arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
گزارش «الحیات» از دو اتفاق معنادار؛

آمریکا: از برخی تحریم‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم / ایران: احتمال اینکه ترامپ با ما تماس بگیرد، بیشتر است / آیا تهران و واشنگتن به یکدیگر چراغ سبز نشان داده‌اند؟

ایران در را به روی احتمالات مذاکره با ایالات متحده باز گذاشته و بر این مساله تاکید می کند که اگر رئیس جمهور آمریکا می خواهد پس از خروج از توافق هسته ای با ما مذاکره کند، خود او باید برای تماس تلفنی اقدام کند. همزمان وزیر خزانه داری امریکا، اعلام کرد در برخی حالتهای مشخص در صورتی که دولتها نیاز به زمان بیشتری برای کاهش خریدهای نفتی خود از ایران داشته باشند، معافیتها و چشم پوشی هایی را بررسی می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا: از برخی تحریم‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم؛ ایران: احتمال اینکه ترامپ با ما تماس بگیرد، بیشتر است / آیا تهران و واشنگتن به یکدیگر چراغ سبز نشان داده‌اند؟

الحیات نوشت: ایران در را به روی احتمالات مذاکره با ایالات متحده باز گذاشته و بر این مساله تاکید می کند که اگر رئیس جمهور آمریکا می خواهد پس از خروج از توافق هسته ای با ما مذاکره کند، خود او باید برای تماس تلفنی اقدام کند.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه چاپ لندن در ادامه آورده است: همزمان وزیر خزانه داری امریکا، استفان منوچین اعلام کرد کشورش قصد دارد از تاثیرگذاری در بازارهای نفت جهان در جریان بازگشت تحریمهای ایران دوری کند؛ از این رو در برخی حالتهای مشخص در صورتی که دولتها نیاز به زمان بیشتری برای کاهش خریدهای نفتی خود از ایران داشته باشند، معافیتها و چشم پوشی هایی را بررسی می کند.

وی در توضیح مواضع برخی مسئولان آمریکایی که معافیت از تحریمهای ایران را بعید دانسته بودند، گفت: از همه می خواهیم خریدهای نفتی خود را به صفر برسانند، اما در حالتهای محدودی در صورتی که در توان آنها نباشد، چشم پوشی هایی را اعمال می کنیم.

اما فاینشنال تایمز در گزارشی برخلاف با این صحبتهای وزیر خزانه داری آمریکا نوشت: ایالات متحده از تصمیم خود در مورد اعمال تحریم های جدید بر شرکتهای مرتبط با ایران باز نمی گردد.

به گزارش این روزنامه، پیش از این فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا در ضمن درخواستی مشترک از دولت ترامپ خواسته بودند برخی شرکتهای اروپایی مرتبط با ایران را از تحریمهای جدید معاف کند. اما وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو و منوچین در یک بیانیه رسمی با این درخواست اروپایی مخالفت کردند.

در بروکسل وزرای خارجه دولتهای اتحادیه اروپا نیز با درخواست آمریکا برای به عزلت کشاندن اقتصادی ایران مخالفت کرده و از یک ابزار قضایی برای حمایت از شرکتهای اروپایی مرتبط با ایران سخن گفتند؛ ابزاری که می تواند از این شرکتها در برابر تحریمهای آمریکا محافظت کند. همانطور که موگرینی در این باره تصریح کرد:«از تمام اقدامات استفاده می کنیم تا ایران قادر باشد از رفع تحریمها استفاده اقتصادی کند».

در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بهرام قاسمی، رفتار ترامپ در قبال ایران را عداوت آمیز توصیف کرده و در پاسخ به اظهار نظر ترامپ در مورد اینکه ایرانی ها در نقطه معینی با من تماس می گیرند و خواستار معامله و توافقی می شوند، گفت:«این رفتار عداوت آمیز در جوانب مختلفی قابل ملاحظه است. چه بسا این صحبت ترامپ برای شوخی بوده باشد و طبعا ممکن است روزی خود ترامپ با تهران تماس بگیرد و درخواست مذاکره کند. احتمال این موضوع بیشتر است».

در همین شرایط، رهبر جمهور اسلامی به تقویت روابط با دولتهای شرقی و غربی به استثنای آمریکا، فراخوانده و طی دیدار با روحانی و اعضای دولت، بر ضرورت تقویت دیپلماسی و بهبود روابط خارجی تاکید کرد.

نظرات بینندگان