arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۴۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴

توقف وام خودرو روي 125 هزار دستگاه!

بانك مركزي در حالي در نامه‌اي رسمي‌به وزارت صنعت خواستار رعايت سقف فروش ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو درقالب خريد اعتباري با وام ۲۵ ميليوني شد كه تا ظهر روز گذشته فروش خودروسازان از مرز ۱۲۵هزار دستگاه خودرو گذشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانك مركزي در حالي در نامه‌اي رسمي‌به وزارت صنعت خواستار رعايت سقف فروش ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو درقالب خريد اعتباري با وام ۲۵ ميليوني شد كه تا ظهر روز گذشته فروش خودروسازان از مرز ۱۲۵هزار دستگاه خودرو گذشت.  هجدهم آبان بود كه اجراي طرح ويژه دولت براي فروش خودروهاي در انبار مانده خودروسازان آغاز شد.

نيم روز اول اگرچه به ديد و بازديد از نمايندگي‌ها و بررسي قيمت‌ها و چرتكه انداختن برخي مشتريان گذشت، اما از عصر همان روز، خريد خودرو وارد فاز عملياتي شد و آنگونه كه آمارهاي رسمي‌مي‌گفتند، ثبت نام براي دريافت ۱۱ هزار دستگاه خودرو از سوي مردم تنها در ساعات اوليه اجراي طرح نهايي شده بود اما هر چقدر كه از زمان اجراي طرح گذشت، اوضاع تغيير كرد به نحوي كه دو روز از اجراي طرح نگذشته، برخي از نمايندگي‌ها اعلام مي‌كردند كه ظرفيت فروش برخي از خودروها به اتمام رسيده است. چهار روز از طرح نگذشته بود كه دولت اعلام كرد، ۱۰۲ هزار نفر براي خريد خودرو در قالب دريافت وام ۲۵ ميليون توماني ثبت نام كرده و ۹۱ هزار نفر هم پول خود را به حساب خودروسازان واريز كرده‌اند. از همين جا بود كه زمزمه‌هاي بسته شدن طرح خريد خودرو با وام كم بهره دولتي، دهان به دهان پيچيد. البته در همان روزهاي ابتدايي طرح نيز خودروسازان ظرفيت فروش برخي خودروهاي خود را بالا بردند و برخي نمايندگي‌ها مي‌گفتند براي خودروهايي كه به تازگي به ظرفيت فروش اضافه شده است، مدت زمان تحويل ديگر ۳۰ روزه نخواهد بود. در همان روزها بود كه خودروسازان اعلام كردند كه از زماني كه پرونده فرد متقاضي تكميل شده و تایيديه‌هاي حساب خود و چك‌ها و حساب ضامنش نيز از سوي خودروسازان صورت گرفته باشد، تحويل ۳۰ روزه خواهد بود اما همه‌چيز بستگي به زمان تكميل پرونده دارد، يعني اگر مدت زمان تكميل پرونده يك متقاضي، يك ماه هم به طول مي‌انجاميد، آنگاه از همان زماني كه پرونده تكميل شده، تحويل ۳۰ روزه خواهد بود، بنابراين ممكن بود كه متقاضي از زمان اقدام به ثبت نام و شركت در اين طرح تا زمان تحويل خودرو خود حتي تا ۶۰ روز هم بايد منتظر بماند. در اين ميان، ظرفيت توليد برخي از خودروها هم در گزارش‌هاي ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت پايين‌تر از قبل آمده بود و بنابراين آنچه كه در انبار خودروسازان باقي مانده بود، خودروهايي بود كه برخي از آنها پرطرفدار و برخي ديگر شرايطي معمولي داشتند، بنابراين وقتي كه اين طرح آغاز شد، اگرچه استقبال مردم نسبت به برخي از انواع خودروها بالا بود اما ظرفيت توليد هم به گونه اي نبود كه اين استقبال را پاسخ دهد. 

 محدوديت در فروش خودرو
بر همين اساس، روز گذشته شنبه كه ششمين روز اجراي طرح خريد اعتباري خودرو با وام ۲۵ ميليون توماني بود، مراجعات مردم به برخي از نمايندگي‌ها حكايت از آن داشت كه فروش براي برخي از انواع خودرو متوقف شده و همين امر ادامه كج‌دار و مريز طرح را رقم زده است. مراجعه به برخي از نمايندگي‌هاي ايران خودرو حكايت از آن دارد كه فروش تنها سه مدل از انواع خودروها در قالب اين طرح صورت مي‌گيرد و بر همين اساس، متقاضيان بايد تنها از سه نوع باقيمانده خودروها كه ظرفيت كافي دارند، استفاده كنند، اين در شرايطي است كه ظرفيت برخي از انواع خودروها هم به اتمام رسيده است و حتي در زماني كه خودروسازان ظرفيت برخي خودروها را بالا بردند، اگر متقاضي از اين مدل خودروهايي كه به صورت محدود، افزايش ظرفيت داشتند مي‌خواست، بايد ۶۰ روز زمان را براي تحويل خودرو خود سپري مي‌كرد. يكي از مسئولان نمايندگي ايران خودرو مي‌گويد: ظرفيت پژو پارس تكميل شده و ديگر ثبت نامي‌براي ارائه اين خودرو به متقاضيان در قالب طرح خريد با وام ۲۵ ميليون توماني صورت نخواهد گرفت و اگر فرد متقاضي اين نوع خودرو را بخواهد بايد از طرح جايگزين استفاده كند.

 او مي‌افزايد: هم‌اكنون براساس دستورالعمل جديد ايران خودرو، ثبت نام در قالب خريد با وام ۲۵ ميليون توماني تنها براي خودروهاي پژو ۴۰۵، سمند دوگانه سوز و پژو ۲۰۶ تيپ دو امكان پذير است. در غير اين صورت، بايد از طرح‌هاي ديگر استفاده شود. به گفته اين كارشناس نمايندگي، چنانچه متقاضي خواستار انواع خودروهايي باشد كه به غير از سه مدل خودرو مذكور باشند، مي‌تواند نيمي‌از بهاي خودرو را بپردازد و مابقي را نيز در اقساط ۳۶ ماهه بپردازد، بنابراين خودرو را هم يك ساعته تحويل خواهد گرفت. در عين حال، مراجعه به نمايندگي‌های مجاز سايپا نشانگر اين است كه فروش خودروهاي اين خودروساز با وام ۲۵ ميليون توماني با محدويت‌هايي روبه‌رو است به نحوي كه فروش پارس تندر در قالب اين طرح متوقف شده و تندر ۹۰ هم تنها با يك شرايط فروش، در اين طرح همچنان حضور دارد؛ به اين معنا كه متقاضي مي‌تواند تندر ۹۰ را تنها به صورت بازپرداخت وام ۲۵ ميليون توماني با ۴ چك دريافت كند، فاصله زماني ميان چك‌ها ۴ ماهه و مبلغ هر چك نيز ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است اما فروش ساير خودروهاي اين خودروساز، به روال سابق ادامه دارد. به دنبال اين محدوديت ها رسما اعلام شد كه طرح وام 25 ميليوني بايد متوقف شود.

 روز گذشته بانك مركزي با ارسال نامه‌اي به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد با توجه به اينكه مقرر شده است صرفا منابع مالي مورد نياز براي خريد اسناد تجاري ناشي از فروش مدت‌دار موجودي خودرو توليد داخل توسط بانك‌ها تا سقف 110 هزار دستگاه تامين شود، بنابراين شركت‌هاي خودروساز و نمايندگي‌هاي ذيربط نسبت به رعايت اين توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بديهي است تامين مالي توليدات آتي از اين محل ميسر نخواهد بود. 

ارمان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
0
2
أر مجموع میشه 2750 میلیارد تومان. چرا این پول باید فقط صرف خودروسازا بشه؟ با این پول چه مشکلاتی از صنعت، تولید و ازدواج و مسکن جوونا رو می شد حل کرد؟
نظرات بینندگان