arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
کارشناسان به «انتخاب» پاسخ می دهند؛

آیا خبرگزاری ها و رسانه های غیرخصوصی حق تبلیغ کاندیداها را دارند؟/ چرا وزارت ارشاد، رسانه هایی که شائبه استفاده از بودجه عمومی را دارند، را دقیقتر بررسی نکرده؟

منظور از رسانه های دولتی تنها رسانه های وابسته به دولت به معنای قوه مجریه نیست. بلکه هر رسانه ای که به نوعی از محل بودجه های رسمی و بیت المال تغذیه می شود در این دسته بندی قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«رسانه هایی که به هر شکلی از بودجه بیت المال استفاده می کند، نباید در انتخابات به صورت جناحی عمل کند. هر خبرگزاری یا روزنامه ای  که از بودجه عمومی استفاده کند، رسانه دولتی تعبیر می شود.»

حسن بهشتی‌پور، کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» با بیان این موضوع گفت: منظور از رسانه های دولتی تنها رسانه های وابسته به دولت به معنای قوه مجریه نیست. بلکه هر رسانه ای که به نوعی از محل بودجه های رسمی و بیت المال تغذیه می شود در این دسته بندی قرار می گیرد. 

این کارشناس رسانه در مورد ضرر های دخالت رسانه های غیرخصوصی در انتخابات گفت: متاسفانه  در زمان تبلیغات انتخابات ناگهان برخی نهادها و جناح های سیاسی می خواهند از هر ابزاری برای تبلیغات استفاده کنند. در حالی که از نظر قانونی این موضوع مشکلاتی دارد. قانون استفاده از بودجه نهاد های عمومی در انتخابات را ممنوع کرده است. از طرف دیگراز نظر منطقی و اخلاقی هم این غیر عادلانه است که یک جناح سیاسی از بودجه های هنگفت دولتی به نفع خودش استفاده کند. 

بهشتی پور در ادامه با اشاره به این که رسانه ها در  تاثیر گذاری انتخاباتی نقش بسیار مهمی دارند گفت: رسانه‌های مختلف در انتخابات بر رای و نظر مردم واقعا تاثیر گذارند. در دنیای امروز رسانه ها می توانند سرنوشت انتخابات را به صورت کلی تغییر دهند. در نتیجه رسانه ای که وابسته به پول دولتی است نباید در انتخابات سو گیری جناحی داشته باشد. 

 این کارشناس رسانه با اشاره به این که برخی از خبرگزاری ها و رسانه‌ها که از بودجه عمومی ارتزاق می کنند،  حتی پا را از تبلیغات صرف انتخاباتی هم فراتر گذاشته اند گفت: متاسفانه شاهد هستیم که برخی از این رسانه ها که اتفاقا از نهاد های عمومی و دولت ( نه لزوما قوه مجریه)  بودجه می گیرند،  به دنبال تخریب و دروغ  علیه جناح مقابل هستند.  

این کارشناس رسانه ای در انتها با تاکید بر شفاف شدن وضعیت رسانه های فعال در عرصه سیاسی کشور گفت: بهتر است که تمام رسانه ها خصوصا برخی از خبرگزاری ها   هویت و وابستگی خودشان را نسبت به جناح‌ها رسما مشخص کنند، این عمل به شفافیت بیشتر فضای رسانه ای و سیاسی کمک می کند. از طرف دیگر اگر خبرگزاری می خواهد کار سیاسی و جناحی کند در ذات خودش ایراد ندارد. اما بودجه اش را هم نه از محل بیت المال بلکه از منابع جناح خودش تامین کند. 


از بودجه عمومی استفاده جناحی نشود

رسانه هایی که به نوعی از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند ، نمی توانند به نفع یا علیه یک جناح سیاسی در انتخابات دخالت کنند.
 
محمد خدادی مدیر عامل ایرنا با بیان این مطلب به «انتخاب»  درباره رویکرد رسانه‌های دولتی نسبت به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: پاسخ این پرسش مشخص است. واقعا نمی شود  رسانه ای که از  بودجه عمومی استفاده می کند به نفع یا علیه یک جناح سیاسی وارد عمل بشود. مثلا نمی شود که یک خبرگزاری که ردیف بودجه از مراکز عمومی و دولتی دارد در انتخابات به نفع یک جناح و کاندیدا تبلیغ کند. یا حتی از آن بدتر علیه یک جناح دیگر تخریب بکند.  نه از لحاظ قانونی این امر پذیرفته است نه از لحاظ منطقی. برای مثال ما در خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) نمی توانیم به نفع یا ضرر یک جناح سیاسی خاص وارد بشویم. حتی در دوره های مختلف که دولت های گوناگون هم بر سر کار بوده اند.  ما کار  حرفه‌ای و رسانه ای خودمان را  انجام داده ایم.  اصل را هم بر این گذاشتیم که  منطبق با قوانین و مقررات وزارت ارشاد باشد. 

مدیر عامل خبرگزاری ایرنا با تاکید بر نقش  رسانه ملی در این زمینه گفت:  عملکرد  رسانه ملی باید الگو قرار بگیرد. وقتی رسانه ملی و صدا و سیما به عنوان فراگیر ترین رسانه عملکرد فراجناحی و غیر سو گیرانه داشته باشد دیگر رسانه ها نیز از آن الگو می گیرند. اما اگر همین رسانه ملی که ردیف بودجه دارد. رسانه ای که از بیت المال تامین می شود، باید  عملکردی منطبق با قانون داشته باشد. اگر رسانه های بزرگ خصوصا رسانه ملی قانونی عمل کند.  طبیعتا رسانه های دیگر از جمله خبرگزاری ها نیز همین مدلی عمل خواهند کرد. 

وی نقش رسانه های دولتی را آموزرشی و شور آفرینی دانست و در این زمینه توضیح داد: رسانه های دولتی و در راس آن رسانه ملی باید  به جای دخالت های جناحی و گروهی نقش وحدت آفرین داشته باشند. به جای درگیر شدن در بازی های سیاسی و جناحی باید به صورت کلی شور انتخاباتی ایجاد کنند و البته با کارهای آموزشی و تبلیغاتی خود مردم را برای شرکت در انتخابات به صورت کلی ترغیب کنند.

همه رسانه ها در لیست ممنوعیت نیستند

با نگاهی به لیست منتشر شده از طرف وزارت ارشاد جای خالی بسیاری از رسانه هایی که باید ممنوع می شدند اما نشده اند، را می توان دید.  موضوعی که جای سوال از وزارت ارشاد دارد. باید پرسید چرا وزارت ارشاد با دقت بیشتری رسانه هایی که شائبه استفاده از بودجه عمومی و بیت المال را دارند، بررسی نکرده است؟ برخی از رسانه ها هستند که به اشکال مختلف از محل بودجه عمومی کشور استفاده می کنند، اما نام شان در این لیست نیامده است. بسیاری از رسانه های مجازی و مکتوب هستند که وابسته به برخی نهاد ها هستند که از محل بیت المال تغذیه می شوند، اما  در این لیست به آن ها اشاره نشده است. این امر موجب می شود که بسیاری از رسانه های خاص از محل بیت المال به  تبلیغ جناح مطبوع خود ادامه بدهند و فضای انتخابات را نا عادلانه بکنند.  بهتر است وزارت ارشاد با دقت نظر بیشتر یک تجدید نظر اساسی در این لیست بکند. تمام رسانه هایی که بودجه عمومی و دولتی می گیرند را از فعالیت انتخاباتی ممنوع کند. در ضمن  وزارت ارشاد باید از اللان سازوکار جدی برای نظارت واقعی بر نحوه اجرای این ممنوعیت تعریف کند وگرنه صرف انتشار یک لیست نمی تواند ضماننت اجرایی داشته باشد. 
نظرات بینندگان