arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۶
با پيام حضرت آيت‌الله‌جوادي آملي

همايش بررسي شخصيت و انديشه اخلاقي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در قم برگزار مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در آستانه نخستين سالگرد رحلت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، همايش بررسي شخصيت و انديشه اخلاقي ايشان در شهر قم و به همت برخي مراکز و مؤسسات حوزوي برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي، حجت‌الاسلام دکتر مهدي پورحسين، دبير اجرايي اين همايش، طي سخناني در نشست خبري به همين مناسبت، اعلام کرد: همايش بررسي شخصيت و انديشه اخلاقي مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با همکاري برخي مؤسسات و مراکز حوزوي و فرهنگي، روز پنجشنبه هفته جاري مصادف با هفتم ‌دي‌ماه در سالن همايش‌هاي غدير دفتر تبليغات اسلامي برگزار مي‌شود.

وي در ابتداي اين نشست خبري گفت: با توجه به شخصيت و جايگاه آيت‌الله هاشمي، اگر بخواهيم يک عنوان جامعي براي ايشان در نظر بگيريم، «شناسنامه انقلاب» است. بخاطر اين که مرحوم آيت‌الله هاشمي از آغاز نهضت امام خميني در سال 1341 تا پايان عمر خود تمامآ در خدمت اين نهضت الهي بوده است. ايشان ادامه داد: آيت‌الله هاشمي در دوره مبارزه نه تنها خودشان از مبارزان شجاع و برجسته بودند بلکه در دوره تبعيد حضرت امام در بسياري از موارد نقش رهبري و راهنمايي را براي مبارزان ايفا مي‌کردند، چنان که پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در تمام صحنه‌ها از جمله در شوراي انقلاب، دولت موقت، تشکيل و مديريت مجلس شوراي اسلامي، فرماندهي جنگ تحميلي و دفاع مقدس و نيز پس از رحلت حضرت امام نيز در مقام رياست جمهوري و مجمع تشخيص مصلت نظام نقش منحصر به فردي داشته‌اند و به عبارت ديگر در تمام صحنه‌هاي انقلاب و نظام اسلامي ياوري وفادار براي امام خميني و مقام معظم رهبري بوده‌اند.

دبير اجرايي همايش بررسي شخصيت و انديشه اخلاقي آيت‌الله هاشمي افزود: اين نقش‌ آيت‌الله هاشمي در نهضت و نظام جمهوري اسلامي نشان مي‌دهد که ايشان از ابعاد شخصيتي مختلفي برخوردار بوده‌اند که نياز به بررسي علمي و معرفي به جامعه اسلامي دارد، از اين رو جمعي از دوستان ايشان تصميم گرفته‌اند با تأسيس «دفتر تبيين انديشه‌هاي آيت‌الله هاشمي» در قالب سلسه نشست‌ها و همايش‌هاي علمي اين وظيفه را انجام دهند که اين دفتر در مسير طي مراحل اداري است.

دکتر مهدي پورحسين در اين نشست خبري اضافه کرد: در ميان ابعاد شخصيتي آيت‌الله هاشمي، بعد اخلاق آن در اولويت بررسي قرار گرفت بخاطر اين که معمولاً اخلاق مداران سنتي ما ار عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي بدور بوده‌اند و سياست مداران نيز معمولاً غير اخلاقي عمل مي‌کرده‌اند اما نظام جمهوري اسلامي به رهبري امام خميني اين فرصت را ايجاد کرد که سياست مداران ما با جمع ميان اخلاق و سياست، سياست اخلاقي را ارائه نمايند که در رأس آنان خود حضرت امام و شخصيت‌هايي مثل مرحوم شهيد بهشتي، شهيد مطهري، مقام معظم رهبري و ديگران بودند.

دبير اجرايي همايش افزود: يکي از شخصيت‌هايي که به نحو احسن ميان اخلاق و سياست جمع کرده و با همه ناملايمات و مشکلاتي که در اين راه تحمل کرد، هيچ وقت از دائره اخلاق خارج نشد، مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بود و به همين دليل هم نخستين همايش از سلسله همايش‌ها براي ايشان به اخلاق اختصاص يافت.
دکتر پورحسين گفت: به همين دليل ما در اين همايش بناي هيچ کار سياسي به معناي خاص نداريم و با يک نگاه اعمي از همه دوست‌داران امام خميني، نظام جمهوري اسامي، مقام معظم رهبري و هر کسي که دغدغه ايران و نظام اسلامي را دارد دعوت مي‌کنيم در اين همايش حضور يابند و از شخصيت‌هاي اخلاق مدار در عرصه سياسي تجليل نمايند.

دبير اجرايي همايش با اشاره به برنامه‌هاي همايش در روز پنج شنبه هفته جاري اظهار داشت: در اين همايش سه دستاورد علمي محققان حوزوي و دانشگاهي که توسط دفتر تبيين انديشه‌هاي آيت‌الله هاشمي تهيه شده، تحت عناوين «گفتارهاي اخلاق آيت‌الله هاشمي»، «اخلاق در فرهنگ قرآن» و «مجموعه مقالات همايش»، عرضه خواهد شد.

وي افزود: برنامه همايش از ساعت هشت و نيم صبح و با پيام تصويري حضرت آيت‌الله العظمي جوادي آملي آغاز خواهد شد و سپس جناب حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي دکتر احمد احمدي در باره شخصيت اخلاقي آيت‌الله هاشمي سخنراني خواهند کرد. ايشام اضافه کرد: ارائه يک مقاله توسط دکتر ديبا و يک ميزگرد علمي با عنوان «سعه صدر» با حضور اساتيد محترم آقايان سعيد جوادي آملي، محمدرضا بهشتي و مسعود آذربايجاني، از ديگر برنامه‌هاي اين همايش خواهد بود و سخنران پاياني نيز جناب آقاي مهندس محسن هاشمي فرزند مرحوم آيت‌الله هاشمي مي‌باشد که تحت عنوان اخلاق خانوادگي آيت‌الله هاشمي سخنراني مي‌کنند.

پورحسين در پايان گفت: مؤسسه بين‌المللي علوم وحياني اسراء، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، دانشگاه مفيد، دانشگاه اديان و مذاهب، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام‌خميني - دفتر قم، مؤسسه پژوهشي فقه‌الثقلين، مؤسسه معارف اسلامي امام رضا(ع)، مؤسسه فهيم، مؤسسه انديشه ديني معاصر، مؤسسه دين پژوهي بشري و مؤسسه مفتاح کرامت همکاران و همياران اين همايش هستند.

نظرات بینندگان