا 9 میلیون سال اعلام کرد و افزود: فسیل‌های کاوش شده بسته‌بندی و به کشور عودت داده شده‌اند.

مسئول مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی ایران در مراغه، گفت: منطقه فسیلی مراغه با قدمت مطالعاتی 170 ساله یکی از پنج منطقه فسیلی مهره‌داران در دنیا است.

وی افزود: تراکم و تنوع بالای فسیل مهره‌داران در مراغه این شهر را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده است.

زارع گفت: تاکنون تحقیقات فسیل‌شناسی بسیاری از سوی محققان روسی، اتریش، هلند، فرانسه، آمریکا، ژاپن و چین در این منطقه انجام شده است.

به گزارش فارس اولین کاوش در منطقه فسیلی مراغه در سال 1858 توسط فسیل شناس روسی بنام آبیخ انجام شده است. منطقه فسیلی مراغه در وسعت 35 کیلومتر در 15 کیلومتر قرار گرفته و یک هزار و 26 هکتار از آن به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

منبع: فارس
برچسب ها: مراغه
نظرات بینندگان