arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

ترامپ کره شمالی را هم «حامی تروریسم دولتی» معرفی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در ادامه مسیر افزایش تنش با کره شمالی، این کشور اتمی را به فهرست حامیان تروریسم دولتی اضافه کند؛ اقدامی که می‌تواند به تشدید تحریم‌های این کشور بیانجامد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد دامنه دشمنی و تنش‌ها با کره شمالی را وسعت ببخشد.

آنطور که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده، ترامپ قصد دارد پیونگ یانگ را به عنوان حامی تروریسم دولتی معرفی کند.

در حال حاضر آمریکایی‌ها کشورهای ایران، سودان و سوریه را حامی تروریسم دولتی می‌دانند و البته بارها واشنگتن و اعراب هم پیمانش در منطقه گفته‌اند که ایران در این لیست، مقام اول را دارد.

ایران در بهبوهه جنگ تحمیلی یعنی در زمستان سال 1362 به این فهرست وارد شد.

کشورهایی که در این فهرست وارد می‌شوند، مشمول برخی تحریم‌های خاص آمریکا می‌شوند؛ تحریم‌هایی از جمله محروم شدن از کمک‌های خارجی آمریکا، ممنوعیت واردات تسلیحات آمریکایی، ممنوعیت واردات برخی اقلام دارای کاربری دوگانه و «دیگر تحریم‌های مالی.» این می‌تواند به معنای احتمال اعمال تحریم‌های آمریکایی علیه اتباع بزرگ‌ترین شریک تجاری کره شمالی یعنی چین باشد.

بر اساس مفاد تحریم‌های ذیل این طبقه‌بندی آمریکایی، اتباع آمریکا هم از تعامل تجاری با اتباع کشورهای «حامی تروریسم دولتی» منع می‌شوند.

ایران در سال 2015 با 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (مشهور به 1+5) توافق کرد که در ازای توقف و تخریب برخی زوایای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود، از شمول تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای معاف شود.

ایران اما بارها از اجرایی نشدن لغو تحریم‌ها به دلیل ترس موسسات بین‌المللی و بخصوص بانک‌ها از تحریم‌های یکجانبه آمریکا شکایت کرده است.

نمایندگان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هر از چندگاهی با حضور در کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش، این مسئله را به عنوان یکی از دلخوری‌های ایران از کشورهای متعهد به اجرای برجام، روی میز مذاکره می‌گذارند.

نظرات بینندگان