arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷

وعده مدیرعامل گوگل به قربانیان آزار و اذیت جنسی / از حق شکایت عمومی تا عدم شرکت در جلسات «داوری» درون سازمانی

ساندار پیچای؛ مدیرعامل گوگل اعلام کرد که نحوه برخورد با افرادی که مدعی آزار جنسی هستند به کلی تغییر خواهد کرد. این موضوع بسیاری از کارمندان را خوشحال و امیدوار کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ساندار پیچای؛ مدیرعامل گوگل اعلام کرد که نحوه برخورد با افرادی که مدعی آزار جنسی هستند به کلی تغییر خواهد کرد. این موضوع بسیاری از کارمندان را خوشحال و امیدوار کرده است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، طی ماههای اخیر گوگل با پرونده های متعدد شکایت به علت آزار جنسی رو به رو شده  است. اما این شکایت ها اغلب بدون داوری و قرار گرفتن در روند قانونی رسمی گوگل قابل پیگیری نبود.

اکنون گوگل وعده داده که برای پر کردن فرم داخلی شرکت برای شکایت در مورد آزار و اذیت جنسی نیازی به جلسات دادرسی داخلی نیست و در حال پیوستن به موج شرکتهایی است که دیگر کارکنان خود را که ادعای آزار جنسی  دارند به قضاوت داخلی مجبور نمی کند.

این یک نشانه امیدوارانه است که می تواند به طور گسترده ای فرهنگ عمومی سیلیکون ولی را تغییر دهد. طی چند هفته گذشته، گوگل مورد رگبار شکایات کارمندان در خصوص مدیران قرار داشت و برای مثل، یک داستان انفجاری در مورد اینکه چگونه این شرکت قبلا یک مهندس یا بهتر است بگوییم ستاره گوگل؛  اندی روبین را در معرض یک تحقیق سوء رفتار جنسی قرار داده است، منتشر شد. حتی ساندار پیچای اعلام کرد که این شرکت در طی دو سال گذشته 48 کارمند را به علت آزار و اذیت جنسی اخراج کرده است.

اکنون ساندار پیچای در یادداشتی، اعلام کرده که سیاستهایی جدید، در قبال آزار و اذیت جنسی ارائه خواهد کرد و هیچ اجباری برای برگزاری جلسات دادرسی داخلی  و ادای شهادت در میان نخواهد بود. به نظر می رسد این تغییر رویکرد با هدف نشان دادن حسن نیت شرکت و تاکید بر این نکته است که گوگل هیچ فرد آزار دیده ای را در تنگنا نمی گذارد.

پیچای در بخشی از یادداشت خود نوشته است: گوگل هرگز در روند داوری محرمانه خطا نکرده و داوری هنوز هم ممکن است بهترین راه برای چندین دلیل (به عنوان مثال حریم شخصی) باشد، اما ما می دانیم این انتخاب باید توسط شما انجام شود نه ما.

 

داوری یک پروسه خصوصی است که اسناد دادگاه عمومی یا تصمیمات دادگاه عمومی را تبعیت نمی کند. همچنین می تواند کار را به نفع یا به ضرر گروهی خاص تمام کند. در ضمن اغلب تواقنامه های داخلی گوگل کارمندان را مجبور می کند در مورد روند دادگاه اظهار نظر نکنند.

بر اساس سیستم داوری خصوصی، حتی اگر شرکت کارمندی را اخراج می کند (و این همواره اتفاق نمی افتد)، یک کارفرمای جدید راهی آسان برای بررسی حادثه ندارد.اعمال فشار به کارکنان برای موافقت با داوری به عنوان شرط اشتغال، امروزه در شرکت های آمریکایی رایج شده است. و این عملی استاندارد در سیلیکون ولی است

 

اما گوگل در این تصمیم تنها نیست. حدود یک سال پیش، مایکروسافت نیز بند قوانین خود راجع به داوری اجباری برای ادعای آزار و اذیت جنسی را حذف کرد و لایحه سنا را که قصد تغییر چنین قانونی را دارد، تایید کرد. اوبر نیز اعلام کرده چنین کاری می کند.

 

نظرات بینندگان