arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۷

عقب‌نشینی آمریکا از موضعش برای تحریم‌ نفت ایران: اگر کشورها نتوانند یک شبه خرید نفت از ایران را به صفر برسانند، استثناءها را بررسی می‌کنیم / امکان صدور معافیت وجود دارد / نمی‌خواهیم بازارهای نفت مختل شود

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن در برخی موارد معافیت برای کشورهایی که زمان بیشتری برای کاهش واردات نفت از ایران نیاز دارند را بررسی خواهد کرد تا از مختل شدن بازارهای نفت جهانی اجتناب کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن در برخی موارد معافیت برای کشورهایی که زمان بیشتری برای کاهش واردات نفت از ایران نیاز دارند را بررسی خواهد کرد تا از مختل شدن بازارهای نفت جهانی اجتناب کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، استیون منوچین اظهار کرد: ما می‌خواهیم خرید نفت از ایران به صفر برسد، اما در برخی موارد اگر خریداران نمی‌توانند یک شبه چنین کاری انجام دهند، استثناها را بررسی خواهیم کرد.

اظهارات منوچین که روز جمعه در برابر خبرنگاران مطرح شده و روز دوشنبه منتشر شد، اظهارات برخی از مقامات آمریکایی که عنوان کرده بودند معافیتی وجود نخواهد داشت را روشن کرد. انتظار می‌رود مقامات آمریکایی هفته جاری گفت‌وگو با هندی‌ها برای کاهش خرید نفت از ایران را آغاز کنند.

دولت ترامپ تلاش می‌کند کشورها را وادار کند واردات نفت ایران را از نوامبر که تحریم‌ها علیه تهران به اجرا گذاشته می‌شوند، به صفر برسانند. ترامپ در ماه مه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و دستور بازگشت تحریم‌ها را صادر کرد.

به گفته مقامات هندی، هیاتی از مقامات وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته جاری برای گفت وگوها درباره تحریم‌های ایران به دهلی سفر می‌کنند. صادرات نفت آمریکا به هند در ژوئن که پالایشگاه‌های هندی برای جایگزین‌ کردن نفت ایران و ونزوئلا اقدام کردند، به رکورد بالایی افزایش یافت.

به گفته اندرو لیپو، رییس شرکت "لیپو اویل آسوشیتس" در هیوستون، پیش بینی می‌شود که هند از آمریکا بخواهد تامین نفت کافی را تضمین کند، زیرا واشنگتن کشورها را برای قطع خرید نفت از ایران تحت فشار قرار داده است. این امر ممکن است شامل فشار برای برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک باشد که دولت آمریکا اعلام کرد سرگرم بررسی آن است. در این راستا اگر به صادرات ایران نگاه شود، این کشور حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند که نیمی از آن به هند و چین می‌رود، بنابراین بسیار حائز اهمیت است که آمریکا در راستای سیاست تحریم‌ها، هند را با خود همراه کند.

منوچین اظهار کرد: در جریان دیدار وزیران دارایی گروه ۲۰ در بوینس آیرس در هفته جاری، با همتایانش از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گفت‌وگو خواهد کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران احتمالا در دیدارهایی که وی در حاشیه این رویداد خواهد داشت، مطرح خواهند شد.

منوچین گفت: ما می‌خواهیم در خصوص بازارهای انرژی بسیار محتاطانه عمل کنیم تا مطمئن شویم خریداران فرصت کافی دارند. وزارت خارجه آمریکا امکان صدور معافیت را دارد و این اقدامی است که وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه انجام خواهند داد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: واشنگتن برای متحدانش روشن کرده که انتظار دارد تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کنند، اما اگر وضعیت خاصی وجود دارد ما آماده هستیم تا گوش کند.

طبق گزارش لوفیگارو، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، اواخر هفته گذشته اظهار کرده بود واشنگتن درخواست فرانسه برای معافیت شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند را رد کرده است. پاریس به بخش‌های کلیدی که انتظار داشت شامل معافیت یا مهلت بیشتر برای شرکت‌های فرانسوی شود اشاره کرده بود که شامل بخش‌های انرژی، بانکداری، دارویی و خودروسازی بودند.

ترامپ از عربستان سعودی خواسته است تولید نفت خود را در صورت نیاز برای اطمینان از عرضه کافی به بازار نفت افزایش دهد و گفته می‌شود این کشور دو میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید شناور دارد.

اوپک به همراه متحدانش شامل روسیه در ۲۳ ژوئن برای افزایش تولید از ماه میلادی جاری موافقت کردند و عربستان سعودی متعهد شد اقدامات قابل توجهی انجام دهد، اما آمار خاصی ارایه نکرد.

نظرات بینندگان