arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷

گروه های  حقوق بشری میانمار از زاکربرگ شاکی شدند/پاسخ به هشدارهای ما 4 روز طول می کشید

گروهی از فعالان حقوق بشری میانمار در فضای مجازی نسبت به ادعای مدیر  فیسبوک در خصوص مدیریت فجایع میانمار در کشتار مسلمانان روهینیگا واکنش نشان دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

گروهی از فعالان حقوق بشری میانمار در فضای مجازی نسبت به ادعای مدیر  فیسبوک در خصوص مدیریت فجایع میانمار در کشتار مسلمانان روهینیگا واکنش نشان دادند.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از گاردین ، برخی از این گروه ها که با فیس بوک برای علامت گذاری محتواهای خطرناک مشغول به کار بوده اند می گویند گاهی واکنش فیسبوک به هشدارهای آنان تا 4 روز طول می کشیده است.

این  کنسرسیوم فعال در جامعه مدنی، حقوق بشر و گروه های نظارتی در میانمار از واکنش مارک زاکربرگ نسبت به برخی مسائل روز متعجب شده و واکنش نشان دادند. زاکربرگ در اوایل این هفته گفت که سیستم های فیس بوک در سال گذشته چندین نامه زنجیره ای را در سراسر میانمار در مسنجر فیس بوک کشف کرده اند و موفق شده اند بسیاری از حملات را دفع کنند .

اما این گروه انتشار سخنان نفرت انگیز در این پلت فرم انتقاد کرده و غول رسانه های اجتماعی را متهم به ناتوانی در عملکرد پرسرعت کرد . عملکردی که می توانست منجر به محدود کردن پیام های خطرناکی شود که باعث خشونت در داخل کشورمی شد.

 زاکربرگ در بخشی از سخنانش گفت: " من فکر می کنم واضح است که برخی از مردم تلاش می کنند از ابزارهای ما برای ایجاد آزار واقعی  علیه گروه های مختلف استفاده کنند.در حال حاضر، در این مورد، سیستم های ما این آزارها را تشخیص می دهند و به سرعت از بین می برند."

با این حال، گروه هایی که با فیس بوک برای نشانه گذاری محتواهای خطرناک کار کرده اند، معتقدند که این شرکت بیش از 4 روز برای پاسخگویی به آن در زمانی که پیام ها در جریان بحران روهینگیا شروع به پخش آنلاین شد، طول کشید.

در یک بیانیه رسمی  آنها شرکت فیسبوک را متهم کردند که برای مقابله با خطرات ارسال شده از طرف آنان چندان مسئولانه عمل نکرده است.  این بیانیه از سوی 6 سازمان منتشر شد. آن ها گفتند که در طول افزایش اضطراری نگرانی ها در مورد پیام ها،واکنش جدی دریافت نکردنددر بخشی از این بیانیه می خوانیم : "ما معتقدیم سیستم شما در مورد اعتراض ها و هشدار های ما چندان قوی نیوده است. ما پیام ها را  از مدت ها قبل شناسایی می کردیم برای مثال ما در خصوص حمله در روهینگیا در 11 سپتامبر از روز شنبه 9 سپتامبر هشدار دادیم اما تا 3 روز بعد پیغام های خطرناک در گردش بود . "

پست هایی با هشتگ های دوستانت را با خبر کن. دستور تهیه اسلحه ها در ارتش و غیره با صدها هزار شهروند در سراسر کشور به اشتراک گذاشته شد .بر این اساس این گروه در ادامه بیانیه خود نوشتند ؛  به نظر نمیرسد تیم شما بر روی الگویی مشخص کار کرده باشد. این گروه گفت فیس بوک نمیتواند انتشار پیامها را به شکل درستی متوقف کند. چرا که اگر درست عمل می کرد حداقل 3حادثه را به درستی مدیریت می کرد.

6سازمانی که این نامه را امضا کردند متعجب هستند  که زاکربرگ اثربخشی سیستم های فیس بوک را می ستاید.نزدیک به 700 هزار  مسلمان روهینگیا در نیمه دوم سال 2017 از میانمار به بنگلادش فرار کرده اند.بر همین اساس این گروه می گویند : یک مانع عمده برای کنترل خشونت های اینترنتی علیه مسلمانان این بوده که بسیاری از کارکنان اهل برمه فیسبوک زبان انگلیسی را بلد نبوده اند . همین موضوع روند بررسی ها را به تاخیر می انداخته است.

این گروه گفت که فیس بوک ادعا می کند تمایل دارد با شرکت کنندگان محلی همکاری کند اما تا کنون فیس بوک تمایلث به حل مشکلات با راه حل های اضطراری نداشته است.

در بخش پایانی این نامه نوشته شده که : "تیم مهندسی شما باید قادر به شناسایی پست های تکراری باشد و اطمینان حاصل کند که محتواهای نفرت پراکن کدام  هستند و باید حذف شوند "

سخنگوی فیس بوک به سرعت به این ماجرا واکنش نشان داد و  گفت: "ما نمی خواهیم فیس بوک برای گسترش خشم و تحریک خشونت استفاده شود، و ما از گروه های جامعه مدنی میانمار که در چند سال گذشته به ما کمک کرده اند تا با این نوع مطالب  مبارزه  کنیم بسیار سپاسگزاریم. .

آن ها گفتند : "ما متاسفیم که مارک متوجه نشده که این گروه های جامعه مدنی میانمار بود که اولین بار این گزارش ها را با ما به اشتراک گذاشته اند ."

نظر شما چیست ؟آیا زاکربرگ می تواند در برابر این حجم از اعتراضات متعدد واکنش مناسبی ارائه دهد ؟ عملکرد فیسبوک در برابر حوادثی مثل کشتار مسلمانان روهینگیایی را چگونه ارزیابی می کنید ؟ 

نظرات بینندگان