arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

محبیان:‌ نتیجه انتخابات آمریکا بر انتخاب دوباره روحانی تاثیرگذار است

امیر محبیان می‌گوید: نتیجه انتخابات آمریکا و واکنش های منتخب آنها در مورد برجام بر روی سرنوشت انتخابات ایران بی‌تاثیر نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیر محبیان می‌گوید: نتیجه انتخابات آمریکا و واکنش های منتخب آنها در مورد برجام بر روی سرنوشت انتخابات ایران بی‌تاثیر نیست.

به گزارش انتخاب، این تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به روند انتخاب ها برای ریاست جمهوری می گوید: روندی که تاکنون بر انتخاب های ریاست جمهوری غالب بوده، دو محور داشته است. نخست،انتخاب مجدد و دیگری تغییر مشی روسای جمهور در دور دوم نسبت به مشی دور نخست. حالا اگر این دولت نتواند از این ظرفیت بهره گیرد طبیعی است که نباید کسی را مقصر بداند.

محبیان با طرح این پرسش که آیا محتمل است ریاست جمهوری روحانی تک دوره ای و دولت اعتدال یک دوره ای باشد؟ گفت: طبق روال پیشین اساس بر رای آوری است اما اشتباهات دولت در راهبردهای رسانه ای که تاکنون دیده ایم ممکن است به چنین سرانجامی بیانجامد اما درصد تحقق آن معلوم نیست. همین احتمال باعث فعال شدن بعضی جریانات شده تا خود را به عنوان آلترناتیو مطرح کنند.

وی ادامه داد: در خصوص احمدی نژاد، او رسما حضور خود را در انتخابات تایید و اعلام نکرده و فقط تحلیل هایی در این زمینه وجود دارد که مبتنی بر دو واقعیت است. نخست آن که او فعال تر شده و تیم و تشکیلات و هواداران او عملیات حساب شده ای را آغاز کرده اند که به نوعی خیز برای ریاست جمهوری را نشان می دهد و دستکم تست فضا است. دومین واقعیت آنست که شعارهای بهبود اقتصاد و معیشت برای مردم ملموس نشده یا حداقل دولت نتوانسته است به مردم انتقال دهد.

محبیان با بیان این که این واقعیت ها انگیزه ای را برای مخالفان دیدگاه روحانی فراهم آورده که از ضعف های دولت سکوی پرش بسازند، ادامه داد: در این شرایط بیجا نیست که اگر موتور محرکه جریان ضد دولت روحانی را در عملکرد خود دولت وی بدانیم.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید کرد: انتخابات سال آینده تحلیلی مفصل مبتنی بر فاکتورهای عینی و ذهنی موجود و محتمل بر آینده را می طلبد از این جهت فقط اجمالا می توان گفت که شاید در این دوره، نتیجه انتخابات آمریکا و واکنش های منتخب آنها در مورد برجام بر روی سرنوشت انتخابات ایران بی تاثیر نباشد.

وی اظهار داشت: اصولگرا ها فعلا چهره ای را برای انتخابات مطرح نکرده اند به همین دلیل سایر بحث ها صرفا گمانه زنی است. گاهی از برخی افراد نام می برند تا اصطلاحا آنها را بسوزانند، ولی در میان اصولگرایان تاکنون بحثی در این مورد رسما نبوده است.

محبیان در خصوص احتمال اجماع اصولگراها و اصلاح طلبان در خصوص روحانی در انتخابات سال آینده نیز گفت: احتمال اجماع اصولگرایان و اصلاح طلبان بر روی آقای روحانی را خیلی بالا نمی دانم.نوع رفتار شخص آقای روحانی و دولت ایشان در اتخاذ تصمیم اصولگرایان مهم است. طبیعی است که اگر دولت ایشان بسوی اصلاح طلبان بغلتد نمی تواند انتظار حمایت اصولگرایان را داشته باشد و همینطوربالعکس.

*سایت روزنامه اعتماد
نظرات بینندگان