arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

اوکراین روسیه را تهدید اصلی برای امنیت خود خواند

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین دکترین دفاعی جدید اوکراین را امضا کرد که در آن مسکو تهدید اصلی امنیت اوکراین خوانده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، «پترو پوروشنکو» امروز (چهارشنبه) سند دکترین دفاعی جدید اوکراین را که اخیرا توسط شورای امنیت ملی و دفاعی تنظیم شد، امضا کرد و به این وسیله این سند اعتبار اجرایی یافت.
بر اساس اطلاعات روزنامه روسی کامرسانت، در دکترین دفاعی گفته شده است: اقدامات خصمانه روسیه تهدید اصلی و هدف این اقدامات نابودی اوکراین و غصب سرزمین های آن است.
در سند خاطرنشان شده است: اقدامات خصمانه روسیه در میان مدت مهم ترین تهدید خواهد بود و تلاش می کند اقتصاد اوکراین را فلج کرده و ثبات سیاسی و اجتماعی کشور را از بین ببرد.
روابط روسیه و اوکراین در دو سال اخیر با سقوط دولت منتخت این کشور طرفدار روسیه با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولت غربگرا در کی یف تیره شده است و مقام های اوکراینی بارها مسکو را به حمایت تسلیحاتی و مالی از جدایی طلبان مناطق شرق اوکراین متهم کرده اند. 
اوکراین همچنین جدایی شبه جزیره کریمه را از این کشور که پس از برگزاری همه پرسی در این منطقه و کسب آرای اکثریت ساکنان آن برای پیوستن به روسیه غیرقانونی می داند و از مسکو خواستار بازپس گرفتن آن است.
در این شرایط سطح روابط روسیه و اوکراین بطور بی سابقه پس از فروپاشی شوروی سابق تنزل یافته و دو کشور تحریم های گوناگون علیه یکدیگر وضع کرده اند. 
در همین حال امروز یک روزنامه روسی از ارائه طرح قانونی قطع روابط دیپلماتیک روسیه و اوکراین در پارلمان این کشور خبر داد که در دست بررسی است.
روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» نوشت: جمعی از نمایندگان مجلس اوکراین طرحی را ارائه کرده اند که در آن قطع روابط دیپلماتیک این کشور و روسیه خواسته شده که در صورت تصویب لازم الاجرا خواهد شد. 
این طرح قانونی را نمایندگان «بلوک پترو پوروشنکو» رییس جمهوری و «حزب رادیکال لیاشکو» ارائه کرده اند و انتظار می رود در ماه جاری میلادی به رای گیری گذاشته شود. 
منبع: ایرنا
برچسب ها: اوکراین ، روسیه
نظرات بینندگان