arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

پرونده‌ای درباره هفته خونین سوریه/ از نقض آتش بس تا فاجعه خان طومان و انتظار برای پاسخ محکم ایران به تروریست‌ها

سوریه در هفته ای که گذشت شاهد مهلکه خان طومان و نقض آتش بس بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در هفته ای که رو به پایان است، سوریه همچنان صحنه درگیری های گسترده میان مخالفان مسلح، گروههای تروریستی و ارتش سوریه بود، آتش بس برگزار و نقض شد و در نهایت و در مهلکه خان طومان 13 مدافع حرم ایرانی به شهادت رسیدند.

نقض مجدد آتش‌بس در حلب

گروه‌های مسلح با شلیک ۵۰ راکت خمپاره و توپ به سمت شهرک‌های کفریا و الفوعه بار دیگر آتش‌بس را نقض کردند.

به گزارش انتخاب به نقل از  شبکه خبری المیادین، گروه های مسلح با شلیک 50 راکت خمپاره و توپ به سمت کفریا و الفوعه آتش بس را نقض کردند.

ارتش سوریه تا حد توانش به آتش‌بس اعلام شده در جبهه‌های حلب پایبند بوده، ولی نقض آتش‌بس از سوی تروریست‌هایی که فرماندهی آنها را جیش الفتح به‌عهده دارد، این امکان را به ارتش سوریه داده تا به تجاوزات تروریست‌های ناقض آتش‌بس پاسخ دهد.

اطلاعات موجود به این اشاره می‌کند که جبهه‌های حلب آماده نبرد شدیدی می‌شود که ارتش سوریه و همپیمانانش برای آن آماده می‌شوند، این در حالی است که تروریست‌ها برای تثبیت مواضع خود در داخل خان طومان تلاش می‌کنند، تکفیری‌ها همزمان به حملات خمپاره‌ای و موشکی خود به محله‌های مسکونی حلب ادامه می‌دهند.

پیکر 12 شهید مدافع حرم مازندران در اختیار تکفیری‌هاست

معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه کربلای مازندران از بازگشت تمام رزمندگان مازندرانی مستقر در سوریه به کشور خبرداد.

حسینعلی رضایی با اعلام اینکه تمام رزمندگان مدافع حرم لشکر 25 کربلا به مازندران به کشور برگشتند، اظهار کرد: 21 مجروح از عملیات خان طومان به جای مانده که در حال حاضر مشکلی بابت درمان این افراد وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه 9 نفر از این مجروحین روز گذشته به کشور بازگشتند؛ افزود: چهار نفر از این رزمندگان به منازل خود مراجعه کردند و 5 نفر نیز در بیمارستان بقیه الله تهران در حال مداوا هستند.

رضایی یادآور شد: مابقی مجروحین نیز در حال بازگشت به کشور هستند.

معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه کربلای با اشاره به اینکه 12 پیکر شهدای مازندرانی هنوز در اختیار تکفیری ها است، بیان کرد: در این مناطق هنوز درگیری وجود دارد و باید با آزادسازی مناطق دست یافتن به پیکر شهدا میسر شود.

شمخانی: ماجرای «خان طومان» را بی پاسخ نخواهیم گذاشت

بیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سوءاستفاده گروه‌های تروریستی از شرایط آتش‌بس در سوریه و انجام تحرکات محدود در جنوب حلب افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مطرح شدن طرح آتش بس ضمن مخالفت نکردن با اصل آن، اشکالات ساختاری را متوجه این طرح می‌دانست.

وی افزود: رخداد خان طومان نشان داد که نگرانی‌های مطرح شده از سوی ایران کاملاً درست و متناسب با واقعیت‌های صحنه بوده و آتش‌بس صرفاً فرصتی برای بازسازی گروه‌های تروریستی از سوی دولت‌های حامی آنان خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین دراین باره به باشگاه خبرنگاران گفت: قطعا ایران با متحدین خود یعنی روسیه، سوریه و حزب‌الله، اتفاقات اخیر حلب را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت.

محسن رضایی: به‌زودی تقاص سختی از تکفیری‌ها گرفته خواهد شد

دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام در یادداشتی، با محکوم کردن جنایات تروریست‌های تکفیری در خان طومان، گفت: به‌زودی تقاص سختی از آنان گرفته خواهد شد.

سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی، ضمن یادآوری حماسه رزمندگان مازندرانی در عبور از اروند در روزهای دفاع مقدس، در صفحه اینستاگرام خود نوشت که هر جنگ فراز و نشیب و پیروزی و شکستی دارد.

وی گفت که به‌زودی تقاص سختی از تکفیری‌ها گرفته خواهد شد.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

چند ماه پیش "خان طومان" در جنوب حلب آزاد شد ولی چند روز گذشته تکفیری‌ها با سوءاستفاده از آتش‌بس در حالی‌که نه هواپیماها و نه توپخانه ارتش سوریه فعال بود، غافلگیرانه به نیروهای سوری و مستشاران ایرانی حمله کردند و آن منطقه را گرفتند.

از نیروهای ارتش عربستان و ترکیه در پشتیبانی آتش برای تکفیری‌ها استفاده‌ شده است، در این نبرد مازندرانی‌های قهرمان با همان روحیه عبور از اروندرود، جنگیدند و تلفات سنگینی به تکفیری‌ها وارد کردند، البته در هر جنگی فراز و نشیب پیروزی و شکست وجود دارد. اجر این شهدای مخلص نزد خداوند متعال محفوظ است.

به شما وعده می‌دهم که از تکفیری‌ها، این عمله‌های صهیونیسم، تقاص سختی گرفته خواهد شد. بی‌تردید نتیجه نهایی به عون الهی پیروزی مقاومت، دولت و ملت سوریه و ایران اسلامی است.

دستور لاریجانی برای پیگیری "حادثه خان‌طومان"

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره حادثه خان‌طومان گفت: تحقیقات کمیسیون امنیت ملی درباره این حادثه رخ داده در منطقه خان طومان آغاز شده است.

حسین نقوی حسینی درباره اعزام تیمی از کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به منطقه خان طومان خاطر نشان کرد: با توجه به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی کمیسیون امنیت ملی مجلس وظیفه دارد که ابعاد این حادثه را بررسی و گزارش کامل و جامعی را از آن به مجلس ارائه دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تحقیقات کمیسیون امنیت ملی درباره حادثه رخ داده در منطقه خان طومان آغاز شده است و ما امیدواریم گزارش جامعی را درباره این موضوع به زودی به مجلس ارائه دهیم.

نماینده مردم ورامین در پایان از چگونگی اعزام تیمی از کمیسیون امنیت ملی مجلس به منطقه خان طومان اظهار بی اطلاعی کرد.

واکنش سردار نقدی به رخداد خان طومان: آنچنان که مطرح می شود بزرگ نیست

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مسئله خان طومان آنچنان که مطرح می شود بزرگ نیست، به هر حال جنگ افت و خیز و پیروزی و شکست دارد.

وی در تشریح وضعیت جبهه مقاومت در سوریه اظهار کرد: در سیر پیشرفت جبهه مقاومت، پیش از برقراری آتش بس منطقه بزرگی شامل بیش از 30 روستا به مساحت حدود هزار کیلومتر مربع به سمت شهرک های فوعه و کفریا، از اشغال تکفیری ها خارج شد و دشمن مستأصل، تحت حمایت آمریکا با سوء استفاده از فرصتی که آتش بس آمریکایی ایجاد کرد، توانست «خان طومان» یعنی تنها یکی از روستاها را که بخش کوچکی از این منطقه است دوباره اشغال کند.

نقدی ادامه داد: مسئله خان طومان آنچنان که مطرح می شود بزرگ نیست، به هر حال جنگ افت و خیز و پیروزی و شکست دارد.

واکنش واشنگتن به درگیری‌های «خان طومان»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود با سوالاتی درباره برخی خبرها درباره «خان طومان سوریه» مواجه شد.

در بخشی از این کنفرانس خبری، یک خبرنگار از موضوع تحولات «خان طومان» سوریه و برخی خبرها درباره تلفات نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوال کرد.

خبرنگار از سخنگو پرسید آیا شما اطلاعاتی درباره این موضوع و اینکه چه کسانی مسئول حملات به خان طومان بودند، دارید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این جمله بسنده کرد که اطلاعاتی در خصوص تحولات و درگیری‌های خان طومان سوریه ندارد.

«خان طومان» را بیشتر بشناسید

اهمیت استراتژیک روستای خان طومان به دلیل این است که میان دو شهر بزرگ سوریه یعنی حلب و دمشق واقع شده است.

خان طومان که این روزها تحت اشغال گروه های تروریستی است، روستایی مسکونی در شمال سوریه است.

این روستا در تقسیم بندی اداری در شهر حلب واقع شده است و در جنوب غربی و در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد.

اهمیت استراتژیک روستای خان طومان به دلیل نزدیکی به اتوبان حلب-دمشق است.

بر اساس دفتر مرکز آمار سوریه و بر اساس سرشماری که در سال 2004 انجام شد، خان طومان جمعیتی بالغ بر 2 هزار و 781 نفر در خود جای داده است. این روستا بر روی یک تپه واقع در شرق رودخانه «قویق» ساخته شده است. این روستا به دلیل کاروانسرای تاریخی که در آن قرار دارد مشهور است. تاریخ این کاروانسرا به سال 1189 باز میگردد.

شهرهای حلب، السفیره و الباب در اطراف خان طومان قرار دارند.

روستای خان طومان روز جمعه بار دیگر به اشغال گروه تروریستی «جبهه النصره» درآمد. این در حالی است که خان طومان در محدوده آتش بسی قرار داشت که در اسفند ماه 94 با توافق روسیه و آمریکا قرار بود در آن برقرار شود.

چهارشنبه شب گذشته و بر اساس اعلام منابع رسمی قرار بود از صبح پنجشنبه، آتش‌بسی ۴۸ ساعته در حلب برقرار خواهد شود. اما همزمان با اجرای آتش بس جبهه النصره دور جدیدی از حملات شدید را برای تصرف مناطق کلیدی و استراتژیک حلب از جمله خان طومان آغاز کرد.

در فاجعه خان طومان 13 نفر شهید، 18 نفر مجروح و 5 الی 6 نفر از ایرانیان اسیر شدند. پیکر 13 شهید ایرانی همچنان در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره است.

*نامه نیوز

نظرات بینندگان