arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
سخنگوی قوه قضاییه:

مرتضوی در پرونده فاضل لاریجانی مجرم بود اما جرمی برای فاضل احراز نشد / دختر رئيس قوه قضائیه با هيچ سرويس و فردی در ارتباط نيست، این حرف صددرصد دروغ است / در پرونده کهریزک برای برخی حکم قصاص صادر شد که بعد رضایت دادند / روحاني گفت الان در آستانه انتخابات است و اگر چنین اقدامی شود جنگ می‌شود؛ ما کار خودمان را کردیم و برادر رییس‌جمهور احضار شد / نگفتم احمدی‌نژاد لات است، گفتم مرا به یاد داستان آن لات انداخته / بقایی رضایت دهد دستخطش منتشر می‌شود

معاون اول قوه قضاییه گفت: بارها گفتیم شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که الان به صلاح نیست که سران فتنه محاکمه شوند و مقرر شد آنها محصور باشند و باید بدانیم که كاري كه شوراي عالي امنيت ملی كرده بر اساس قانون اساسي بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قوه قضاییه: افتخار می‌کنم که در قوه قضاییه و وزارت اطلاعات بوده‌ام/ در مجلسی رفتم صحبت کنم مدام سوت می‌زدند؛ گفتم اگر بنا باشد سوت بزنید من هم بلدم، بلبلی هم بلدم

محسنی اژه‌ای که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف به این دانشگاه رفته بود در مدت بیش از ۱۸۰ دقیقه به سوالات متنوع دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه ظهر امروز با حضور در دانشگاه شریف پاسخگوی انتقادات دانشجویان از دستگاه قضایی شد.

نمی‌شود به خواست این و آن حکم صادر کرد/ ملاک عمل باید قانون باشد

وی گفت: من حقیقتا از این حضور پرشور، پر احساس و پر درد شما از خداوند تشکر می کنم یک قدری خودمانی صحبت کنیم، من در عین اینکه سر و صورتم سفید است اما دلم جوان است و با لسان جوانی صحبت می‌کنم.

اژه‌ای ادامه داد: وقتی کلمه دانشجو به کار برده می شود و مخاطب لفظ دانشجو را می شنود چند چیز به ذهنش میرسد، یک جوان که با توجه به انتخاب مسیر آرمان هایی دارد که برای آن تلاش می کند. وقتی دانشجوی اسلامی ایرانی به گوش می رسد کسی که مبارزات سنگین را در دهه های گذشته با استبداد و استکبار و فساد داشته است.

یک اشاره ای به معرفی خودم می کنم، چون برخی گفتند انقلابی هستید یا نه؟ و الفاظی را استفاده کردند که من را هم مخاطب قرار می داد. من از یک طبقه کشاورز به دنیا آمدم در حوزه علمیه و دانشگاه و بخشی در کارهای قضایی و اجرایی بوده ام.

در طول سالهای بعد از انقلاب از هیچ قسمتی پشیمان نیستم و بسیار افتخار می کنم که در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و دادگاه انقلاب بوده ام و الان هم افتخار دارم که در قوه قضاییه خدمت می کنم.

وقتی می خواهیم بک بحثی داشته باشیم باید مبنای بحث مان روشن باشد، در خصوص یکی از شعارهایی که یکی از عزیزان با احساس هم بیان کردند، این بود که عدالت ، عدالت. پس وقتی من میان صحبت شما خرف نزدم شما هم اجازه دهید من صحبت کنم تا این عدالت برقرار شود.

به نوشته فارس، اژه‌ای گفت: در برخی رسانه ها عنوان می شود در جمهوری اسلامی خفقان است ، آیا این حرف هایی که شما زدید آزادی نیست، آیا این خفقان است؟

اگر شما عدالت را اینگونه بیان می کنید که فردی با رگ گردن بیرون زده حرف هایی را بزند و هرچه می خواهد بگوید بعد هم بگوید عدالت نیست باید از او تعریف عدالت را پرسید.

وی ادامه داد: شما می گویید کسی اگر از قوه قضاییه انتقاد کند با او برخورد می شود، آیا حرف هایی که شما زدید انتقاد نبود؟

من یک بار هم در یکی دیگر از دانشگاه‌ها گفتم اگر قرار باشد سوت بزنید من بلدم بلبلی اش را بزنم. پس شما که دعوت کننده هستید وقتی حرف زدید تحمل شنیدن پاسخ را هم داشته باشید.

اژه‌ای ادامه داد: گفتید قوه قضاییه ملاحظه می کند، سیاسی کاری می کند و نسبت به متهمین تبعیض قایل می شود، ما باید بر یک مبنایی حرف بزنیم.

تمام تلاش ما این بوده و هست که مطابق قانون عمل کنیم و اگر بخواهیم به مطابق خواست این و آن رفتار کنیم به ضرر جامعه است.

برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی قطعا موثرتر و بازدارنده تر است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه سخنانش خطاب به دانشجویان گفت: شما رحیمی را مثال زدید و نحوه محاکمه وی را آما من از شما می‌پرسم آیا شما واقعا در جریان پرونده رحیمی هستید و این حرف را می زنید؟

وی ادامه داد: برخلاف آنچه می‌گویید رحیمی به جهت اینکه پول از کاندیداها گرفته محاکمه نشده است. زمانی که قانون جلوی ما را نگرفته بود دادگاه علنی برگزار می شد، قانون جلوی ما را گرفته است.

زمانی خود من دادگاه علنی را رسیدگی می کردم و از رسانه هم پخش می شد و به اعتقاد من دادگاه زمانی که علنی پخش شود بسیار موثر تر و بازدارنده‌ تر است.

اژه‌ای گفت: بارها به مجلس و هر جایی که دستم رسیده رقتم و خواستم دادگاه ها علنی برگزار شود چون من خودم جزو طرفداران سرسخت دادگاه علنی هستم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: من از شما دانشجوها کمک می خواهم و خودم هم کمک می کنم که این قضیه به شکل سابق اش برگردد و دادگاه علنی برگزار شده و حق پخش داده شود.

وی ادامه داد: در مورد پرونده رحیمی تا زمانی که قطعی نشده بود نمی توانستیم بیان کنیم بعد که قطعی شد عنوان کردیم.

اژه‌ای افزود: می گویند چرا دادگاه بقایی علنی نبوده است. قانون حتی دادگاه علنی که برگزار می شود اجازه پخش نمی دهد. ضمن اینکه تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه با قاضی است.

قانون جرایم سیاسی در تیرماه لازم الاجرا شد، ببینید چه اختیاراتی به قاضی داده شده، حتی در ماده ٥ این قانون عنوان شده اینکه جرم سیاسی است یا نه بر عهده قاضی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حرف ها این بود کسانی که فساد را افشا و دست مفسدین را رو می کنتد تحت تعقیب قرار می گیرند. ما بارها گفتیم همینجوری کسی تحت تعقیب قوار نمی گیرد مگر اینکه فردی شاکی شد و شکایت کرد که این حرف ها دروغ است. حالا دیگر نمی شود به شکایت رسیدگی نکرد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: خیلی وقت ها علیه فلان وزارتخانه حرف زدند. می گویند چرا رسانه ای ها را تعقیب می کنید؟ یک ماه پیش آمدند گفتند یکی از خبرنگاران خودش را منتسب به من (محسنی اژه ای) دانسته و ٢ میلیارد خواسته که مثلا موضوعات فلان بانک را افشا نکند.

آن دلال اصلی دستگیر شد حالا شما بگویید این بی عدالتی و برخورد با رسانه است یا برخورد با کسی است که به دروغ خود را منتسب به ما می داند.

اژه‌ای گفت: می گویند نشست های هفتگی کافی نیست من صد درصد قبول دارم که اطلاع رسانی قوه قضاییه ضعیف است.

مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای حصر سران فتنه قانونی بوده است/ نمی‌خواهیم کسی اشتباهی حتی یک ساعت زندان بماند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه گپ و گفت با دانشجویان دانشگاه شریف با اشاره به مساله بودجه گفت: در برنامه ششم شورای نگهبان تایید کرد که ٢.٩ بودجه عمومی کشور به قوه قضاییه اختصاص پیدا کند سال ٩٦ این موضوع عملی نشد برای امسال جمع بندی کردیم نیاز به ٢٣ هزار میلیارد داریم که نصف این را هم نمی دهند.

با اینکه برنامه ششم ملزم کرده مجموع بودجه ما اگر تخصیص دهند می شود ٢.٦ درصد. پس تکالیفی که به عهده ما گذاشته شده چه می شود؟ در مسایلی که باید تفاضل دیه داد و قانون اجازه داده از بیت المال پرداخته شود بودجه نیاز است.

وی ادامه داد: می گویید چرا سران فتنه را محاکمه نمی کنید؟ ما بارها گفتیم شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد الان به صلاح نیست محاکمه و آنها را محصور کرد. تا الان هم این مصوبه پابرجاست که اگر نبود قوه قضاییه همان موقع وارد کار می شد.

اژه‌ای گفت: کاری که شورای عالی امنیت ملی کرده بر اساس قانون اساسی بوده است.

وی گفت: در رابطه با اینکه رییس قوه فقط در مورد مسایل سیاسی حرف می رند. این گلایه را خیلی ها دارند. در جلسه روز دوشنبه که مسئولان عالی هستند و حدود ٣ ساعت است فقط چند دقیقه کوتاه به مسایل سیاسی می پردازد و بقیه مسایل حقوقی است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در خصوص آیین دادرسی کیفری، قانون مواد مخدر و اینها صحبت می شود. در مورد سازمان زندان ها ما تمام تلاش مان این بوده که همه چیز را جرم انگاری نکنیم اما مجلس لایحه می دهد یا دولت

و جرم انگاری می کنند اما بدانید در بحث حبس زدایی از حداکثر ظرفیت قانونی استفاده کرده ایم.

وی افزود: برخی می گویند خیلی کارها به بودجه ربطی ندارد در حالی که از هزینه های اولیه زندان مثل غذا و بهداشت کسر شده که اضافه نشده و این در حالی است که در این ایام شاهد افزایش قیمت هم بوده‌ایم.

اژه‌ای گفت: ما بخواهیم یک فرد معتاد کنار یک زندانی مهریه نباشد این تفکیک سازی امکانات می خواهد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در قوه قضاییه واقعا شبانه روز تلاش می کنند و دغدغه ای که شما دارید آنها هم دارند ما نمی خواهیم یک فرد به اشتباه یا حتی یک ساعت اضافه در زندان بماند.

وی ادامه داد: در خصوص کاسپین مطالبی گفتند که درست نبود و اعتنا نکردیم. من خواهش می کنم همه مشکلات را به گردن قوه قضاییه نیاندازید. ١١ میلیون ٧٠٠ هزار چک برگشتی تا آخر آبان داشتیم این تقصیر قوه قضاییه است

اژه‌ای گفت: در مورد این موسسات اعتباری که من گلوی خودم را پاره کردم که در دادن مجوز بررسی‌های لازم صورت بگیرد آمدند و بیش از ١٠٠٠ موسسه را مجوز دادند. اما بازهم ما بارها گفتیم حق مردم تا جایی که ممکن است به آنها داده شود.

مگر قوه قضائیه می‌تواند بر یک میلیون سپرده گذار یک موسسه مالی نظارت کند؟/شکنجه شرعا، قانونا، اخلاقا ممنوع است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خود با دانشجویان دانشگاه شریف در پاسخ به اینکه چرا رئیس قوه قضاییه در جلسات دانشجویی شرکت نمی‌کند گفت: وقت رییس قوه را من تعیین نمی کنم البته در جمع این تعداد نه اما با کمتر از این تعداد جلسه داشته اند و قطعا ما خوشحال می شویم که در جمع شما باشیم.

محسنی اژه ای افزود: موسسه ثامن الحجج نزدیک به 13 هزار میلیارد تومان از مردم سپرده گرفتند. آیا قوه قضاییه باید نظارت کند؟ اصلا برای قوه قضاییه امکان پذیر است؟ نهایت تلاش خود را کردیم تا از یک میلیون و خورده ای هزار سپرده گذاری که بودند، چیزی در حدود 99 درصد از افراد تعیین تکلیف شدند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در کاسپین، در این مسئله واقعا تعلل داشت. هشت تعاونی را منحل کرد تا یک موسسه ای به نام کاسپین مجوز بگیرد و تمام سپرده ها و سهام ها به این موسسه منتقل شود. قبل از اینکه بدانند سپرده مردم چقدر است، به کاسپین مجوز دادند و بعدا کاسپین متوجه می شود که فرشتگان فلان مقدار بدهی دارد و نمی تواند ادامه دهد.

وی گفت: افرادی از مسئولان قسمت های مختلف در این ارتباط تحت تعقیب هستند و الان با کمک دولت، مجلس و بانک مرکزی در حال رسیدگی هستیم.

اژه‌ای گفت: اینها از اصل پول مردم سود بالا می دانند. خب معلوم است که امکان یک فعالیت صحیح اقتصادی با سود 35 یا 40 درصدی وجود ندارد و الان مانده اند.

وی افزود: قوه قضاییه چکار کند؟ قوه قضاییه کسانی که باید را بازداشت کرده است و در حال شناسایی اموال اینها در داخل و خارج کشور است. سعی کرده از تبعیض در پرداخت سپرده ها جلوگیری شود.

مثلا یک کسی 18 میلیارد سپرده داشت و می خواست با رانت بگیرد و برود اما قوه قضاییه جلوی آن را گرفت و حتی سران سه قوه از رهبر انقلاب اجازه گرفتند چون مشکل قانونی داشتیم.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد اینکه بدون تفهیم اتهام کسی بازداشت و زندانی شود خلاف واقع است. افراد تا زمانی که در اختیار نیروی انتظامی هستند که در تحت نظرگاه ناجا است بعد که به ما میرسد بلافاصله تفهیم اتهام می شود.

وی افزود: قرار نیست به کسی غیر از خود فرد تفهیم اتهام شود. گفتید برای اعتراف گیری شکنجه می شوند. من به هیچ عنوان ادعا ندارم که در دستگاه قضایی تخلف نمی شود اما به هر نحوی مطلع شویم پیگیری می کنیم. مگر مکرر در مورد ستار بهشتی پیگیری و اطلاع رسانی نشد؟

اژه‌ای گفت: شکنجه شرعا، قانونا، اخلاقا ممنوع است و اگر کسی ادعایی داشته باشد به سرعت و به طور ویژه رسیدگی می شود. در مورد پرونده کهریزک برای برخی حکم قصاص و زندان های طولانی صادر شد که بعد رضایت دادند و حکم قصاص اجرا نشد.

وی گفت: در همین قسمت فردی بود که در دادگاه بدوی به ٥ سال حبس محکوم شد اما پرونده در تجدیدنظر با نظر قاضی مشمول تخفیف شد.

مرتضوی در داستان فاضل لاریجانی مجرم بود/ فاضل به دادسرا احضار اما جرمی برایش احراز نشد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه گپ و گفت خود با دانشجویان دانشگاه شریف در مورد ماجرای بهمن ٩١ و پخش فایل صوتی لاریجانی در صحن مجلس گفت: این سوال ساده ای است و نمی دانم چرا اینقدر شور و شعف در سالن به پا شد، ادعا شده بود که آقای فاضل لاریجانی به مرتضوی پیشنهاد سهم خواهی کرده البته به این مضمون بود.

آقای فاضل بعد اون قضیه بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفت و در توضیحاتش گفت: مرتضوی چندین بار با واسطه از من کمک خواست. فاضل لاریجانی اصلا ارتباطی با قوه ندارد.

مرتضوی خواسته شد و به دادسرا آمد و با یک دسیسه چینی با یک جمعی به دنیال پرونده سازی بود البته بدون تردید فاضل سهل انگاری کرد و نباید در جلسه حاضر میشد ولی بدون تردید جرم اول با مرتضوی بود.

اژه‌ای گفت: سه بار چهار بار این مسایل را این طرف و آن طرف کردند. سی دی بعدا به دست آمد. این فرد هم نباید تحت تاثیر قرار گیرد و در آن جلسه حرف میزد اما اگر جرمی اتفاق افتاده باشد متعلق به مرتضوی است.

آقای مرتضوی اگر ازش شکایت شود تحت تعقیب قرار می گیرد البته در دو بخش رسیدگی شد و جرمی برای فاضل احراز نشد در آن پرونده. اقدام مرتضوی حتما اقدام مجرمانه بود اما کسی شاکی نشد.

وی در خصوص دلیل حبس انفرادی ٥ ماهه بقایی و کار مجرمانه دختر آملی لاریجانی گفت: من از بیان جزییات پرونده بقایی معدورم مسایل ایشان مالی است و منتظریم حکم صادر شود و احتمالا در شرف صدور حکم است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تا زمانی که حکم به قطعیت نرسد از بیان جزییات به صورت قانونی معذورم.

وی همچنین درخصوص پرونده حسین فریدون گفت: پرونده برادر رییس جمهور ربطی به بازداشت بقایی ندارد جالب است که خودتان می گویید بدون هیچ دلیلی اما بعد دنبال ارتباط دو پرونده می‌گردید.

پرونده برادر رییس جمهور از خیلی وقت پیش تشکیل شده بود اما باید به جایی میرسید که بتوان احضار کرد استعلامات صورت می گیرد اگر دیدند اتهامی متوجهه متهم شد احضار می شود.

اژه‌ای گفت: فرد احضار که می شود باز بعد از شنیدن حرف های او قرار صادر میشود اینکه می گویید به هم ربط دارد و سیاسی است اشتباه است. این دو پرونده هیچ ربطی به هم ندارد.

وی درخصوص موضوع منتسب به دختر آیت الله آملی لاریجانی نیز گفت: اگر این دروغ را کسی به شما نسبت داد چه می کنید؟ این مساله صد درصد دروغ است ایشان با هیچ سرویسی ارتباط نداشته و هیچوقت و هیچ جا بازداشت نشده است.

توجه کنید من نمی گویم ٩٩ درصد بلکه می‌گویم صد درصد دروغ است. عده‌ای می گویند کجاست؟ خب دنیال درس و تحصیل است.

یکبار هم به خارج از کشور نرفته مگر زیارت عتبات. شما نه اما آن کسانی که این حرف را در میاورند به دنبال چه هستند؟ آیا شمایی که این را نشر می دهید دلیلی دارید؟

وی ادامه داد: شما دانشجویان به دنیال عدالت هستید؟ مگر نمی گویید به دنیال حق هستید شما حجت تان برای این قضیه چیست؟ این موضوع با انگیزه های سیاسی مطرح شده است.

مصادیق اقدام علیه امنیت ملی در قانون آمده و تعریف هم شده است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه گپ و گفت خود با دانشجویان دانشگاه شریف در پاسخ به دانشجویی که موضوع انفرادی بودن و گلایه‌های بقایی را مطرح کرده بود گفت: دست خط بقایی در مورد رضایت از وضعیت زندان موجود است و اگر رضایت دهد منتشر می شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که چرا دادگاه علنی برای محصورین برگزار نمی شود و محمدخاتمی چرا ممنوع التصویر و ممنوع الورود به برنامه و جلسات است اضافه کرد: شورای عالی امنیت ملی دو نوع مصوبه دارد و اینها را قبلا توضیح دادم.

یک مصوبه مربوط به خود شوراست. یک مصوبه هم دارد که کمیسیونی با نفرات مشخص معین می شود و مصادیق این کمیسیون را مشخص می کند. مثل همین اقدامی که اخیرا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی علیه کیهان شکایت کرد.

بنابراین درباره اصل حضر خود شورا تصمیم گرفته و فروعاتش به آن کمیسیون وابستگی دارد. درباره آن آقا نیز همین طور است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره لات و گنده گو خواندن احمدی نژاد و اینکه چرا چنین آدمی که از نظر شما چنین است، در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چرا قوه قضاییه مصادیق تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی را تبیین نمی کند گفت: گفتم در صحبتی که ایشان در 38 دقیقه کرده، تعداد کثیری دروغ است و در یک صفحه بیش از 10 دروغ مطرح شده است.

من نگفتم ایشان لات است. من حرف های خودم را به یاد دارم. وقتی سئوالی را کردند، گفتم این مطالب این روزها، مرا به یاد داستان آن لات انداخته است. شما می گویید که این حرف من منتسب به احمدی نژاد می شود. خیلی خب قبول می کنم.

وقتی احمدی نژاد می آید نسبت هایی را به دیگری می دهد، چطور نسبت به حرف او هیچ حرفی ندارید؟ چطور نسبت به او که اتهامات فراوان به مجلس، مجمع تشخیص و قوه قضاییه و افراد در قوه قضاییه می دهد، حرف نمی زنید.

اژه‌ای درباره مصادیق اقدام علیه امنیت ملی اظهار کرد: در قانون عناوینی آمده و خیلی ها هم تعریف شده است. مثلا در یک زمانی فساد اقتصادی را داشتیم و در هیچ جای قانون فساد اقتصادی توضیح داده نشده بود اما مصادیق آن اعم از رشوه، اعمال نفوذ و تصرف غیرمجاز در اموال عمومی است.

درباره اقدام علیه امنیت ملی نیز برخی مصادیق ذکر شده است. اگر کسی علیه جمعی قمه بکشد، خلاف امنیت است. اگر کسی سلاح بکشد و اخافه داشته باشد، محاربه است. بنابراین مرجع قرار می دهند که مصادیق را تعیین کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در مورد اخلال در نظام اقتصادی کشور، گاهی وقت ها مصادیق مشخص است و برخی مشخص نیست که به بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و دارایی مراجعه می شود.

اژه‌ای در پاسخ به این سئوال که چرا نگفتید چنین لاتی(احمدی نژاد) چرا در مجمع تشخیص مصلحت حضور دارد گفت: این که مربوط به من نیست. مطالبی که مربوط به من است را سئوال کنید.

برای رسیدگی به پرونده برادر یکی از مسئولان از کسی اجازه نگرفتیم/ رسیدگی‌ها ادامه دارد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان خود در پاسخ به یکی از دانشجویان که سخنان قبلی وی مبنی بر اینکه گفته بود می خواستیم پرونده برادر یکی از مسئولان را پیگیری کنیم اما آن مسئول گفت اعلان جنگ می کنیم. آن مسئول چه کسی بود و چرا شما برای پیگیری فساد از برادر آن فرد اجازه گرفتید اظهارکرد: ما نرفتیم اجازه بگیریم و هیچ کجا چنین حرفی نزدیم. پس این حرف شما غلط است.

وی ادامه داد: ما نه تنها از رییس جمهور فعلی و سابق و اسبق، در بسیاری از موارد در مورد حتی برخی از اعضای خانواده و برخی کسان دیگر، می رویم می گوییم درباره فلان فرد آن اتهام مطرح است تا اگر خواستند اطلاعاتی بدهند، اقدام کنند. در پاره ای از موارد که اصلا قانون الزام می کند که برای تعقیب وزیر و معاون رییس جمهور باید به مجلس خبر بدهیم.

اژه‌ای گفت: در این قضیه اولاً اجازه گرفته نشده است و این رویه ما نه تنها درباره ایشان بلکه بسیاری از کسان دیگر است. ایشان گفتند الان در آستانه انتخابات است و این تفسیر می شود و اگر این بشود، جنگ می شود و ما هیچ اعتنایی نکردیم و کار خود را انجام دایم و آن فرد احضار شد و الان پرونده در جریان است و در حال رسیدگی است و نه اجازه گرفته شده و نه پرونده متوقف شده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که سازوکار نظارت بر قوه قضاییه چیست و چرا هر کاری دلش می خواهد می کند و هیچ کس هم جلویش را نمی گیرد افزود: مگر در دنیا غیر از این است که اگر کسی از دستگاه قضایی شکایت داشت، به قوه مجریه شکایت می کند. یک دادسرا و دادگاهی به نام دادسرای انتظامی قضات وجود دارد که اگر قاضی تخلف کرد، دادسرا و دادگاه ورود می کند.

علاوه بر این سازمان بازرسی کل کشور هم در برخی بخش های اجرایی قوه قضاییه هم نظارت می کند و مجلس هم می تواند طبق اختیارات قانونی ورود می کند و بیت مقام معظم رهبری بخش هایی برای نظارت دارد.

وی درباره اظهارات فردی به نام نظری مبنی بر اینکه فسادی را به وی منعکس کرده و معاون اول دستگاه قضا، فساد را به قاضی متخلف داده و نهایتا نظری به حبس محکوم شده است گفت: من آقای نظری را می شناسم و خیلی شما ها نمی شناسید. آقای نظری قبل از اینکه این مسئله برایش پیش بیاید با هم ارتباط داشتیم و برخی مطالب را گاهی وقت ها با واسطه یا بی واسطه برای ما می فرستاد.

زمانی که این اتفاق برایش افتاد، من واقعا تلاش کردم. من از دادسرای انتظامی و مرکز حفاظت خواستم تحقیق کنند. رییس قوه قضاییه یک هیئت ویژه فرستاد که آیا مسایل ادعایی درست است یا خیر؟ هیئت مخصوص از تهران رفت و کنکاش کرده است. درباره برخی چیزهایی که ایشان ادعا کرده بود، افرادی آمدند و شکایت کردند. بنابراین هم ادعاها و هم شکایت ها بررسی شده است.

نظرات بینندگان