arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۵۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰
اژه ای:

رفتار خائنانه مجری قانون، عامل فساد اخیر/ نمی دانستیم "خاوری" دو تابعیتی است و باید ممنوع الخروج شود/ برنگردد حکم جلبش صادر می شود

اگر تا امروز به خاوری در مورد این پرونده به چشم یک قصور دیده می شد الان تبدیل به مقصر می شود. خاوری باید برگردد و از خودش دفاع کند. حتی اگر بازداشت هم شود به دادگاه می رود و با وکیل از خودش دفاع می کند. حضورش در دادگاه بهتر از این است که همیشه خودش و خانواده اش در مظان اتهام ملت باشند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سخنگوي قوه قضاييه با بيان اين‌که همه قوا در مبارزه با فساد مالي اخير مصمم هستند، گفت: قوه قضاييه تصميم جدي داشته و دارد که همه ابعاد اين پرونده را با سرعت رسيدگي کند و در اين راستا اگر تقصيري از ناحيه هر کسي احراز شود به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، حجت الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي در نشست روز دوشنبه خود با اصحاب رسانه گفت: همان‌طور که در جلسات گذشته عرض کرديم به حمدالله همه قوا مصمم هستند که با اين فساد يک مقابله جدي داشته باشند و قوه قضاييه هم تصميم جدي دارد که همه ابعاد پرونده را با سرعت رسيدگي کند و با جديت به هر چيزي که قاضي به آن رسيد حکم بدهد؛ هيچ خط قرمزي وجود نداشته باشد، ضعيف کشي نشود و اگر تقصير افرادي در سيستم بانکي وابسته به حکومت يا غير وابسته به حکومت در اين زمين محرز شود به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

وي افزود: براي اين‌که اين پرونده با سرعت به جلو برود لازم بود که اقدامات ويژه‌اي داشته باشيم. يکي از کارها اين بود که بنده به عنوان ناظر پرونده انتخاب شدم و از روز پنج شنبه که ابلاغ صادر شد تا به امروز من بدون استثناء روزي پنج ساعت روي اين پرونده وقت گذاشته‌ام.

از کارهاي ديگر بحث کارشناسي روي پرونده بود که به دليل اين‌که زمان زيادي لازم داشت ما سعي کرديم تيم کارشناسي را همزمان با پيشرفت پرونده در کنار آن قرار دهيم و همزمان کارشناسي و حسابرسي صورت گيرد. البته اين منافاتي با اين‌که بعضي از مسائل بعداً کشف شوند ندارد. بعدازظهر روز جمعه سراغ تيم کارشناسي رفتم و ديدم همه افراد مشغول کار هستند و با جديت کار کارشناسي پرونده را دنبال مي‌کنند.

محسني اژه‌اي اظهارکرد: کار ديگري که در اين زمينه انجام شد اين بود که کارشناساني در اختيار بازپرس پرونده قرار گرفته تا از هم متهمان بازجويي کنند براي همين افرادي زبده و آشنا با مسائل بازجويي در اختيار بازپرس پرونده قرار گرفتند.

وي گفت: اقدام ديگري که در اين زمينه صورت گرفت اين بود که مسائل خارج از قوه قضاييه يعني مسائلي که بي‌ارتباط با قوه قضاييه نيست اما در خارج از دستگاه قضايي اتفاق مي‌افتد مثل شرکت‌هايي که کار صادرات انجام مي‌دهند و بدهي يا طلب‌هايي دارند براي حل مشکلات ناشي ازاين مسائل ارتباط مستقيمي با دولت برقرار شود تا در خصوص رفع مشکلات ناشي از اين‌گونه موارد اقدام شود و اين همکاري‌ها طبعاً ادامه پيدا مي‌کند.

وي گفت: ‌همه ما قبول داريم که در اين پرونده مقداري قصور و مقداري تقصير وجود داشته و نتيجه نهايي فسادي است که به بار آمده است. در اين جا به هر دو مورد يعني قصور و تقصير بايد رسيدگي شود اما اين رسيدگي متفاوت است اين‌که چه کسي ضعف مديريتي داشته، چه کسي سهل و انگاري کرده و چه کسي سوء نيت داشته، البته تشخيص اين مساله کار آساني نيست چون همه در مرحله اول مي‌خواهند ثابت کنند کوتاهي نکرده و کساني هم سوء نيت نداشته‌اند.

سخنگوي قوه قضاييه گفت: بنده جلسات مکرري با سيستم نظارتي، بازرسي کل کشور، وزارت اطلاعات، کميسيون اصل 90 – که قبلاً مدير عامل بانک ملي نامه نوشته بود که تا در دادن اعتبارات به افراد مراقب باشند- بانک مرکزي وزير اقتصاد و کسان ديگري که مرتبط با اين قضيه بودند داشتم تا بررسي شود اگر کسي قصور داشته به هيات‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري معرفي شود اما اگر کسي مجرم باشد و عامداً در اين قضيه همکاري کرده است بحث متفاوت است.

سخنگوي قوه قضاييه تاكيد كرد، عاملي كه باعث فساد بزرگ اخير شده، رفتار غيرمسوولانه و خائنانه مجري قانون بوده است. او هم‌چنين از بازداشت 14 نفر جديد در اين پرونده خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي در ادامه نشست خبري خود خاطر نشان كرد: اخيرا مطرح شده كه آيا ضعف ساختار سبب چنين تخلف و جرمي شده است؟ آيا علت آن ضعف قوانين بوده است؟ و آيا مشكل در رفتار فرد مجري بوده يا خير؟ اين موارد بايد بررسي شود و مي‌توان گفت خيلي با قوه قضاييه ارتباطي ندارد. از باب پيشگيري، بخشي مربوط به دستگاه قضايي و بخشي ديگر به دولت، بانك مركزي و وزارت اقتصاد باز مي‌گردد كه بايد اين موارد بررسي شود.

سخنگوي دستگاه قضايي افزود: بنابراين فرصت زيادي از ما گرفته شد و گرفته مي‌شود كه بررسي كنيم مقصر كيست و اينكه چه بخشي از اين موضوع به قصور مجري برمي‌گردد را از هم تفكيك كنيم. اما آنچه ما مي‌بينيم اين است كه بيشترين مشكل از رفتار مجري است. آن چيزي كه باعث اين فساد بزرگ شده رفتار غيرمسئولانه و خائنانه مجري قانون بوده است. پول دريافت كرده، رشوه گرفته است، پولشويي كرده و ... كه اين موارد ربطي به ضعف ساختار و قانون ندارد.

محسني‌اژه‌اي تصريح كرد: همه ما مي‌دانيم كه انجام كار توليدي و افزايش ثروت ملي يك ارزش است. اينكه بخش خصوصي بايد وارد ميدان شود غير قابل انكار است. جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي نيز ضروري است اما اينكه با چه بها و هزينه‌اي اين كارها انجام شود چيز ديگري است. آيا ما اجازه داريم براي جذب ثروت، افزايش توليد و كاهش تصدي‌گري دولت هر اقدامي را انجام دهيم؟

وي در ادامه اين سوالات را مطرح كرد كه آيا بانك مركزي نظارت خود را انجام داده است؟ آيا بازرسان بانك‌ها كار خود را به درستي انجام داده‌اند؟ گفت: بانك مركزي و وزارت اقتصاد آيا بازرسي داريد؟ قوه قضاييه، دستگاه نظارتي دارد يا خير؟ آيا اين نظارت‌ها انجام شده يا اينكه بازرسي‌ كار خود را انجام نداده است؟ اين مسائل را نبايد ناديده گرفت.

سخنگوي دستگاه قضايي گفت: بايد تلاش كرد كه جلوي سرمايه‌گذاري صحيح گرفته نشود؛ اما اينكه فردي بخواهد با پول دولت و همه‌ي امكانات و منافع دولتي كار كند و به ثروت و سرمايه خود بيفزايد، عين فساد است، نبايد كاري كنيم كه خداي ناكرده مديران و كارمندان صالح ما خدشه‌دار شوند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از ايسنا، محسني اژه‌اي خاطر نشان كرد: اين پرونده دو ماه و اندي است كه در قوه قضاييه مطرح شده و در حقيقت از 15 مرداد ماه عملياتي شد و اولين اقدامات ما در جهت احضار و تحقيق متهمان صورت گرفت.

وي يادآور شد: پيش از اين اعلام كردم كه از 22 نفر تحقيق به عمل آمد كه برخي بازداشت و برخي با صدور قرار آزاد شدند. در دو، سه روز گذشته 20 نفر ديگر احضار شده و از آنان تحقيق به عمل آمد و اين افراد از كساني هستند كه مرتبط با موضوع محسوب مي‌شوند كه 14 نفر آنان بازداشت موقت شدند كه در ميان آن‌ها تعدادي از مديران بانك و تعدادي از افراد مرتبط بودند. اموال قابل توجهي ديگر شناسايي شد و برخي افراد ديگر ممنوع‌الخروج شدند. در خصوص مسائل مالي اين افراد از گمرك و نهادهاي ذيربط ارائه گزارش شد و اميدواريم همانگونه كه همه انتظار دارند اين پرونده رسيدگي و به نتيجه برسد و جوابگوي مردم و مسوولان باشيم.

سخنگوي دستگاه قضايي در خصوص اينكه آيا اتهامي متوجه مديرعامل بانك ملي است و اينكه آيا وي از كشور خارج شده و با توجه به اينكه مديرعامل بانك ملي دو تابعيتي است، چگونه صلاحيت وي تاييد شده است؟ گفت: ما موظف به دقت در اين هستيم كه نه افراط و نه تفريط كنيم. اگر كسي امروز مطلبي متوجه‌اش بود ممكن است فردا نباشد. زماني كه از آقاي خاوري در خوزستان تحقيق مي‌شود هنوز به اين نتيجه نرسيده بوديم كه وي بايد ممنوع‌الخروج شود و وي ممنوع‌الخروج نشد و ما در آن زمان نمي‌دانستيم كه وي دوتابعيتي است و خانواده‌اش در خارج از كشور هستند، بنابراين ممنوع‌الخروج نشد و بي‌بهانه يا با بهانه براي حضور در آن جلسه از كشور خارج شد.

وي گفت: تا جايي كه ما اطلاع داريم وي در داخل ايران نيست و به صورت رسمي از كشور خارج شده است.

محسني اژه‌اي در خصوص اينكه آيا اتهامي متوجه مديرعامل بانك ملي است يا خير؟ گفت: من چندين بار گفتم كه اگر وي حضور نيابد بسياري از افراد مساله را به او مرتبط مي‌كنند. به عنوان مثال فردي مي‌گويد كه آقاي خاوري زنگ زد و گفت اين كار را انجام بده؛ اما اكنون كه او نيست از خود دفاع كند و اگر مسائلي را گفتند و به وي منتسب كردند اين فرد در مظان اتهام قرار مي‌گيرد؛ اما اينكه اتهامي متوجه او است يا نه، بايد بگويم كه اتهامي هم متوجه وي نبود، اكنون دارد اتهامي متوجه‌اش مي‌شود. وي به طور رسمي اعلام كرده بود كه باز مي‌گردد و من توصيه كردم كه اگر باز گردد به نفع او است.

خاوری برنگردد حکم جلبش صادر می شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر مدیرعامل سابق بانک ملی به کشور باز نگردد حکم جلبش از سوی مراکز قضایی صادر می شود.

وی در مورد اتهامات وارده به مدیرعامل سابق بانک ملی افزود: اگر خاوری در کشور حاضر نشود و به دفاع از خود نپردازد اتهامات به تدریج به سمت او می آیند. ممکن است او در مظان اتهام باشد اما وقتی که برای دفاع از خود در کشور نیست همه چیز به پای او نوشته می شود. هم اکنون تمامی اتهامات متوجه اوست.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: آقای خاوری اعلام کرده است که بزودی باز می گردم اما بار دیگر به او توصیه می کنم که به کشور باز گردد چرا که حضورش به نفع اوست. اگر به خاوری در مورد این پرونده به چشم یک قصور دیده می شد الان تبدیل به مقصر می شود. خاوری باید برگردد و از خودش دفاع کند. حتی اگر بازداشت هم شود به دادگاه می رود و با وکیل از خودش دفاع می کند. حضورش در دادگاه بهتر از این است که همیشه خودش و خانواده اش در مظان اتهام ملت باشند.

دادستان کل کشور از پیگیری پرونده بازگشت خاوری به کشور خبر داد و افزود: اگر مدتی از زمان اعلام شده گذشت و او به کشور بازنگشت تمام اتهامات متوجه اوست و باید پاسخگو باشد به همین دلیل برای بازگرداندنش حتما اقدام می کنیم.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از تایید صلاحیت خاوری در دوران حضور وی در وزارت اطلاعات پرسیده بود گفت: در مورد بسیاری از افراد در طول سال از وزارت اطلاعات استعلام می شود به ویژه در زمان انتخابات این استعلامها به میلیونها استعلام می رسد. این بدین معنا نیست که وزیر شخصا جواب همه استعلامها را می دهد یا همه استعلامها به واقعیت می پیوندد. ممکن است برخی امور افراد از چشم وزارت اطلاعات پنهان بماند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه حدود ۲ ماه از اولین اقدام قضایی برای این پرونده گذشته است، گفت: در ۳ روز گذشته غیر از ۲۲ نفر متهم اول ۲۰ نفر دیگر احضار شدند که بعد از تحقیق از آنها برای ۱۴ نفرشان قرار بازداشت موقت صادر شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اگر مشخص شود که مسئولان اجرایی در جریان تابعیت دوگانه خاوری و حضور خانواده اش بوده اند آنها مرتکب خطا شده اند. البته در همه دولتها برخی ها استعلام نمی کنند و یا منتظر استعلام نمی مانند و فرد مورد نظر خود را استخدام می کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
شریف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
123
6
درود بر شما دادستان ولایتمدار
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
چه آشی چه کشکی
کسی که تابعیت کانادایی داره و شهروند این کشور حساب میشه رو می کنند رئیس بزرگترین بانک جهان اسلام...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
31
مايك كربلابخواهيم برويم عالم وعادم مي فهمدوبايدبگوئيم به مسئولين كه كاره اي نيستيم بعدايشان دوتابعيت داشته شمانمي دانستيد همينجوري مملكت رااداره مي كنيد ؟خدابه دادبرسد
ناشناس
|
CANADA
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
23
باشه من هم قبول کردیم شما خبر نداشتی تابعیت کانادا رو داره بقیه شما هم قبول کنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
25
0
اقای دادستان کل عزیز برادر مقام معظم رهبری به خوبی و به موقع وبسیار بسیار حکیمانه و مدبرانه شما و دیگر دست اندر کاران این پرونده ملی را راهنمایی کردند۰
عزیز برادر هر چه این پر ونده بی جهت طولانی شود دستگاههای شایعه پرداز موفق تر عمل میکنند ۰
اقا فرمودند اینقدر موضوع را کش ندهید ۰ اختلاسگر مشخص ۰ حمایت کننده مشخص ۰ به خدا اگر گناه نبود اسامی انها را هم میگفتم ۰
حجت
|
NETHERLANDS
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
11
به نظر شمانتیجه این پرونده چی میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| CANADA |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
peyda konid porteghal frosh ra!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
15
1
جناب آقاي اژه اي انتظار مردم از شما اين است كه از حقوق مردم دفاع كنيد و بيت المال را به از چنگ دزدان در آوريد تا انشاء الله در نزد خداوند سبحان و مردم رو سفيد و معيد باشيد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
5
9
اگه خاوری برنگرده گوشاشو می برم میزارم کف دستش که خین بیاد

یادش بخیر روزی بود روزگاری بود (روزی روزگاری را میگم)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
3
0
جناب اژه ای تمام کسانی که به ایشان سمت دادن از اول تا آخر مجرمن چرا که یک کسی را که تابعیت امریکایی داشته بر مقدرات مردم مسلط کرده بودن همانطور که مطلع هستید امریکایی و کانادایی یکی هستن جناب اژه ای اگر با اینها اسلامی برخورد کنین مردم دست شما را هم میبوسن
ايول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
0
1
با سلام خدمت همه . دقت كردين مبلغ ظاهرا اختلاس شده دقيقا برابر با مبلغ يارانه واريزي براي كل ايرانيانه . يعني در ايران و با منابع خدادادي ما حق يارانه يك نفر واقعا برابر با اين مبلغه .
یک ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
0
0
وقتی می خواهید یک کارمند جزء را استخدام کنید تا هفت پشت او را گزینش اداره و حراست برسی و شناسایی می کند . چطور فردی که این پست مهم را دارد هویتش معلوم نیست .
ببخشیدا ، ......خودتونید.
نظرات بینندگان