arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

لوفیگارو: عربستان اولویت‌های خود در یمن را تغییر داده است

تحلیل‌گر روزنامه فرانسوی لوفیگارو با بررسی اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌اش با این روزنامه، تحولات اخیر یمن را نشان‌دهنده تغییر در اولویت‌های عربستان در این کشور دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تحلیل‌گر روزنامه فرانسوی لوفیگارو با بررسی اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌اش با این روزنامه، تحولات اخیر یمن را نشان‌دهنده تغییر در اولویت‌های عربستان در این کشور دانست.

به گزارش انتخاب، "جرج مالبرینو"، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی روزنامه فرانسوی لوفیگارو در مقاله‌ای با اشاره به اظهارات اخیر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه حوثی‌ها از مردم یمن و همسایه عربستان هستند و عربستان در حال مذاکره با آنها است و اعضای القاعده و داعش تروریست هستند، این سخنان الجبیر را نشان‌دهنده تغییرات در اولویت‌های عربستان دانست.

این تحلیل‌گر درباره مساله یمن و به صورت مشخص درباره نقش عربستان در این بحران در مقاله‌ای با این عنوان که "عربستان اولویت‌های خود در یمن را تغییر داده است" نوشت:‌ ما شاهد تغییر آشکاری در موضع‌گیری عربستان در قبال یمن هستیم و این تغییر در مصاحبه اخیر عادل الجبیر با این روزنامه که گفته بود، "داعش و القاعده دشمنان درجه یک ما در منطقه هستند" بسیار آشکار است.

مالبرینو در ادامه این مقاله نوشت: بر عکس آنچه ریاض این روزها بر آن تاکید دارد، این کشور تا چندی پیش جنبش انصارالله را که از سوی ایران حمایت می‌شود، تهدید اصلی برای خود می‌دانست و بر همین اساس جنگنده‌های ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در بمباران‌های خود در یمن مناطق تحت کنترل القاعده و داعش و پایگاه‌های این دو گروه تروریستی را مستثنی می‌کردند.

این نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی فرانسوی ادامه داد: این موضعگیری عربستان به طور مشخص از 20 آوریل گذشته تغییر کرد و این امر موجب رضایت خاطر مقامات آمریکایی شد که پیش از این تلاش می‌کردند ریاض را به بمباران پایگاه‌ها و مراکز تکفیری‌ها در یمن ترغیب کنند.

مالبرینو در ادامه تاکید کرد‌: بدین ترتیب الجبیر که برای شرکت در نشستی درباره سوریه به پاریس سفر کرده بود، در جریان این سفر اظهار داشت، القاعده و داعش گروه‌هایی تروریستی بوده و حوثی‌ها بخشی از مردم یمن و همسایه ما بوده و ما با آنها مذاکره می‌کنیم.

این تحلیل‌گر روزنامه لوفیگارو با اشاره به ابراز خوش‌بینی الجبیر نسبت به مذاکرات فعلی در کویت میان هیات انصارالله و دولت عبد ربه منصور هادی که مورد حمایت ریاض است و ابراز امیدواری وی نسبت به حصول سازشی سیاسی در یمن و گفته وی مبنی بر اینکه در برخی موضوعات پیشرفت‌هایی حاصل شد اما همچنان اختلاف نظرهایی در برخی موارد وجود دارد، نوشت:‌ این تغییر رویکرد ریاض در توافقی که روز سه شنبه برای آزادی نیمی از اسرای هر دو طرف ظرف 20 روز امضا شد،‌ نمود یافت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان