arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵

محمدی:اگر مذاکره با عربستان به نتیجه برسد راه سفر حج تمتع هموار می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرپرست سازمان حج و زیارت گفت : سازمان حج و زیارت هیاتی برای مذاکره با دولت عربستان در تاریخ پنجم اسفند برای اعزام حجاج به این کشور اعزام می کند تادر صورت رسیدن به توافق راه سفر حج تمتع هموار شود.
 
به گزارش انتخاب، حمید محمدی چهارشنبه در همایش بزرگ توجیهی کارگزاران عتبات عالیات در اهواز افزود: دراین مذاکرات مطالبات و ملاحظات موردنظر ایران برای حفظ عزت، شأن وتامین امنیت زائران کشورمان مطرح و بررسی می شود که امیدواریم به نتیجه برسد.
 
وی حج تمتع را از فرایض مهم مسلمانان عنوان کرد و گفت: تقریبا بیش از یک سال است رابطه ایران با عربستان قطع می باشد ، مشکلاتی هم بین دوکشور وجود دارد ولی حج به عنوان یک فریضه حق مسلم مسلمانان است و این حق محفوظ برای مردم ماهم محفوظ می باشد بنابراین تلاش می کنیم زمینه لازم برای این کار فراهم شود.
 
محمدی حفظ امنیت جانی حجاج کشورمان را مهم عنوان کرد و گفت : چگونه می توان 80 هزار زائر حج تمتع را اعزام کنیم بدون اینکه امنیتی برای جان آنها داشته باشیم؟
وی با اشاره به رغبت مردم برای سفر به عتبات عالیات گفت: مسئله استقرار زائرین در کشور عراق از الزامات این سفرهای زیارتی است ، ولی به عنوان مثال در شهر های زیارتی کاظمین ، نجف اشرف و کربلا هتل هایی با شاخص کیفی بالایی وجود ندارد که زائرین از امکانات رفاهی استفاده کنند .
 
سرپرست سازمان حج و زیارت از افزایش ظرفیت کاروان های زیارتی به عراق در نوروز خبر داد و افزود: نوروز امسال بیش از 90کاروان را به عتبات اعزام می کنیم ودر تلاش برای توسعه این ظرفیت به 150کاروان هستیم.
 
وی به بررسی ها و مطالعاتی که برای آسیب شناسی و ساماندهی این سفرها صورت گرفته اشاره کرد و گفت:نتیجه این بررسی ها نشان داد که تنها راهکار در تسهیل اعزام زائرین ساماندهی اعزام آنان از طریق یک سامانه متمرکز است لذا سامانه «سماح» راه اندازی شد که با این اقدام تا حدودی از مشکلات کاسته شد .
 
سرپرست سازمان حج و زیارت از مشکلات دیگر در اعزام زائرین به عتبات را فعالیت آزادبران عنوان کرد و افزود : آزاد بران افرادی هستند که از طریق غیرقانونی و بدون مجوز با تبلیغات سوء زائرین را به عتبات اعزام می کنند که این حرکت غیر قانونی است و در صورت بروز مشکل یا حادثه سازمان حج و زیارت هیچگونه مسئولیتی عهده دار نیست .
 
محمدی ادامه داد : سازمان حج و زیارت متولی امور این حوزه است و هر شخصی می تواند با دریافت مجوز از این سازمان اجازه فعالیت در زمینه اعزام زائرین داشته باشد ، در حال حاضر2 هزار 300 مجموعه دفتر زیارتی در کشور بر اساس قوانین سازمان حج و زیارت فعالیت می کنند که در خوزستان 62 دفتر زیارتی دراین زمینه خدمات ارائه می دهند.
 
همایش بزرگ توجیهی کارگزاران عتبات عالیات با حضور مسئولین کشور و استان و جمعی در سالن مجتمع فجر سپاه اهواز برگزار شد .

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان