arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

شناسايي گسل جديدي در غرب تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مرتضي طالبيان، رئيس پژوهشکده علوم زمين، از شناسايي گسل جديدي در تهران خبر داده که توان لرزه زايي بالايي دارد. اين گسل که با نام «پرديسان» شناخته مي شود، در غرب تهران و بين بزرگراه هاي حکيم و همت قرار گرفته.

اين کارشناس علوم زمين شناسي مي گويد حدود 30 سال گذشته سازمان زمين شناسي نقشه گسل هاي تهران را تهيه کرده، اما از آن زمان تغييرات چنداني در آن ايجاد نشده. وي افزود:

گسل هاي شناخته شده تاکنون عمدتاً در شمال و جنوب تهران بوده اند. نتايج مطالعات نشان مي دهد گسل هاي قبلي در شمال يا جنوب، توان ايجاد زمين لرزه هاي مخربي که نمونه آنها در تاريخ تهران ثبت شده را ندارند، بنابراين با تحقيقات بيشتر توانستيم منشأ اصلي آنها يعني گسل پرديسان را در بخش مرکزي متمايل به غرب تهران شناسايي کنيم.

به گفته طالبيان، اين گسل فعال ترين گسليست که در حال حاضر در تهران وجود دارد و توان لرزه زايي آن به مراتب بيشتر از گسل هاي شمالي و جنوبي خواهد بود. اين گسل مي تواند زمين لرزه هايي به شدت 6.2 تا 6.3 درجه در مقياس ريشتر را به وجود آورد، که در منطقه اي مانند تهران با خاک سست و ساختمان هاي بلند، مي تواند خسارات جبران ناپذيري را وارد سازد.

اين مقام مسئول تأکيد کرد نقشه جامع شهر تهران بايد هر ساله مورد بازبيني قرار گيرد، همچنين ساختمان هايي که در نزديکي گسل ها قرار دارند نيز بايد بر اساس مقررات خاصي احداث گردند و در حريم گسل ها هم هيچ گونه ساخت و سازي انجام نشود.
نظرات بینندگان