arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

علم بهتر است یا تبدیل علم به ثروت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علم بهتر است یا ثروت؟ ، موضوعی که بسیاری از دانشجویان امروز و فارغ التحصیلان دانشگاهی حداقل یکبار درباره اش انشا نوشته اند. اکثریت هم گفته اند که علم بهتر است و ثروت از طریق علم است که به دست می آید. حالا همین موضوع ساده انشا به دغدغه پیچیده بسیاری از دانشجویان و جوانان تبدیل شده و آنها به دنبال روشی هستند که علمشان را به ثروت تبدیل کنند و آموخته هایشان در دوران دانشگاه به منبع درآمدشان در زندگی بدل شود.

این دغدغه گرچه همواره وجود داشته اما در سال های اخیر با رشد تعداد دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف و به تبع آن افزایش شمار فارغ التحصیلان ضرورت آن بیشتر احساس شده و دانشگاه های مختلف نیز تلاش کرده اند تا با حمایت از دانشجویان زمینه های استفاده از علم در رسیدن به ثروت را فراهم کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان دانشگاهی که رتبه نخست تولید علم در کشور را بر عهده دارد توجه زیادی به این موضوع داشته و از این حیث یکی از دانشگاه های پیشگام کشور به شمار می رود که تا کنون بسیاری از دانشجویانش با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در آن همچون مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان و ... علوم دانشگاهی را به منبع درآمدی برای خود بدل کرده اند.

 تبدیل علم به ثروت از نخستین اولویت های میرزاده
تبدیل علم به ثروت یکی از برنامه های اصلی دکتر حمید میرزاده، برای دانشگاه آزاد اسلامی بود و وی در همان نخستین روزهایی که به عنوان سرپرست بزرگترین دانشگاه حضور جهان فعالیتش را آغاز کرد این موضوع را جزو اولویت های اصلی دانشگاه قرار داده و گفته بود: «وجه مشخص حرکت ما به سمت و سوی تبدیل علم به ثروت خواهد بود،  توسعه آموزشی و پژوهشی باید به صورت جدی در دستور کار دانشگاه قرار گیرد چرا که امکان تبدیل علم و فناوری موجود به ثروت، فراوان است. امکان تبدیل علم به ثروت به صورت بالقوه وجود دارد و این اقدام برای برای رفع نیازهای کشور نیز مفید است.»

میرزاده چند روز بعد از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاستش بر دانشگاه آزاد اسلامی نیز بار دیگر بر ضرورت تولید علم به ثروت در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده و گفته بود: « مقام معظم رهبری توسعه اقتصادی و توسعه علمی را دو موضوع حیاتی برای کشور دانستند که باید در کنار هم و به موازات یکدیگر پیش روند و از این رو دانشگاه آزاد اسلامی باید پرچمدار تبدیل علم به ثروت باشد. این دانشگاه به دنبال توسعه کیفی، توسعه تحصیلات تکمیلی، تأسیس شرکت های دانش بنیان و ایجاد قطب های علمی است و باید با چنین اقداماتی میزان وابستگی دانشگاه به شهریه را کاش دهیم. در حال حاضر  تنها 25 درصد از شهریه دانشگاه های کشورهای پیشرفته از محل شهریه دانشجویان تأمین می شود، و مابقی آن از محل فعالیت های اقتصادی ناشی از تبدیل فرآیند علم به ثروت است که ماهم باید همین اولگو را مدنظر قرار دهیم.»

اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در تبدیل علم به ثروت و پیوند دانشگاه با صنعت با تشکیل شورای اقتصاد دانش بنیان،مراکز شفا، مراکز رشد و ... طی بیش از دو سال گذشته با سرعت بیشتری ادامه یافت تا این دانشگاه با دست پر و اندوخته ای قابل قبول وارد سالی شود که از سوی رهبر انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است.

این اقدامات که در سال 95 شتاب بیشتری نیز به خود گرفته همچنان جزو اولویت های اصلی این دانشگاه قرار دارد و در سی ام اردیبهشت ماه نیز قرار است نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود تا در آن بخش هایی از عملکرد دو ساله دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش درآید. حمید میرزاده اردیبهشت ماه امسال در سفر به سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی مورد حمایت این دانشگاه قرار می گیرند گفته بود:« به شرکت های دانش بنیان وام ارزان قیمت 12درصد تعلق خواهد گرفت تا بتوانند نمونه های پژوهشی خود را ساخته و به تبدیل علم به ثروت کمک کنند، باید فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی را در قالب شرکت های دانش بنیان جذب کرده و با حمایت از آنها در جهت توسعه علمی، پژوهشی، فناوری گام برداشت. »

او همچنین با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفته بود: ‌اقتصاد دانش بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی است و خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی از سال 92 به دنبال توسعه اقتصاد دانش بنیان بوده است و در همین راستا در حال حاضر 85 مرکز رشد و 712 شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت هستند که در آینده نزدیک این تعداد بیشتر خواهد شد.

 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر مراکزی است که سهم زیادی در تبدیل علم به ثروت بر عهده داشته است، دکتر کریم زارع، رییس این مجموعه با بیان اینکه امروز با تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران و نخبگان جوان ، از ایده و تفکر آنان حمایت و استفاده می شود، گفته بود: «این باشگاه از مقالات برتر و مهم ، تفکر و ایده ای که وارد بازار می شود در ثبت و تجاری سازی ایده و ادامه تحصیل نخبگان حمایت جدی می کند.  ماموریت جدید دانشگاه  تبدیل ایده به محصول و تبدیل علم به عمل است و خوشبختانه توان  باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان در تولید علم و تجاری سازی آن بالاست.

اقداماتی که طی دو سه سال گذشته در زمینه تبدیل علم به ثروت انجام شده گرچه در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی بی سابقه است، اما همچنان نیازمند توجه بیشتر است، هرچه دانشگاه های یک کشور بتوانند در زمینه تولید علم و تبدیل آن به ثروت و اجرایی کردن ایده های خود موفق عمل کنند بدون شک اقتصاد آن کشور به خودکفایی و قدرت بیشتری دست پیدا خواهد کرد. مسیری که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده اگر خوب ادامه پیدا کند به به توسعه کشور و تحقق شعار اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی منجر خواهد شد.

نظرات بینندگان