arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

گاردین از مشایی می گوید ؛ " ملی گرایی به دنبال تکیه بر کرسی ریاست جمهوری"

روزنامه گاردین در تحلیلی تحت عنوان"احمدی نژاد رئیس دفتر خود را آماده ی جانشینی خود می کند" نوشت: یکی از نزدیکان احمدی نژاد که طرفدار بازبودن فضای فرهنگی و مخالف حضور بزرگتر روحانیون در سیاست است، در حال آماده شدن برای جانشینی رئیس جمهور فعلی ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گاردین در تحلیلی تحت عنوان"احمدی نژاد رئیس دفتر خود را آماده ی جانشینی خود می کند" نوشت: یکی از نزدیکان احمدی نژاد که طرفدار بازبودن فضای فرهنگی و مخالف حضور بزرگتر روحانیون در سیاست است، در حال آماده شدن برای جانشینی رئیس جمهور فعلی ایران است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب Entekhab.Ir، گاردین می نویسد: اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد خود را به عنوان کاندیدایی که بیشتر از ملی گرایی حمایت می کند تا دین گرایی، معرفی کرده است. مشایی که دخترش با پسر احمدی نژاد ازدواج کرده، به  جنجالی ترین چهره ی سیاسی ایران تبدیل شده است که باعث انتقادات تندی از سوی محافظه کاران شده است.

اصول گرایان، مشایی را متهم به در خطر انداختن "انقلاب ایران و اصول اسلامی با تمرکز بر روی مکتب ایرانی" می کنند.


مشایی، محافظه کاران را در سال 2008 با بیان این جمله که" ایرانیان دوستان همه ی مردم در جهان هستند، حتی اسرائیلی ها. عصبانی کرد. از او همجنین برای حضور در یک مراسم رقص سنتی در ترکیه که او در حال دست زدن در فیلم دیده می شود، انتقاد کردند.

مشایی سابقاً، رئیس میراث فرهنگی بود. او در ابتدا، زمانی که احمدی نژاد در سال 2009 ، پس از درگیری ها، دوباره رئیس جمهور شد، معاون رئیس جمهور شد. اما او به دلیل نامه آیت الله خامنه ای به احمدی نژاد به دلیل "مصلحت نظام و شخص رییس جمهور"، مجبور به کناره گیری شد .

پس از این ماجرا، احمدی نژاد او را رئیس دفتر خود کرد و البته دامنه ی اختیارات رییس دفتر ریاست جمهوری را بسیار افزایش داد.


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب Entekhab.Ir، گاردین می نویسد: در یکی از اسناد ویکی لیکس آمده است:  دفاع لجبازانه احمدی نژاد از مشایی نشان از اهمیت او به عنوان یکی مشاور کلیدی برای این رئیس جمهور دارد. او همچنین به عنوان سخنگوی دولت ظاهر شده است. احمدی نژاد حتی گفته است که او حوشحال می شود که به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت مشایی خدمت کند. این باعث شد که خیلی ها گمانه زنی کنند که احمدی نژاد به دنبال این است که مشایی را در سال 2013 جانشین خود بکند.

گاردین در ادامه می افزاید: ایرانیان بسیار به تاریخ خود مغرور هستند و هنوز هم سنت های قدیمی خود را - که به دوران زرتشتیان بر می گردد - جشن می گیرند که نوروز نیز شامل آن است.

همچنان این باور وجود دارد که مشایی نقشی بسیار مهم در گرفتن استوانه کوروش (کتیبیه ی حقوق بشر کوروش) داشته است. این استوانه کوروش، اولین منشور حقوق بشر است که یکی میلیون نفر را در ایران در طول 6 ماه نمایش از ان در ایران به خود جذب کرد. البته، اصولگرایان به طور وسیع این وقایع را بایکوت کردند. منشور حقوق بشر کوروش هفته پیش به آمریکا برگردانده شد.

مشایی نامش توسط تحلیلگران سیاسی در ایران به عنوان یک کاندیدای احتمالی سال 2013 یاد می شود، او، این احتمال را که کاندیدای انتخابات می شود را رد نکرده است. مشایی اخیرا به خبرنگاران گفت او تصمیم فطعی خود را تا 6 ماه دیگر اعلام می کند.

این در حالی است که روزنامه کیهان پیش بینی کرده که شورای نگهبان مشایی را در صورت کاندیدا شدن، رد صلاحیت می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب Entekhab.Ir، گاردین می نویسد: مشایی که از ماه آینده روزنامه ای را منتشر می کند، برخی معتقدند که آزادی سه امریکایی بازداشت شده در ایران را تضمین کرده است. حرکتی که باعث شده یکی از آنان، یعنی سارا شورد ، آزاد شود. شین بائر و جاش فتل، در تهران هستند و اعتقاد بر این است که برخی اصولگرایان مانع آزادی این افراد هستند!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
1
3
مشایی رئیس جمهور اینده ایران است شک نکنید.
ناشناس
|
Norway
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
1
0
خدایا تا کی ما بکشیم خسته شدیم...
نظرات بینندگان