arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۵۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ تير ۱۳۹۰

اختلاف قيمت دلار آزاد و دولتي به اوج رسيد

بانك مركزي باز هم نرخ دلار را كاهش داد اما نرخ دلار در بازار آزاد همچنان روي 1195 تومان ثابت ماند، براين اساس اختلاف قيمت دلار دولتي و آزاد به 134 تومان رسيد.محمد كشتي آراي، رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر افزايش قيمت ارز در بازار داخلي را موجب افزايش هزار توماني سكه مي‌داند و پيش‌بيني مي‌كند قيمت جهاني طلا در طول هفته داراي ثبات نسبي باشد اما قيمت داخلي آن منوط به نوسانات ارزي خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهران امروز نوشت: بانك مركزي باز هم نرخ دلار را كاهش داد اما نرخ دلار در بازار آزاد همچنان روي 1195 تومان ثابت ماند، براين اساس اختلاف قيمت دلار دولتي و آزاد به 134 تومان رسيد.محمد كشتي آراي، رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر افزايش قيمت ارز در بازار داخلي را موجب افزايش هزار توماني سكه مي‌داند و پيش‌بيني مي‌كند قيمت جهاني طلا در طول هفته داراي ثبات نسبي باشد اما قيمت داخلي آن منوط به نوسانات ارزي خواهد بود.

قيمت دلار ديروز در بازار رسمي توسط بانك مركزي كاهش يافت و از 1063 تومان در روز يك‌شنبه به حدود 1061 تومان در روز گذشته رسيد اما نرخ دلار در بازار آزاد حتي با كاهش نرخ دلار در بازار دولتي، كاهش نيافت و بر روي همان نرخ 1195 تومان روز يكشنبه ثابت ماند تا با اين امر اختلاف قيمت دلار در بازار آزاد و رسمي به 134 تومان افزايش يابد اما قيمت يورو توسط بانك مركزي ديروز دوباره تقويت شد و به 1545 تومان رسيد، نرخ فروش يورو در بازار آزاد نيز مانند روز يك شنبه 1725 تومان بود اما شنيده‌ها از بازار ارز حاكي است ادامه نوسانات قيمتي در بازار ارزهاي معتبر باعث ايجاد برخي باندهاي جعل اسناد مورد نياز براي خروج از كشور شده است به نحوي كه هم‌اكنون با 20 تا 50 هزار تومان مي‌توان مدارك مورد نياز براي دريافت 2 هزار دلار ارز دولتي از بانك‌ها را جعل كرد!يك واسطه گر بازار ارز در اين خصوص مي‌گويد: به جرات مي‌توانم بگويم بيش از 90 درصد مداركي كه باعث دريافت ارز دولتي مي‌شوند جعلي هستند نه به اين معني كه بانك‌ها مدارك جعلي را مي‌پذيرند بلكه صرافي‌ها و دلالان بزرگ روشهاي خاص خود را براي دستيابي به ارز دولتي و فروش آن در بازار آزاد به‌كار مي‌گيرند.

وضعيت بازار ارز معلول تصميمات غير كارشناسي

رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در مجلس وضعيت بازار ارز را معلول تصميم گيريهاي غيركارشناسي در شوراي پول و اعتبار نسبت به نرخ سود سپرده‌ها اعلام كرد و به مهر گفت: با سياست تك نرخي ارز، قيمت ارز در نقطه مدنظر قانون متوقف مي‌شود. عملكرد بانك مركزي در اين خصوص افت و خيزهايي داشت، در شرايطي بانك مركزي از ارائه ارز به بازار امساك كرد و اين امر موجب تشديد تقاضا شد.

در مرحله بعد بانك مركزي توانست بازار را كنترل كند اما دوباره افزايش قيمت ارز را در بازار شاهديم. اما اگر شوراي پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌ها را با توجه به نرخ تورم اصلاح مي‌كرد، شاهد وجوه سرگرداني كه هر روز به يك سمت حركت مي‌كند، نبوديم.

به گفته مصباحي مقدم، نقدينگي سرگردان هم‌اكنون گاهي به سمت بازار سكه، گاهي به سمت بازار ارز و روز ديگر ممكن است كه به سمت كالاي ديگري جهت‌گيري كند.رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه آيا با اين روند قيمت دلار تك نرخي خواهد شد، عنوان كرد: تصور مي‌كنم با توجه به منابع كافي ارزي كه بانك مركزي در اختيار دارد و مديريت تقاضايي كه صورت داده است، اين امر محقق شود.

وي ادامه داد: هم‌اكنون بخشي از تقاضاي ارزي مسافرين به پس از مهر خوردن گذرنامه و در زمان خروج موكول شده است و در اين زمان مسافران مي‌توانند به ارز دسترسي يابند، اين امر به كاهش تقاضاي دلالي در بازار كمك مي‌كند و مديريت تقاضا به‌وجود بياورد. در نهايت اين امكان وجود دارد كه قيمت ارز در نقطه مدنظر قانون كه بانك مركزي هم در صدد اجراي آن است، بتواند محقق شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دلار تا عرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
2
این دولت قادر به کنترل قیمت ها نیست و تورم پشت تورم.شک نکنید قیمت ارز به بالاترین سطح خود می رسد و دولت هم هیچ کاری نمی توتند بکند .ثروتمندان ثروتمندتر و بقیه مردم فقیرتر از همیشه.اگر پول اضافه ایی هم دارید فقط دلار بخرید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
1
تا زمانی که قاچاق جلان میدهد و با حرف بخواهند بازار ارز را کنترل کنند و همینطور نقدینگی بدون پشتوانه ایجاد کنند همین اش است و همین کاسه
بابا مردم دیگه بی سواد نیستند و میدانند این کاغذهای بی مصرف که نام پول بر ان نهاده اند هیچ ارزشی ندارند و بدنبال تبدیل ان با ارز خارجی حتی افغانی افغانستان هستند
نظرات بینندگان