arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

هیلاری کلینتون چطور توافق هسته‌ای را بر باد می‌دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به باور تحلیل‌گران سیاسی، هیلاری کلینتون قادر به درک پس‌زمینه توافق هسته‌ای نیست و درصورتی‌ که رئیس‌جمهور شود این دستاورد دولت اوباما را بر باد می‌دهد.
 
به گزارش انتخاب،  مجله انگلیسی "ویک" در مطلبی نوشت: هفته گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از شهر هیروشیمای ژاپن بازدید کرد؛ شهری که 71 سال پیش آمریکا با انداخت بمب‌ هسته ای آن را نابود کرده بود. پس از آن اوباما سخنرانی ویژه‌ای درباره اخلاق و علم در این شهر ارائه داد. با این حال آنچه بیشتر از این سخنرانی تأثیرگذار بود عکسی بود که روزنامه نیویورک‌تایمز از به آغوش کشیدن یکی از بازماندگان حملات هسته‌ای به وسیله اوباما منتشر کرد. این عکس به‌گونه‌ای یادآور هیلاری کلینتون، رئیس‌جمهور احتمالی آمریکا و نگرش او درباره ایران، دشمن دیرینه آمریکا نیز بود.
 
توافق هسته‌ای با ایران مسیری امیدوارکننده برای برقراری تعامل غرب با یک کشور اسلامی است. با این حال به نظر می‌رسد، هیلاری کلینتون موفق به استفاده از این فرصت نشود و در عوض آن را از بین ببرد.
 
"درک دیویسون" – تحلیلگر سیاست خارجی آمریکا —در مصاحبه اخیر خود گفت: توافق هسته‌ای یکی از دستاوردهای دولت باراک اوباما است ولی هیلاری کلینتون قادر به درک این فرصت نیست. نابودی و یا تضعیف این دستاورد به وسیله هیلاری کلینتون دور از ذهن نیست. کلینتون در صورت کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا ایران را از حضور در صحنه بین‌المللی دور نگه دارد و این وعده‌ای است که او بارها در حرف های خود به آن اشاره کرده است.
 
در بخشی از این مطلب آمده است: کلینتون همانند شاهین مشکوکی است که سعی دارد به هر چیزی حمله کند. او در برابر توافق هسته‌ای با ایران موضع شک و تردید را اتخاذ کرده است. این روند را می‌توان از نزدیکی بی‌اندازه وی به بنیامین نتانیاهو – نخست‌وزیر اسرائیل—و علاقه وی به ارتباط با عربستان – کشوری که ایران را تهدیدی برای منطقه می‌داند – دریافت. بدون شک این یکی از سیاست‌های غلط کلینتون در برابر ایران خواهد بود. ایران یکی از کشورهای آزاد و دموکراتیک در خاورمیانه است و نفوذ ملت و حقوق سیاسی آن‌ها بیش از ملت عربستان و یا مردم کرانه باختری است. مدل سیاسی ایران می‌تواند از سوی بسیاری از کشورهای منطقه به اجرا درآید و این روند از هرج‌ومرج در منطقه خواهد کاست.
 
ایران در یک‌صد سال گذشته بارها مورد آزار کشورهای غربی قرار گرفته است و منافع آن به تکرار از سوی کشورهای غربی و آمریکا به تاراج رفته است. تا پیش از این، ایران و آمریکا در راستای سیاستی متقابل حرکت می‌کردند ولی توافق هسته‌ای می‌تواند زمینه را برای گسترش دموکراسی اسلامی ایران در منطقه فراهم کند و با پیوند غرب به ایران، شراکت تجاری و سیاسی نزدیکی برقرار شود.
نظرات بینندگان