arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

بازگشت فوتبال به دوران علی‌آبادی-احمدی‌نژاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال 8 سال قبل به تایید هیات دولت نرسیده و این بدترین بحران ممکن برای فوتبال ایران است. یک میراث ناخواسته از دولت قبل با توانایی ایجاد بحرانی جبران‌ناپذیر برای فوتبال‌. بحرانی شبیه به آن چه در دوران مدیریت علی‌آبادی در سازمان تربیت بدنی و ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داد و فوتبال ایران را به نابودی کشاند.»

به گزارش انتخاب، عصر ایران نوشت: «اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران به تایید هیات دولت نرسیده است.» این خبری است که سایت ایسنا روی خروجی‌اش قرار داد؛ خبری که اگر صحت داشته باشد، بازگشت فوتبال ایران به 8 سال قبل را نشان می‌دهد؛ سال‌هایی که فوتبال ایران به خاطر عدم اصلاح اساسنامه و البته دخالت‌های دولتی در برکناری محمد دادگان تعلیق شد.

هر چند آنچه این روزها از تعلیق فدراسیون فوتبال ایران در سال 85 به خاطر مانده فقط دخالت دولت در برکناری رییس فدراسیون فوتبال است اما آنچه کمتر کسی به خاطر دارد، ماجرای اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران است. اساسنامه‌ای که فدراسیون جهانی فوتبال در همان سال‌ها بارها درخواست اصلاحش را داده بود و البته سازمان تربیت بدنی وقت زیر بار اصلاحات آن نمی‌رفت.

محمد دادگان در سال‌های منتهی به جام جهانی فوتبال در پاسخ به آخرین نامه پیگیری تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال و مستقل شدن این نهاد روزهای پس از جام جهانی را وعده داد. زمانی که خوب می‌دانست از فوتبال خارج می‌شود و محمد علی‌آبادی و فیفا را با درخواست‌هایی برای تغییر قانون تنها خواهد گذاشت.

هر چند در مورد متن این نامه‌ها نقل‌های فراوانی وجود دارد اما هر چه بود فدراسیون جهانی فوتبال به فدراسیون فوتبال ایران زمان لازم را برای اصلاح اساسنامه داده و البته ایران به هر دلیلی آن را تغییر نداده بود.

فدراسیون فوتبال در آن زمان مدعی بود که اصلاح اساسنامه توسط سازمان تربیت بدنی پذیرفته نشده است؛ اساسنامه‌ای که فیفا روی اصلاح چند بند آن و البته مستقل شدن فدراسیون فوتبال اصرار زیادی داشت.

فدراسیون فوتبال پس از آن چالش با برکناری دادگان وارد تعلیق و ماجرای کمیته انتقالی شد؛ دورانی که در نهایت با تصویب اساسنامه جدید و البته برگزاری انتخابات به پایان رسید. حالا خبر منتشر شده اگر صحت داشته باشد، نشان می‌دهد که همه اتفاقات رخ داده در 8 سال گذشته یک بازی بوده است؛ بازی خطرناکی که می‌تواند به راحتی دوباره بحران را آغاز کند.

طبق گزارش منتشر شده سازمان بازرسی به اجرای اساسنامه فعلی ایراد گرفته است و قاعدتا طبق قانون باید اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال مورد استفاده قرار بگیرد؛ اساسنامه‌ای که ایران به فیفا اطلاع داده که تغییر کرده است. در اصل و بر اساس ادعای این گزارش اساسنامه تغییر نکرده است و همین مساله می‌تواند فوتبال ایران را وارد بحرانی عجیب و غریب کند.

رییس فدراسیون فوتبال، کفاشیان باشد یا هر شخص دیگری اساسنامه این فدراسیون نیاز به هماهنگی با فیفا دارد و مسوولان هیات دولت باید به فکر مسیری باشند که این مشکل را زودتر مرتفع کنند. هر چند شاید دولت اعتقادی به تغییرات مورد نظر در اساسنامه نداشته باشد اما اساسنامه فعلی فدراسیون‌های ورزشی مغایرت اساسی با قوانین بین‌المللی دارد و بهتر است هرچه زودتر و با کمترین سروصدا این مشکل حل شود.

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال 8 سال قبل به تایید هیات دولت نرسیده و این بدترین بحران ممکن برای فوتبال ایران است. یک میراث ناخواسته از دولت قبل با توانایی ایجاد بحرانی جبران‌ناپذیر برای فوتبال. بحرانی شبیه به آنچه در دوران مدیریت علی‌آبادی در سازمان تربیت بدنی و ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داد و فوتبال ایران به نابودی کشاند.»
نظرات بینندگان