arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۰

جنس چینی چگونه صنعت كفش را ذلیل كرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مستند "سقف‌های كوتاه" ساخته سعید نبی كه امروز سه شنبه ساعت ۱۸ قرار است در خانه هنرمندان نمایش داده شود از فیلم‌های تكان دهنده وتلخ سال‌های اخیر است كه به وضعیت تراژدیک كار گردان صنعت كفاشی در ایران دارد.

این فیلم كه برگزیده جشنواره سینماحقیقت است مستندی است كه شهاب حسینی بازیگر فیلم جدایی نادر از سیمین برای شناخت بهتر شخصیتی كه نقش آن را بازی كرده از آن بهره برده است.

در این مستند گفت‌وگوهای تلخی با كارگردان صنف تولید كفش شده وهمه آنها از وضعتی كه در آن قرار گرفته‌اند شاكی‌اند. زحمت فوق‌العاده وبسیار زیاد و دستمزد كم، نتیجه همه فعالیت‌های آنهاست. صنعت تولید كفش اگر سودی داشته باشد به جیب دلال‌ها می رود و از وقتی چینی‌ها نیز وارد شده اند مثل همه صنایع دیگر، به صنعت كفش لطمه‌های فراوانی وارد شده است.

در بخش‌هایی از مستند "سقف‌های كوتاه" یكی از فعالان این عرصه می‌گوید: از سال 84 كه كار چینی وارد شده صنعت كفش ایران ذلیل شده است یا فرد دیگری می‌گوید كه پسر رییس صنف آنها نیز در زمینه وارادات كفش فعال شده و از این طریق میلیارد شده است.

به گفته كارگردان «سقف‌های كوتاه» این فیلم به جامعه‌شناسی و روان‌شناسی فضای كارگری موجود می‌پردازد و تلاشی است برای همدردی با وضعیت كاری كارگران در ایران در جهت بهبود وضعیت كاری آن‌ها. این فیلم پیش‌تر «زیر صفر» نام داشت و در شهرهای تبریز، تهران، زنجان، اراک و كردستان تصویربرداری شده است.

در این فیلم یكی از كار‌گران با لحن تلخی خطاب به مسئولان می‌گوید: از چین حمایت نكنید از ماحمایت كنید. یا كارگر دیگری می‌گوید: این چه زندگی است مرگ از آن بهتر است.

گلایه‌ها و شكایت‌های كارگران از وضع موجود همچنان ادامه دارد. آنها حتی از اظهارات ضد ونقیض وزیر دولت در باره قیمت گوجه فرنگی گلایه‌مندند اینكه وزیری می‌گوید دم خانه ما گوجه فلان قیمت است. از نظر این كارگران، این نوع اظهارنظرها باعث خنده مردم می‌شود.

كارگر دیگری معتقد است كه چكیده خونش را صرف هزینه‌های زندگی‌اش كرده است.

در بخش‌های پایانی فیلم، كارگران می‌گویند: ما چند نفر تنها باقی‌مانده‌های این صنف هستیم ما هم از بین برویم دیگر... .
نظرات بینندگان