arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۰

شهرهاي معروف جهان

شرق نوشت: پاريس، پايتخت فرانسه به عروس شهرهاي جهان معروف است. پاريس در شمال فرانسه و در كرانه رود سن قرار دارد و يكي از مراكز اصلي فرهنگي و سياسي اروپا و ديدني‌ترين شهر جهان محسوب مي‌شود. پاريس به شهر گراني هم معروف است هرچند كه حالا سال‌هاست توكيو پايتخت ژاپن در اين زمينه از پاريس جلو زده است. با وجود معماري‌هاي زيبا و ديدني و مكان‌هاي توريستي كم‌نظير در اين شهر، از لحاظ فاصله طبقات اقتصادي و ميزان فقر نيز زبانزد همگان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: پاريس، پايتخت فرانسه به عروس شهرهاي جهان معروف است. پاريس در شمال فرانسه و در كرانه رود سن قرار دارد و يكي از مراكز اصلي فرهنگي و سياسي اروپا و ديدني‌ترين شهر جهان محسوب مي‌شود. پاريس به شهر گراني هم معروف است هرچند كه حالا سال‌هاست توكيو پايتخت ژاپن در اين زمينه از پاريس جلو زده است. با وجود معماري‌هاي زيبا و ديدني و مكان‌هاي توريستي كم‌نظير در اين شهر، از لحاظ فاصله طبقات اقتصادي و ميزان فقر نيز زبانزد همگان است.

  شهر تاريخي

برخي از آثار مهم فرهنگي و تاريخي پاريس عبارتند از كاخ ورساي كه يكي از بزرگ‌ترين كاخ‌هاي باقيمانده از دوران پادشاهي خانواده لويي‌ها و نيز ناپلئون است كه در روز، هزاران جهانگرد براي تماشاي اين كاخ به پاريس مي‌‌آيند. البته اين كاخ در حومه شهر پاريس واقع است و به دليل آب و هواي معتدل منطقه‌اي كه دارد، داراي درختان زيبايي است كه به باغ كاخ، شكوه زيادي داده است. شكل درخت‌ها به گونه‌اي است كه گويي درخت‌هايش را با خط‌‌كش يك اندازه كرده‌اند.

  از معروف‌ترين مكان‌هاي ديدني پاريس موزه‌اي مشهور به نام لوور است و محل نگهداري 6500 تابلو نقاشي گرانقيمت و ديگر آثار به‌جامانده از گذشته‌هاي دور در سرتاسر جهان است. اما معروف‌ترين خيابان جهان هم در اين شهر است. شانزه‌ليزه، بلواري عريض در شهر پاريس است كه به خاطر سينما‌ها و فروشگاه‌هاي نامدارش از برندهاي مشهور، يكي از شناخته‌شده‌ترين خيابان‌هاي جهان است. فرانسوي‌ها به شانزه‌ليزه، زيباترين خيابان جهان مي‌‌گويند. برج ايفل كه نام آن از نام طراح آن گوستاو ايفل گرفته شده و مشهورترين سازه فلزي جهان است هم در اين شهر واقع است. گوستاو ايفل اين برج را از 18 هزار و 38 تكه آهن و دو و نيم ميليون پيچ ساخته است.

سالانه نزديك به شش ميليون جهانگرد به ديدن اين برج عظيم فلزي مي‌روند. فرودگاه شارل دو‌گل پاريس نيز يكي از زيبا‌ترين، بزرگ‌ترين و مدرن‌ترين فرودگاه‌هاي جهان به شمار مي‌رود. همچنين كليساي نوتردام كه سوژه بسياري از داستان‌هاي ويكتورهوگو، نويسنده مشهور فرانسوي بوده از معماري خاصي برخوردار است. در گوشه‌گوشه ديوارهاي اين كليسا، مجسمه‌هايي زيبا ديده مي‌شود. كليساي نوتردام را به بانوي پاريس مي‌‌شناسند كه يكي از بهترين نمونه‌هاي سبك گوتيك محسوب مي‌شود.

 اين كليسا در مكاني قرار دارد كه قبلا رومي‌ها در آن معبدي براي پرستش ژوپيتر ساخته بودند. نوتردام كليسايي است كه نظر همه جهانگردان را به خود جلب كرده است. جغرافي‌دانان مي‌‌گويند: هر‌طور كه محاسبه كنيد، اين كليسا درست در مركز شهر پاريس واقع شده است. سالانه تعداد زيادي از گردشگران با مذاهب و مليت‌هاي مختلف براي ديدن اين كليسا به پاريس مي‌آيند.

  شهر مدرن

  يك نكته جالب توجه درباره پاريس اين است كه اين شهر علاوه بر حفظ آثار قديمي و بافت سنتي خود، كاملا مدرن و امروزي است. هم‌اكنون با همت شهرداري، اين شهر زير پوشش اينترنت بي‌‌سيم و رايگان قرار گرفته و به (آن‌لاين‌‌)ترين پايتخت بزرگ جهان تبديل شده است.

اين شهر با وجود جمعيت 11 ميليون نفري خود، بسيار مرتب و منظم است. يكي از نكات ديدني اين شهر ورزشگاه (استادوفرانس) است كه در سال 1936 براي ميزباني جام‌جهاني 1938 ساخته شد. گفتني است كه در زمان جنگ دوم جهاني، اين ورزشگاه به اردوگاه‌ اسراي جنگي تبديل شده بود اما در سال‌هاي اخير بازسازي شده و به يكي از مدرن‌ترين استاديوم‌هاي جهان بدل شده است. البته يك مكان ديدني ديگر براي جهانگردي اين شهر كه بسيار جالب توجه است، دروازه ورودي شهر پاريس به نام (سرباز) است كه مهم‌ترين رويدادهاي سياسي اين كشور و بسياري از شورش‌هاي خياباني اخير پاريس هم در اين مكان اتفاق افتاده است.

  حفظ خاطرات

  پس از گذشت سال‌ها از زمان حكومت «ناپلئون بناپارت» كه فرانسه را به ابرقدرتي در دنيا تبديل كرده بود، خيلي از مردمان اين كشور از او به نيكي ياد مي‌كنند و قاب‌هاي نقاشي‌شده ناپلئون در خانه‌هاي فرانسوي‌ها به چشم مي‌‌خورد. همچنين «ژان والژان» كه شخصيت اصلي داستان بينوايان، نوشته «ويكتورهوگو» است و بارها از روي آن، فيلم‌هاي مختلفي ساخته شده در بين مردمان فرانسه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و موزه‌اي در پاريس نيست كه تصويري از ژان‌والژان نداشته باشد.

مشخصات

اين شهر به تنهايي در حدود ۵۳۳ ميليارد يورو يعني در حدود 25 درصد توليد ناخالص داخلي فرانسه را در اختيار دارد. پاريسي‌ها با دارا بودن 42 هزار و 700 دلار توليد ناخالص سرانه، رتبه اول را از اين نظر در قاره اروپا دارا هستند.

 دفتر مركزي ۳۶ شركت از ۵۰۰ شركت برتر جهان در پاريس قرار دارد كه پس از توكيو از اين نظر رتبه دوم جهان را در اختيار دارد. منطقه «لا دفانس» در شهر پاريس به عنوان مهم‌ترين مركز اقتصادي اروپا شناخته مي‌شود. اين شهر همچنين ميزبان تعدادي از مهم‌ترين سازمان‌هاي بين‌المللي نظير يونسكو، سازمان همكاري اقتصادي و توسعه و اتاق بازرگاني بين‌المللي است.

نظرات بینندگان