arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۰

طرح ترور رفيق حريري در سال 2001 کليد خورده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه تلویزیونی المنار در مجموعه گزارشهایی که قسمت اول آن امروز یکشنبه پخش شد اعلام کرد طرح ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در سال 2001میلادی یعنی چهار سال پیش از ترور وی در سال 2005 میلادی کلید خورده بود.

به گزارش انتخاب؛ المنار افزود از هنگامی که شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 1559 را تصویب کرد لبنان و منطقه خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شده است که رژیم صهیونیستی نخستین طرفی بود که از ورود به این مرحله جدید استقبال کرد . ترور رفیق حریری از مهمترین بخشهای این مرحله است . عباس فنیش گزارشگر المنار در نخستین بخش از مجموعه گزارشهای المنار درباره روند تشکیل دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری و اقدامات آن گفت چهاردهم فوریه سال 2005 با یکی از تاریخهای مهم گذشته تفاوت زیادی نداشت اما ترور رفیق حریری در بیروت یک شیوه متفاوت برای اجرای قطعنامه 1559 میلادی بود .

 این قطعنامه که در سال 2004 میلادی از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد تحمیل شد و در لبنان و منطقه به موجی از خشم منجر شد و تنها اسرائیل از آن استقبال کرد . یونی بن مناحیم تحلیلگر صهیونیست در امور عربی در این خصوص گفته بود قطعنامه 1559 ، قطعنامه ای است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شده است و با منافع اسرائیل همخوانی دارد.

به همین سبب اسرائیل برای اجرای آن هیچ مشکلی ندارد .

همه این قطعنامه ها ناشی از ملاحظات امنیتی و سیاسی است و زمانی که قطعنامه هایی از سازمان ملل متحد صادر شود و با منافع امنیتی اسرائیل همخوانی داشته باشد تل آویو آنها را اجرا می کند . تیمور گوکسل فرمانده سابق نیروهای سازمان ملل متحد مستقل در جنوب لبنان ( یونیفیل ) گفت این قطعنامه مبنا و مرجع سیاسی است و امکان بهره برداری بعدی از آن وجود دارد .

قطعا این قطعنامه به نفع اسرائیل بود و آنها می توانستند از آن برای فشار به سوریه و ایران و حزب الله لبنان استفاده کنند .

 گزارشگر المنار گفت رفیق حریری در چارچوب سفرهای عادی اش تلاش کرد پیامدهای این قطعنامه را مهار کند و دیدارهایش را با رهبران مقاومت در لبنان آغاز کرد و این جمله معروف از رفیق حریری است که گفته بود اگر از من خلع سلاح حزب الله لبنان خواسته شود از قدرت کناره گیری خواهم کرد . بشاره مرهج وزیر سابق کشور لبنان و یکی از دوستان رفیق حریری گفت  یک امتحان بسیار بزرگ پیش روی رفیق حریری بزرگ بود و فشارهای زیادی به وی وارد می شد تا از طرح جدید جانبداری کند .

من معتقدم او به هیچ وجه به اردوگاه دشمن مقاومت ، تمایلی نداشت . گوکسل گفت چه کسی مقاومت را خلع سلاح خواهد کرد ؟ از حزب الله لبنان نامی برده نشده بود .

دولت (لبنان) باید این کار را بکند اما دولت عملا نمی تواند این کار را بکند به همین سبب او ( رفیق حریری ) می دانست باید به گفتگو تکیه کند و در نهایت می دانست راهکار نظامی برای این مسئله وجود ندارد . گزارشگر المنار گفت حوادث غم انگیز شدت گرفت و آنهایی را که به دنبال راهکار منصافه بودند و دولتمردان را هدف قرار دادند و رفیق حریری شهید شد . صداها برای یافتن حقیقت مشخص شد اما این ترور برای صهیونیستها فرصتی بود تا طرحهای خود را عملی کنند . سیلوان شالوم وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی در چهاردهم فوریه سال 2005 گفت  لبنان باید آزاد باشد و این بسیار مهم است که به نیروهای میانه رو در خاورمیانه فرصت تشویق در جهت محقق کردن صلح با اسرائیل داده شود . بنابراین چه کسی رفیق حریری را کشت ؟ این آغاز سفر طولانی بود که شاید خبر روزنامه الشرق الاوسط در سال 2001 میلادی سرنخ دستیابی به حقیقت باشد که در تیتر این خبر آمده بود طرح ترور نبیه بری رئیس مجلس و رفیق حریری نخست وزیر لبنان که یک مزدور آن را کشف کرده است از سوی دمشق به بیروت تحویل داده شد
نظرات بینندگان