arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۵

ظریف در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر چه گفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برگزاری اجلاس وزرای امورخارجه کشورهای حاشیه دریای خزر را مغتنم می‌شمارم.
 
به گزارش انتخاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به وزرای خارجه آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه اظهار داشت: دیدار دوباره همتایان خود در کشورهای هم کرانه دریای خزر را مغتنم می‌شمارم و برگزاری اجلاس وزرای امورخارجه کشورهای ساحلی را تبریک می‌گویم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: به ویژه از ابتکار و میزبانی دوست و همکار خود یرلان اردیس اف قدردانی می‌کنم خوشبختانه در کلیه اجلاس‌های وزرای خارجه شاهد گام‌های روبه جلو بوده‌ایم آرزومندم در این اجلاس نیز همین رویه تداوم یابد.
 
وی در ادامه افزود: 20 سال از اولین اجلاس وزرای امورخارجه خزر در عشق آباد و تصمیم آنان برای ارتقای سطح مذاکرات تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سپری شده است گرچه گذشت دو دهه از مذاکرات پر فراز و نشیب بیانگر پیچیدگی دشواری و در هم تندیگی موضوعات چند بعدی مرتبط با دریای خزر است ولی گذشت زمان و رویدادهای گوناگون، هیچکدام از اهمیت این پهنه آبی کاسته است.
 
ظریف تاکید کرد: شایسته است همینجا و در حضور وزرای خارجه از مذاکره کنندگان 5 کشور ساحلی برای کار سنگین پیرامون یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین موضوعات قدردانی کنم و کوشش‌های آنان را ارج نهم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: محیط زیست آسیب پذیر این پهنه آبی، از بهره برداری بی‌رویه و آسیب به منابع بیولوژیک پرهیز نمایند در این را استفاده از بستر خود برای انتقال مواد آلاینده به بازارهای جهانی باید با حساسیت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: تحدید حدود مناطق دریایی در این پهنه در زمره مهمترین موضوعات مورد مذاکره کشورهای ساحلی می‌باشد در این راستا باید وضعیت جغرافیایی خاص کشورها برای رسیدن به نتایج عادلانه برای طرفها مورد توجه قرار گیرد بهره‌گیری از اصل ؟ به عنوان یک اصل پذیرفته شده حقوق بین‌الملل، ضامن دستیابی به یک راه حل مرضی الطرفین خواهد بود.
 
ظریف با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر در پرتو اراده سیاسی رهبران، شاهد گسترش همه جانبه مناسبات در کلیه سطوح هستیم که مبنایی برای گشودن افق‌های جدید است، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای نیل به این اهداف، حامی تأسیس یک نهاد دایمی منطقه‌ای است که ترکیب، شرح وظایف و اختیارات آن، از طریق همفکری با کشورهای ساحلی تعیین خواهد شد. تأسیس این نهاد به معنای نگاه کلان و جامع به مسایل خزر و ابعاد مختلف آن خواهد بود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: امیدواریم که در این اجلاس به نتایج مهمی نایل شویم و زمینه را برای برگزاری پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی در قزاقستان هموار سازد و همچنین ضمن تبریک عضویت قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد، بار دیگر مراتب سپاس خود را از برلان ادریس اوف، دولت و مردم جمهوری قزاقستان برای میزبانی و سازماندهی خوب این اجلاس اعلام می‌دارم و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد برگزاری پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی در کشور زیبای قزاقستان باشیم.
 
گفتنی است؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر دیروز به قزاقستان سفر کرد.
نظرات بینندگان