arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵

ضرب‌الاجل فیلیپین برای شورشیان و تهدید به لغو آتش‌بس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهوری فیلیپین به شورشیان کمونیست این کشور هشدار داد در صورتی که تا امروز (شنبه) از اعلام آتش‌بس وی تبعیت نکنند این آتش‌بس را لغو خواهد کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،این هشدار پس از آن صادر شد که یکی از شبه‌نظامیان وابسته به دولت فیلیپین در یک حمله شورشیان در این کشور کشته شد.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری جدید فیلیپین اخیرا امیدها در این کشور برای از سرگیری مذاکرات صلح با شورشیان مائوییست را که در دوران رئیس جمهور قبلی به بن بست رسیده بود زنده کرده است. دوترته اظهار کرد، اگر چریکهای گروه " ارتش خلق جدید" تا ساعت 5 عصر امروز (شنبه)‌ به وقت محلی اعلام آتش‌بس نکنند وی نیز از آتش‌بسی که ابتدا روز دوشنبه صادر کرده بود، عقب نشینی خواهد کرد.

او پیشتر تهدید به لغو آتش‌بس در روز جمعه کرده بود اما ضرب الاجل خود را پس از آن که شورشیان اعلام کردند درباره حمله اخیر چریکها تحقیقات انجام خواهند داد تمدید کرد.

دوترته در جریان یک نشست خبری گفت: «آیا شما اصلا آماده اعلام آتش‌بس هستید؟ اگر من قول شما درباره آتش‌بس را دریافت نکنم فرمان آتش‌بس خود را لغو خواهم کرد.» وی همچنین گفت که درخواست شورشیان برای آن که سربازان دولتی و پلیس را از برخی مناطق روستایی خارج کند رد می کند.

رهبران شورشیان از دوترته خواسته‌اند تا به آنها زمان بیشتری برای بررسی مساله آتش‌بس دهد. اخیرا شورشیان در فیلیپین در روز چهارشنبه با انجام یک کمین اقدام به کشتن یک شبه نظامی وابسته به دولت این کشور و زخمی کردن چهار تن دیگر در استان "داوائو دل نورته" کردند.

دوترته که پیشتر رویکرد دوستانه در قبال شورشیان در پیش گرفته بود بعد از این حمله شورشیان از آنها انتقاد کرد. وی تصریح کرد: چه تعداد فیلیپینی کشته شده اند و چه کسی آنها را کشته است؟ خود فیلیپینی‌ها. مشکل شما این است که در درونتان نفرت دارید.

هنوز مشخص نیست که آیا اختلافات اخیر میان دوترته که در 30 ژوئن به عنوان رئیس جمهور جدید سوگند یاد کرد و شورشیان بر دور جدی مذاکرات صلح که برای 20-27 اوت در شهر اسلو نروژ برنامه ریزی شده تاثیری خواهد گذاشت یا خیر.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان