arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

جنگ سوریه؛ وحشت بی پایان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ اکونومیست نوشت: جنگ سوریه در سال ششم خود قرار گرفته است. در روز 31 می، ادلیب، شهری در شمال غربی سوریه و در کنترل شورشی ها، بمباران شد. دست کم 23 نفر کشته و تعداد بسیاری در این حملات که گفته می شود توسط نیروهای روسی انجام شده زخمی شدند. روسیه سال گذشته برای حمایت از دولت سوریه وارد جنگ شد.

به گزارش «انتخاب»، این نشریه آورده است: نیروهای داعشی در حال نزدیک شدن به دو شهر اعزاز و مرآ در شمال حلب و نزدیک مرز ترکیه هستند. حالا مقر مخالفان دولت سوریه از دو سو مورد حمله قرار گرفته؛ یک طرف داعش و طرف دیگر دولت سوریه و متحدان کرد آن. سازمان ملل می گوید هزاران سوری به محاصره در آمده و نیروهای سوری و کردی اجازه خروج امن غیرنظامیان از این دو شهر را نمی دهند.

این برای آمریکا و متحدان غربیش خبر بدی است که امیدوار بودند نیروهای شورشی سوری عرب را برای مبارزه با داعش آموزش داده و مسلح کنند. آخرین گروه این چنینی که در برنامه 500 میلیون دلاری پنتاگون آماده شده بود حالا در خطر نابودی به دست داعش در شرق سوریه است. همه دیگر گروه های عرب به اصطلاح میانه رو که از آمریکا کمک دریافت کردند ناامید کننده بوده اند. بعضی از آن ها از جهادی ها شکست خورده اند. گروه های دیگر شاهد به عضویت درآمدن نیروهایشان در گروه هایی همچون داعش یا شاخه های القاعده در این منطقه و یا ربوده شدن آن ها توسط این گروه ها بوده اند.

برنامه تازه تر آمریکا برای حمایت از نیروی دموکراتیک سوریه که اکثرا از کردها تشکیل شده بهتر از بقیه نشان داده است. این هفته این گروه توانست چند روستا در کنار رود فرات نزدیک به منبیج را تصرف کند. اما بعید است بتوانند وارد رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش شوند.

تلاش ها برای پایان دادن به جنگ با استفاده از دیپلماسی هم تا کنون نتیجه ای نداشته. در 29 می، محمد علوش، یکی از اعضای مخالفان سوری در کمیته مذاکره کنندگان با اعلام به شکست انجامیدن گفتگوها از آن کنار کشید. استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل گفته است این مذاکرات که در آوریل هم به شکست انجامیده بود تا دست کم سه هفته دیگر دوباره آغاز نمی شود.


نظرات بینندگان