arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

واشنگتن پست: دستیار مشاور سابق ترامپ به لابی با ترکیه برای استرداد گولن متهم شد

دستیار تجاری «مایکل فلین» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا به لابی غیرقانونی برای ترکیه به منظور استرداد «فتح الله گولن» واعظ ترک ساکن آمریکا که آنکارا وی را عامل کودتای نافرجام 2016 ترکیه می داند، متهم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واشنگتن پست:دستیار مشاور سابق ترامپ به لابی با ترکیه برای استرداد گولن متهم شدبه گزارش روز دوشنبه روزنامه واشنگتن پست، وی که «بیژن کیان» نام دارد، صبح امروز در یک دادگاه فدرال در اسکندریه حاضر و با اتهام همکاری به عنوان یک عامل خارجی و توطئه چینی روبه رو شد. 
شریک تجاری پیشین فلین متهم است که به عنوان عامل یک دولت خارجی ایفای نقش کرده و برای استرداد گولن از آمریکا توطئه چیده است. 
به موجب کیفرخواست صادره، کیان با «اکیم آلپتکین» تاجر ترک برای لابی غیرقانونی با مقام های دولت آمریکا و اعمال نفوذ بر افکار عمومی ایالات متحده علیه گولن تبانی کرده است. 
تاجر ترک نیز به هدایت و تامین مالی فعالیت های کیان و فلین و همچنین دروغگویی در پرونده های آمریکایی در مورد نقش خود متهم است. جرایم مشابه با جرایم کیان و گفته های کذب از جمله موارد اتهامی علیه این تاجر ترکیه ای است.
فلین که در هفته های نخست دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری خدمت می کرد، در این کیفرخواست به عنوان «شخص اول» (Person A) معرفی شده است. 
فلین قرار است در قالب تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده رسیدگی به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، به دلیل دروغگویی به اداره پلیس فدرال ایالات متحده (اف بی آی) محکوم شود.
دولت ترکیه، گولن را که در پنسیلوانیا زندگی می کند، عامل توطئه و تحریک کودتایی نافرجام علیه آنکارا دانسته است.
ترکیه مدعی است که گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن (فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای نافرجام این کشور را سازماندهی کرده است.
در کودتای نافرجام ترکیه 249 نفر کشته و دو هزار و 193 تن زخمی شدند.
محاکمه عوامل این کودتا در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان