arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

وزارت ‌بهداشت: وبا در كمين است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قائم مقام معاون بهداشتي وزارت بهداشت گفت: با توجه به بروز مواردي از بيماري وبا در كشور از مردم مي‌خواهيم حتماً قبل از مصرف سبزي شست و شوي 4 مرحل‌ اي سبزي را به طور كامل انجام دهند.

محمد شريعتي افزود: وبا يك نوع بيماري اسهالي حاد است كه از طريق مدفوعي- دهاني منتقل مي شود و آلوده بودن سبزي‌ها به فاضلاب يكي از مهمترين عوامل انتشار اين بيماري در كشور است.

وي گفت: با توجه به اينكه آبهاي لوله كشي و آشاميدني در كشور ما سالم هستند و بيشتر مردم مسلمان ما هم اصول پاكيزگي و نظافت را رعايت مي كنند نگراني جدي از شيوع اين بيماري نداريم اما مهمترين مسئله سالم سازي سبزي قبل از مصرف است.

شريعتي افزود: سالم‌سازي سبزي قبل از مصرف بسيار ساده است و شامل 4 مرحله شست و شوي اوليه براي از بين بردن گل و لاي چسبيده به سبزي، شستن سبزي با مايع ظرفشويي براي ليز شدن سبزي و پاك شدن انگلهاي چسبيده به آن،ضد عفوني و گندزدايي با محلولهاي ضدعفوني كننده موجود در بازار و بالاخره آبكشي است.

قائم مقام معاون بهداشتي وزارت بهداشت گفت: انجام اين 4 مرحله كار مشكلي نيست و همه مردم مي‌توانند به راحتي در منزل اين كار را انجام دهند اما چون ممكن است در همه رستورانها و اغذيه فروشي‌ها اين 4 مرحله سالم سازي سبزي به طور كامل انجام نشود، بهتر است مردم از مصرف سبزي در اين اماكن در شرايط فعلي كه با خطر شيوع وبا مواجه هستيم خودداري كنند.

وي افزود: در مورد موارد بروز اين بيماري در كشور، شيوع آن، مناطقي كه با شيوع قابل توجه اين بيماري مواجه هستند، موارد ابتلا و احياناً مرگ و مير ناشي از اين بيماري همچنين ارتباط اين بيماري با ورود اتباع بيگانه كه مورد سوال شماست فقط آقاي دكتر محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت پاسخگوي خبرنگاران است كه هماهنگ شده پاسخ تماس خبرنگاران را بدهد.
نظرات بینندگان