arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۶

واکنش جان کربی به اظهارات نیکی هیلی: سازمان ملل باشگاه دونالد ترامپ نیست

'جان کربی' سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در دور ریاست جمهوری باراک اوباما در واکشن به سخنان نیکی هیلی سفیر کنونی آمریکا درسازمان ملل که به دیگر اعضای این سازمان در دادن رای مخالف به آمریکا هشدارداده بودبه سی ان ان گفت:سازمان ملل باشگاه کشورهای دونالد ترامپ نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش جان کربی به اظهارات نیکی هیلی: سازمان ملل باشگاه دونالد ترامپ نیست

'جان کربی' سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در دور ریاست جمهوری باراک اوباما در واکشن به سخنان نیکی هیلی سفیر کنونی آمریکا درسازمان ملل که به دیگر اعضای این سازمان در دادن رای مخالف به آمریکا هشدارداده بودبه سی ان ان گفت:سازمان ملل باشگاه کشورهای دونالد ترامپ نیست.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی سی ان ان روز چهارشنبه از جان کربی که در همین حال سخنگوی سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز بود، پرسید، به دنبال 128 رای موافق در برابر 9 رای مخالف اعضای سازمان ملل درمجمع عمومی این سازمان در باره قدس که در آن تصمیم دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکادرباره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) محکوم شد، دولت ترامپ از طریق نیکی هیلی سفیر خود دراین سازمان به آنها هشدار داد و گفت که آمریکا این روز را به خاطر خواهد سپرد، نظر شما از این رفتار سیاسی چیست؟.
جان کربی در پاسخ گفت:سازمان ملل باشگاه کشورهای دونالد ترامپ نیست، اینگونه نیست که تمامی کشورهای عضو سازمان ملل قسم خورده و وفادار و تابع هرآنچه آمریکا به آن تصمیم می گیرد، باشند.
سخنگوی سابق پنتاگون در دوران باراک اوباما در ادامه گفت: سازمان ملل متشکل از کشور های مستقلی است که گردهم آمده اند تا مشکلات دشوار جهانی را بایکدیگر حل و فصل کنند.
کربی افزود: اما زمانی که نیکی هیلی درباره حق آمریکا به عنوان یک کشور مستقل برای انتخاب بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) سخن می گوید، البته مرتکب خطایی نشده است، چرا که این انتخابی است که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ، رئیس جمهوری یک کشور مستقل اعلام شده ، اما دیگر کشورها نیز به عنوان کشورهایی مستقل حق دارند تا با چنین تصمیمی مخالفت کنند.
سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران باراک اوباما در ادامه گفت: کشورهایی که روز گذشته علیه این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا رای دادند، در واقع علیه آمریکا رای نداند، آنها به عنوان یک کشور مستقل با حق حاکمیت خود با دادن این رای تصریح کردند که نماینده مردم خود بوده و اعلام کردند که هرگونه تصمیم نهایی در باره قدس باید منتج از مذاکرات دو طرف و با در نظر گرفتن راه حل دو دولت گرفته شود.
جان کربی افزود: کاری که ترامپ دراین خصوص انجام داد، در واقع تعصب به خرج دادن بود که مشکل درهمین جا است.
سی ان ان در ادامه به اسامی برخی از 9 کشوری که به نفع آمریکا در روز گذشته نسبت به این قطعنامه رای دادند اشاره کرد و گفت: کشورهایی
چون جزایر مارشال، توگو، گواتمالا، هندوراس و این قبیل کشورهای کوچک به حمایت از آمریکا رای دادند که از سوی نیکی هیلی برای قدردانی دعوتنامه ای برای آنها فرستاده شده، آیا این کشورها بیم قطع کمک های آمریکا را داشتند؟.
جان کربی در این باره گفت: ممکن است آنها بیم قطع کمک های آمریکا را داشته باشند، اما دوستان و متحدان نزدیک به آمریکا دراین رای گیری بر ضد آمریکا رای دادند، کشورهایی چون انگلیس، آلمان، ترکیه، ژاپن ، فرانسه، ایتالیا و یونان.
سخنگوی سابق وزارتخارجه آمریکا افزود:بایدبپذیریم که درجهان تک قطبی به سرنمی بریم و امروزه جهان چندقطبی است و آمریکا نیازمند همکاری متحدان، شرکا و دوستان خود در سراسر جهان است، افغانستان و پاکستان نیز علیه آمریکا رای دادند، تهدیدهای نیکی هیلی بدان معناست که ما باید کمک هایمان به آنها را نیز قطع کنیم، اما ما به همکاری به کشورهایی که هم آنها به ما نیاز دارند و هم ما (آمریکا) به آنها نیاز دارد، احتیاج داریم.
به گزارش ایرنا، تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در باره قدس با اکثریت آراء در روز گذشته (پنجشنبه) که برخی کشورهای متحد با آمریکا نیز به آن رای دادند واشنگتن را در صحنه جهانی منزوی کرد.
با آن که آمریکا اعلام کرد کمک های مالی به هر کشوری که از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل حمایت کند قطع می کند ، مجمع عمومی سازمان ملل روز گذشته (پنجشنبه) پیش‌نویس قطعنامه مخالفت با تغییر وضعیت قانونی قدس را تصویب کرد؛ 128 کشور به این پیش‌نویس رأی مثبت و 9 کشور رأی مخالف دادند و 35 کشور نیز رأی ندادند.
تصویب قطعنامه که پیشتر در شورای ا منیت سازمان ملل از سوی آمریکا وتو شده بود با واکنش تند و هشدار آمیز سفیر آمریکا در سازمان ملل همراه شد.
نیکی هیلی پس از این رای گیری با حضور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آمریکا این روز و این رای را به یاد خواهد سپرد.
سفیر آمریکا در ادامه هشدارهای خود به دیگر اعضای سازمان ملل گفت:این رای باعث خواهد شد تا آمریکایی ها بطور متفاوتی به سازمان ملل بنگرند و اینکه ما چطور به کشورهایی که دراین سازمان ما را بی حرمت شمردند بنگریم و این رای به خاطر سپرده خواهد شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورخ 15 آذر ماه، به طور یکجانبه در نطقی 11 دقیقه ای و درحالی که به شدت در ادای عبارات با مشکل مواجه بود و در انتها نیز نتوانست عبارت (God Bless US) را درست بیان کند که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.
تصمیم وی تا به روز با محکومیت های بین المللی همراه بوده بطوریکه ساعاتی پیش امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پاریس و با اشاره به رای روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل در محکم کردن تصمیم آمریکادرباره بیت المقدس گفت: آمریکا خودرا رد صلاحیت کرد و با نقشه راه آمریکا مخالفم.

نظرات بینندگان